TTIP: Romania, ramasa momentan pe-afara, cu alimente si bauturi importante, la negocierile UE-SUA pe marele acord care va decide economia mondiala

de Claudiu Zamfir     HotNews.ro
Vineri, 25 martie 2016, 22:05 TTIP

Vinars Murfatlar
Foto: e-murfatlar
Romania figureaza momentan doar cu doua produse agro-alimentare traditionale in lista propusa de negociatorii Comisiei Europene omologilor americani, privind protejarea bauturilor si alimentelor cu indicatie geografica pe piata americana si europeana. Lista de propuneri europeana, din care acum lipsesc importante marci traditionale romanesti, face parte din negocierile pentru viitorul Partneriat Transatlantic pentru Comert si Investitii (TTIP), acord comercial si de liber schimb care ar urma sa traseze practic standardele comerciale si investitionale la nivel mondial, avand in vedere dimensiunile si greutatea celor doua piete care urmeaza sa se uneasca.

Potrivit unor documente de lucru publicate de Comisia Europeana in data de 21 martie, negociatorii europeni au cerut omologilor americani ca sute de produse traditionale din state membre UE sa fie recunoscute si protejate ca marci originale, impotriva contrafacerii sau copierii, pe piata SUA.

Pe lista dedicata alimentelor - altele decat vinurile si bauturilor spirtoase - Romania figureaza cu doar un singur produs: Magiunul de prune Topoloveni, despre care se arata ca este realizat din fructe, legume, cereale proaspete sau procesate.

Pe aceasta lista, francezii, italienii, germanii sau grecii figureaza cu zeci de produse traditionale: sortimente de sunca, branzeturi, bere etc. Dintre statele foste comuniste, foarte bine stau cehii si polonezii. In schimb, ungurii, ca si noi, au un singur produs: Szegedi szalami si varianta sa  Szegedi teliszalami. Bulgarii n-au niciun produs pe lista publicata in cadrul discutiilor transatlantice.

Reamintim ca in februarie 2016 Comisia Europeana a inregistrat oficial Salamul de Sibiu ca produs traditional cu indicatie geografoca protejata, iar in martie 2016  Telemeaua de Ibanesti a primit recunoasterea oiciala europeana cu Denumire de Origne Protejata. Magiunul de Topoloveni era recunoscut inca din anul 2011 cu indicatie geografoca protejata la nivelul UE (Lista completa AICI).  

Inregistrarea prea recenta la Comisia Europeana ar putea fi cauza neintroducerii acestor doua produse romanesti in negocierile cu americani.

Pe lista indicatiilor geografice privind bauturile spirtoase, scoasa la negocere de europeni cu americanii, Romania figureaza tot cu un singur produs: Vinars de Murfatlar, asemanator coniacului frantuzesc. Aici Ungaria ne intrece, avand doua sortimente de palinca.

La nivel european, pe langa Vinarsul de Murfatlar, Romania a inregistrat pe lista indicatiilor geografice E-Spirit inca 14 sortimente de bauturi spirtoase - palinci, horinci, tuici, vinars - care nu se regasesc si in negocierile SUA-UE pentru viitorul TTIP.

Razboiul berii Cehia - SUA

In propunerile facute americanilor, negociatorii europeni insista pentru protectia produselor traditionale prin indicatii geografice si denumiri de origine controlate. Acesta este un subiect disputat al discutiilor transatlantice, pentru ca americanii vor ca produsele sa fie protejate doar prin sistemul de marci inregistrate (trade marks).

SUA urmareste astfel ca denumiri ale unor produse traditionale europene care au ajuns substantive comune in America, sa poata fi folosite in continuare pe piata americana ca denumiri generice, desi produsele repective sunt facute in SUA.

Un exemplu ar putea fi sampania, care este inregistrata de francezi si protejata ca Champagne, denumire pe care niciun vin spumant facut altundeva decat in aceasta regiune din Franta nu o poate folosi. Denumirea acestui vin spumant frantuzesc a capatat, insa, protectie si in SUA printr-un acord din anul 2006.

