Comisarul guvernului federal german pentru cultură și mass-media, Monika Grütters, a salutat TTIP ca pe o "oportunitate majoră pentru industriile creative din Germania și Europa", intr-un interviu acordat Deutsche Welle. Oficialul de la Berlin a subliniat diferenta majora intre SUA si Germania in privinta culturii si artei - modul diferit de finantare.

Monika GruttersFoto: musikmarkt.de

Ea a asigurat personal că o referire la Convenția UNESCO privind protecția și promovarea diversității expresiilor culturale a fost inclusă în textul mandatului, care împiedică fiecare partener sa introduca obligații de liberalizare și comerciale în domeniul artelor și culturii dincolo de limitele prescrise. Grütters a spus ca, in conditiile in care economia creativă este a doua, dupa industriei de automobile, noul acord este de așteptat sa creeze un "număr mare de noi locuri de muncă".

Cu toate acestea, ea a recunoscut că Europa și SUA au abordări foarte diferite de arte și finanțarea culturii.

"Doar 13% din arta și cultura este finantata de stat în SUA, în timp ce restul este sponsorizat din surse private", a spus ea. În schimb, 87 la suta dintre artă și cultură din Germania este finanțată de stat. "Când persoanele private sprijina teatrul sau arta, ele se așteaptă ca acestea să le reprezinte propriile interese", a explicat Grütters, in interviul care urmeaza sa fie difuzat duminica de DW.

"In Germania avem o abordare diferita. Noi credem că, pentru a garanta libertatea de exprimare artistică, trebuie să fie respectata și protejata de stat cu finanțare generoasa".

Ea a dat opera ca exemplu. "Dacă vrem să aibă un efect stimulativ asupra societății, cultura trebuie diversificata să fie punct de vedere estetic, taioasa si provocatoare, și asta este responsabilitatea noastră", a spus ea. "Numai când finanțarea lor este sigură artiști au libertatea de a experimenta".

Potivit Comisiei Europene, 56 de milioane de locuri de muncă din blocul comunitar depind de industriile bazate intens pe proprietatea intelectuala, cum ar fi: automobilele, produsele farmaceutice, arte.

  • Ce au europenii cu Google si Amazon

De asemenea, industriile creative ar trebui să se implice în dezbaterea cu privire la libertatea internetului, crede Grütters.

Ea a declarat că a înțeles preocupările publice observând că legislația antitrust trebuie să fie aplicata Google.

"Trebuie să se spună că valorile care se aplică vietii publice pe stradă trebuie să se aplice, de asemenea, in lumea digitală, unde oamenii nu pot sa faca pur si simplu ce vor", a spus ea. Mai mult decât atât, atunci când o companie, ca Amazon recurge la "metode care presupun șantajul în cautarea profitului, atunci trebuie să existe dezbateri publice privind modificarea comportamentului consumatorilor", a subliniat ea.