În luna aprilie, comisia pentru agricultură a Parlamentului European a adoptat o măsură care ar interzice producătorilor de „carne” vegetariană și alternative vegetale la produsele lactate să folosească termeni precum "burger", "friptură" și "lapte", scrie Mediafax.

HotNews.roFoto: Hotnews

Este o măsură care trage o linie de demarcație și definește acei termeni care au fost în mod tradițional afiliați cu produsele alimentare de origine animală.

Este o victorie pentru agricultori și producătorii de carne care au sperat că Parlamentul și Comisia Europeană vor aproba măsura, după sezonul electoral din luna mai. Este o lovitură pentru companiile care fac burgeri sau fripturi pe bază de plante, care descriu astfel de măsuri ca protecționiste. De asemenea, prezintă o nouă provocare pentru fanii vegani și vegetarieni, care, dacă vor să concureze cu piața cărnii, vor trebui să fie mai creativi.

Disputa privind legalitatea utilizării anumitor termeni de comercializare nu este doar o acțiune europeană, se desfășoară pe tot globul, iar un rezultat posibil este că acesta va genera dureri de cap pentru noile companii alimentare. În timp ce instanțele din Europa au susținut, în general, argumentele aduse de agricultura clasică, sistemul judiciar american a decis contrariul.

În Europa, compania germană de alimente TofuTown a pierdut un caz în instanță în iunie 2017 cu privire la posibilitatea de a comercializa unele dintre produsele sale ca „unt tofu” și „brânză vegetală”. Dar în SUA, cu o lună mai devreme, un judecător districtual din California a respins un caz împotriva Blue Diamond Growers, care produce lapte de migdale, spunând că pretențiile consumatorilor care s-au declarat contrariați de termenii de marketing sunt „evident neplauzibile”.

Și politicienii americani au ajuns la propriile lor concluzii. În Arkansas, Missouri și o serie de alte state, au fost deja adoptate legi care împiedică producătorii de orez de conopidă să folosească termenul "orez", iar producătorii de lapte pe bază de plante să folosească cuvântul "lapte".

Aceste constatări pot crea în cele din urmă un mozaic de reglementări în jurul acestor produse alimentare. Dacă noile companii vegane doresc să facă afaceri în întreaga lume, ar putea fi nevoite să elaboreze mai multe modele de comercializare a produselor și tipuri de ambalaje, pentru a se conforma legilor.

La mijloc sunt consumatorii. Sondajele sugerează că marea majoritate nu este de fapt confuză atunci când companiile de produse vegetale folosesc termeni tradiționali. În octombrie 2018, un sondaj online a constatat că 75% dintre oameni nu au fost confuzi în legătură cu faptul că laptele de migdale conține sau nu lapte de vacă.

Întrebarea cu care se confruntă veganii și vegetarienii este ce termeni ar trebui să folosească dacă în anumite locuri nu pot folosi cuvinte ca "burger", "lapte", "orez" sau "friptura" pentru a descrie produsele lor?