Sau Cognacul francezilor, ajuns substantiv comun in limba romana, sub forma coniac, denumire pe care nu avem voie sa o mai folosim

Extinzand chestiunea, intre UE si SUA au aparut de-a lungul timpului frictiuni in privinta unor marci. Un caz celebru este berea Budweiser, care face obiectul unei dispute Cehia-SUA.

La jumatatea sec. XIX, germanul Adolphus Busch a invatat secretele si maiestria berarilor cehi din Ceske Budejovice (sau Budweis, in germana), pe atunci in Imperiul Austriac. Cu know-how-ul acesta el a plecat in America si a infiintat brandul de bere Budweiser, in 1876.

Ajunsa azi cea mai bauta bere din SUA, Budweiser-ul american a intrat in conflict cu producatorul ceh Budweiser Budvar (sau Budejovicke, in limba ceha), infiintat in 1895, care se revendica de la traditia locala de berari, de acum 800 de ani.

In urma unui litigiu, marca americana de bere mai poate fi vanduta doar sub denumirea de Bud pe piata UE, cu exceptia Marii Britanii, Spaniei, Irlandei si Finlandei, unde poate folosi marca Buweiser.

De partea cealalta, Budweiser Budvar cehesc se vinde in SUA sub marca Czechvar.

documente
Revenind la negocierile SUA-UE pentru TTIP, pe lista propusa de negociatorii europeni figureaza si denumirea Budejovicke, cu anumite variatiuni, pentru cateva sortimente de bere detinute de Cehia. Acestea sunt beri cu indicatie geografica protejata si recunoscuta ca produs traditional in Uniunea Europeana, iar negociatorii de la Bruxelles vor astfel sa impuna denumirea si pe piata americana, strict pentru aceste sortimente de bere produse doar in Cehia.  

De remarcat insa ca lista avansata de negociatorii Uniunii Europene cuprinde denuirea din limba ceha, Budejovicke, nu si varianta germana a aceluiasi cuvant, Budweiser, inregistrat ca marca de compania americana Anheuser-Busch.

Cazul ilustreaza conflictul dintre cele doua concepte: trade mark - promovat de americani si indicatii geografice - promovat de europeni ca adaugandu-se sistemului de trade mark (UE recunoaste marcile inregistrate, dar vrea in plus si protejarea indicatiilor geografice).

Un alt document avansat de negociatorii europeni in TTIP prevede ca "partile vor coopera in materie de indicatii geografice" in linie cu prevederile unor acorduri anterioare, "fara a prejudicia prevederile relevante din capitolul Proprietatii Intelectuale" din cadrul TTIP.

"Partile reafirma importanta produselor legate de origine si a indicatiilor geografice pentru agricultura sustenabila si dezvoltarea rurala si, in particular, pentru intreprinderile mici si mijlocii" - mai propun negociatorii Comisiei Europene in discutiile lor cu omologii din Guvernul SUA, asupra TTIP.


Citeste mai multe despre   











Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO Abandonat la 3 luni intr-un spital din Giurgiu, Max a fost adoptat de un cuplu australian. De ce vrea acum sa vina in Romania

Un tanar roman, abandonat pe cand era bebelus intr-un spital din Giurgiu, se aventureaza, de la capatul lumii, din Australia, in calatoria vietii.
6211 vizualizari
  • +8 (12 voturi)    
    magraonu' de oras (Vineri, 25 martie 2016, 22:14)

    rov [utilizator]

    fara ocupatie, fara impozite si taxe, da' frezat, jmeker, scuipator de seminte, producator de praf si material genetic neinclinat spre munca...format un ultimii 300 de ani pe acest teritoriu primitor si nepedepsitor.
  • +8 (20 voturi)    
    ce povete... (Vineri, 25 martie 2016, 22:17)

    un om [utilizator]

    implicatiile TTIP sunt mult mai mari si mai complexe decat simple denumri de produse... autorul articolului insista pe amanunte si "rateaza" poza de ansamblu :)
    • +2 (10 voturi)    
      Niciun cuvant despre compromiterea standardelor (Sâmbătă, 26 martie 2016, 10:31)

      ProLibertate-AntiMerkel [utilizator] i-a raspuns lui un om

      alimentare, despre eliminarea protectiei mediului, despre clauza ISDS, toate chestiile astea trebuie ascunse fata de noi, de catre lobby-ul corporatist care nu are constiinta si e interesat doar de castigul pe termen scurt.

      Ce conteaza ca SUA isi va vinde vita injectata cu hormoni in UE, care va imbolnavi milioane de oameni? Sau puiul clorinat, sau faptul ca o corporatie va avea mai multa putere legislativa decat statele UE...
      • +1 (5 voturi)    
        vita aia injectata (Duminică, 27 martie 2016, 11:12)

        nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui ProLibertate-AntiMerkel

        o produce numai pt. ioropa ?!
        ca in sua, speranta de viata este mai mare ca in multe tari ue...

        vaca pt. carne, in america, este crescuta in sistem liber, in multe locuri cu traditionalii cow boys.
        hai, mai lasati propaganda.
        si mai trebuie sa stiti ceva, marfurile, pe piata internationala, se propun, se ofera, nu se impun.
        decizia este intodeauna a cumparatorului, pe o piata libera.

        cat despre lista, aia nu este inchisa, batuta in cuie.
        lista va fi activa, cu posibilitatea completarilor cu alte produse, pe masura ce obtin recunoastere.
        pe o piata mare, de aproape un miliard, cum ar fi cea transatlantica, produsele nu se vand singure.
        in marketing trebuie sa lucreze ai nostri, nu in recunoasterea produsului.
        cu incidente ca cea cu branza, in italia...
      • +1 (1 vot)    
        Asa ai auzit tu pe net? (Duminică, 27 martie 2016, 18:58)

        Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui ProLibertate-AntiMerkel

        Alberta, Texas in North America si Brazilia cu Argentina in sud si Japonia au cea mai buna carne de vaca din lume. Vacile is hranite cu grane 2 luni inainte de taiere. Ti s-a spus si mai jos, daca voi va hraniti atat de bine de ce speranta de viata e inferioara Americii si Canadei?
  • +15 (17 voturi)    
    Degeaba (Vineri, 25 martie 2016, 22:31)

    mitg [utilizator]

    Oricum romanii n-au investit nici un leu in promovarea unor produse romanesti care sa merite imitate de producatorii din SUA.
  • +1 (13 voturi)    
    Sa-mi explice cineva rog (Vineri, 25 martie 2016, 22:55)

    Heruvim [utilizator]

    Explicati-mi ca la prosti va rog: care e treaba cu produsele cu indicatie geografica? Avantaje? Ce castigi?

    Mie mi se pare fumigena chestia asta: sa le dam la fraieri ceva de dezbătut, in timp ce noi ascundem mizele adevarate.
    • +4 (4 voturi)    
      e un avantaj pt. produsul respectiv (Duminică, 27 martie 2016, 11:27)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui Heruvim

      pe o piata.
      nu poate fi imitat, nu pot sa mai scrie pe eticheta bauturii facute in america, cognac.
      vor scrie brandy.
      protejarea marcilor, asigura ca, nu poate, oricine, folosi marci celebre. marca da si pretul produsului.

      desi berea budweisser este un pishweisser, comparativ cu bere ceha, n'are aface cu furtul de marca.
      in america, imigrantii au incercat sa aiba in jur ceva de acasa. sunt multe localitati cu denumiri din ioropa, ca bristol, sau rome, sau athena, sau paris,, sau bogotta....
  • +6 (8 voturi)    
    HN, posibil sa nu va informat complet (Vineri, 25 martie 2016, 23:03)

    Roman_Cetatean [utilizator]

    Pentru ca nu cred ca e o lista definitiva, ci o lista "de inceput" si cu o procedura care prevede pt viitor revizuirea ei (stergrere, actualizare denumiri, adaugarea unora noi) -aspect la care sigur negociatorii si nu doar ei-ci tocmai statele care au zeci de astfel de marci -s-au gandit, ca pe viitor or sa mai apara altele...

    nu?
    Tratatele evolueaza si ele...
    • +12 (12 voturi)    
      Evolutii (Vineri, 25 martie 2016, 23:24)

      Heruvim [utilizator] i-a raspuns lui Roman_Cetatean

      "Nu e nimic mai permanent ca o masura temporară a guvernului." (Milton Friedman)
      • +1 (3 voturi)    
        Funny (Vineri, 25 martie 2016, 23:49)

        Roman_Cetatean [utilizator] i-a raspuns lui Heruvim

        si masurile permanente cum sunt? vesnice? provin de "dinainte" de BigBang (ma rog, nu exista un "inainte" de creatia timpului..) :))
    • +3 (5 voturi)    
      Bine punctat ! (Vineri, 25 martie 2016, 23:32)

      Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui Roman_Cetatean

      Evident ca asa trebuie sa fie. Problema noastra este ca pana la viitoarea actualizare a listei, produsele noastre pot fi contrafacute sub alte denumiri, fara probleme,atat in UE cat si in SUA. Asta inseamna bani pierduti, litigii (vezi razboiul berii Bud intre Cehia si SUA).
      • +1 (1 vot)    
        Vad ca esti mai informat (Sâmbătă, 26 martie 2016, 0:08)

        Heruvim [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

        Explica-mi si mie te rog care e treaba cu produsele astea cu denumire.unde e câștigul?sincer nu inteleg.
        • +1 (3 voturi)    
          Miza (Sâmbătă, 26 martie 2016, 2:45)

          Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui Heruvim

          Raspunsul e pentru dvs. si intr-o oarecare masura si pentru preopinentii ca @RomanCetatean (un troll istet zicea la un mom dat pe-aici, si-avea dreptate, ca ceea ce credem noi nu e relevant. Faptul ca eu cred ceva n-are nicio valoare in fata unei legi, a unui tratat sau directive UE).
          Revenind la subiect, miza ultima este proprietatea intelectuala, incluzand aici nume de marci, branduri etc.
          Imaginati-va doar ca nea Costica din comuna Zorleni, jud. Vaslui, Romania, importa un container de telefoane no-name din vreo comuna din China si, intr-un moment de geniala inspiratie, decide sa le vanda sub numele de Apple i-phone V ("V" de la Vaslui).
          100000 sau un milion de bucati - sau poate 10 milioane de bucati, ca la cat de cretina e lumea cand vine vorba de smarfoane, vorba aia, anything goes...
          Sper ca ati inteles acum care-i treaba cu denumirea.
        • +3 (3 voturi)    
          Nu stiu cine stie ce ! (Sâmbătă, 26 martie 2016, 9:31)

          Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui Heruvim

          Daca intre timp nu te-ai informat pot sa iti dau doar cateva idei generale despre ce inseamna, ce sunt produsele cu origine protejata sau cu indicatie geografica protejata. Astfel, produsele cu denumire de origine protejata (DOP) sunt alimentele originare dintr-un anumit loc, dintr-o anumita regiune si a caror calitate sau caracteristici se datoreaza mediului geografic.Foarte important in cazul acestor produse este faptul ca toate etapele de productie ale produsului se desfasoara in zona geografica delimitata. E cazul, de exemplu, al magiunului de Topoloveni care se produce in Topoloveni din fructe culese din livezile din Topoloveni si zona adiacenta localitatii.
          Deosebit de DOP, alimentele cu indicatie geografica protejata (IGP) sunt certificate ca atare numai daca sunt originare dintr-un anumit loc, regiune sau tara, care au o anumita calitate, reputatie sau o alta caracteristica ce poate fi atribuita in principal originii geografice a produsului. In cazul unor astfel de produse, cel putin una dintre etapele de productie se desfasoara in zona geografica delimitata.
          Avantajul certificarii produselor in aceste doua moduri este dat de faptul ca produsele sunt protejate pe intreg teritoriul UE (iar prin incheierea Tratatului dintre UE si SUA, si peste ocean) Proprietatea intelectuala asupra DOP si IGP denumiri, inseamna bani mai multi pt produsele respective care au o vizibilitate mult mai mare fata de produsele neprotejate si teoretic sunt aparate de produsele "mincinoase". Mai sunt ceva avantaje si pt fermierii din zonele in care se produc aceste produse cu DOP si
          DIP care "iau fata", cum se spune, cand e cazul de accesari de fonduri europene, altor zone .
          Cam asta ar fi, in mare.
  • +2 (6 voturi)    
    n-ai cu cine (Vineri, 25 martie 2016, 23:39)

    Parzivall [utilizator]

    toti vor sa dea tunul, traditia si calitatea au ajuns basme la romani. Americanii au ajuns cu un burger infect sa faca MacDonalds peste tot in lume, btw, unde isi duc romanii copiii de ziua lor sau tinerii gagicile...ca e de fitze, in vreme ce in America e plin de homeless la Mac.
    • -2 (6 voturi)    
      Asta a fost din putzul gandirii, nu? (Sâmbătă, 26 martie 2016, 2:34)

      Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui Parzivall

      Intrucat americanii fac burgeri infecti, concluzia logica e ca traditia si calitatea au ajuns basme la romani.
      Esti bine, gogule?
      Raman in continuare uimit cat de jos poate ajunge HN tolerand (sau incurajand, sau poate mai mult???) pe unii ca tine...
      Asta, fireste, a fost pentru HN, pentru ca evident mesajul va fi banat.
      Ehei, prieteni, ce se presupunea ca va fi HN acum aproape 20 de ani si ce-a ajuns...
      • 0 (0 voturi)    
        Faci o conexiune logica gresita (Duminică, 27 martie 2016, 17:03)

        Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui Prostu' satului

        Cea buna e ca PROMOVAREA a dus burgerul ala pe tot globul iar lipsa promovarii o sa tina produse excelente calitativ, nu doar de pe la noi, acasa.
    • +2 (2 voturi)    
      Corect (Sâmbătă, 26 martie 2016, 10:10)

      Qwertz [utilizator] i-a raspuns lui Parzivall

      Sa le exportam si noi branza de Arges cu ecoli!!!! Produs adevarat traditional romanesc!
  • 0 (2 voturi)    
    Budejovice sau Budejovicke (Sâmbătă, 26 martie 2016, 6:48)

    DanMiclea1 [anonim]

    Budejovicke ? prea multe nume stalcite. De unde a fost copiat articolul ?
  • +3 (3 voturi)    
    Nici nu e nevoie ca noi sa avem produse (Sâmbătă, 26 martie 2016, 6:58)

    cozmin [utilizator]

    De la noi pleaca alimentele neprocesate, resursele naturale, lemnul iar in Occident sunt procesate si apoi vandute de 10 ori mai scump si se incaseaza banii acolo. Bananele africane au ajuns 6 lei, dar noi vindem graul si porumbul cu 1 leu si merele la fel. In felul asta vom avea si in viitor un nivel de trai ridicat...
  • +2 (4 voturi)    
    Mai pe înțeles. (Sâmbătă, 26 martie 2016, 8:32)

    asavreau [utilizator]

    Guvernul Ponta nu a prezentat la negocieri o listă cu produse românești posibil de exportat în SUA.Ponta și miniștrii lui aveau alte preocupări.Să fure.
  • +4 (10 voturi)    
    TTIP este sfirsitul UE ,sfirsitul EUROPEI !!! (Sâmbătă, 26 martie 2016, 8:51)

    andreesanu [utilizator]

    Tarile limitrofe Pacificului s-au dovedit mai destepte decat batrina Europa !!
    TPP tratatul simetric dar aplicat in zona pacificului a dat CHIX a fost un ESEC TOTAL !!.
    Ca urmare americanii au inceput propaganda impotriva
    celor care au dat cu tifla :China si Japonia considerindule RETROGRADE CA NU AU PUS BOTUL
    la rahatul American.
    De ce-s secretizate conditiile acordului ???,de ce nu-s publice aceste politici de globalizare daca-s "formidabile" ????.
    Americanii sunt adeptii unui ghiveci universal :fara natiuni!!,fara traditii !!,fara istorie,fara valori !!! ei vor o masa amorfa de TURME
    manate la munca sau la moarte.
    • +1 (3 voturi)    
      CORECT (Sâmbătă, 26 martie 2016, 16:48)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui andreesanu

      ai argumentat Corect si Complet.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri