Legea vânzării motorinei va afecta dur agricultura- Clubul Fermierilor Români

de C.P.     HotNews.ro
Vineri, 4 septembrie 2020, 15:34 Economie | Agricultura


Motorina
Foto: Stirile ProTV
Reprezentanții Clubului Fermierilor Români pentru Agricultură Performantă consideră că agricultura din România va fi afectată din cauza legii de reglementare a procesului de vânzare a motorinei, care modifică Codul Fiscal și impune obligația pentru intermediarii de carburanți să aibă depozite speciale. Legea a primit vot favorabil pe 2 septembrie în Camera Deputaților, urmând să fie trimisă la promulgare. Potrivit estimărilor, prin aplicarea acestei lei ar fi eliminate din piață 980 de firme care se ocupau de comerțul cu motorina, deoarece nu dețin depozite, avantajate fiind marile companii.

Agricultura va fi puternic afectată de această lege, cu impact imediat asupra campaniei agricole de toamnă, în condițiile în care fermierii depind de livrările de motorină pentru derularea lucrărilor agricole specifice acestei perioade, susține Clubul Fermierilor Români pentru Agricultură Performantă.

Care ar fi efectele negative pentru fermieri:

  • Creșterea prețului motorinei, prin reducerea competiției pe piață (cvasi-dispariția pieței revânzătorilor), rămânând doar cei 6 operatori/producători naționali.
  • Imposibilitatea livrării motorinei conform cererilor fermierilor datorită capacităților logistice limitate, într-o perioadă critică de desfășurare a lucrărilor agricole.
  • Reducerea perioadei de creditare pentru achiziția motorinei. Furnizorii rămași vor livra numai în baza rapoartelor COFACE, care nu se utilizeaza în cazul companiilor mici (societăți în nume colectiv, PFA-uri).
  • Neplata datoriilor către revânzători în condițiile în care fermierii nu mai primesc motorină. Menționăm că motorina livrată în campania agricolă de toamnă poate fi plătită în primăvara anului 2021.

Clubul Fermierilor Români mai susține că prin aplicarea acestei măsuri, cel puțin jumătate din cererea de motorină pentru agricultură nu va putea să fie accesată de fermieri direct de la furnizorii naționali, atât datorită unor condiții care țin de furnizori, cât și unor condiții care țin de fermieri:

  • Livrarea motorinei se face de către furnizorii naționali (cele 6 companii naționale) doar cu plata în avans. Pentru furnizorii naționali de motorină agricultura reprezintă maxim 10% din totalul livrărilor, fapt pentru care multe dintre livrari vor fi efectuate cu întârziere din cauza criteriilor de eficiență/geografice/de finanțare.
  • Furnizorii naționali nu livrează cantități mai mici de 7.000 litri (echivalent estimat cu necesarul pentru 100 Ha lucrate pe an) – nu toți fermierii au capacitatea de depozitare autorizată și nici nevoia unei astfel de cantități la o livrare.
  • Termenul de plată trebuie să fie susținut de o asigurare COFACE – precizăm că nicio Întreprindere Individuală și nici un fermier înscris ca PFA nu pot să facă o asigurare tip COFACE (asigurare de risc de neplată) – deci se va institui o limitare și o restricție pentru categoriile menționate.

La nivelul anului 2019, peste 70% din cererea de piață a fost asigurată de revânzători (aproximativ 200 de companii revânzătoare de motorină pentru agricultură, respectiv aproximativ 250.000 metri cubi motorină), în timp ce doar 30% de furnizorii naționali/producători.

Guvernul României și Consiliul Concurenței au respins proiectul de lege ca fiind anticoncurențial, nejustificat și va distorsiona piața comerțului de motorină. Proiectul a fost denunțat atât de Asociația Română a Petrolului (ARP), cât și de Asociația Distribuitorilor de Produse Petroliere (ADPP).

Clubul Fermierilor Români reamintește că ordinul OPANAF 3236/2018 prin care operatorii economici cu activitate de comercializare a produselor energetice pe baza atestatelor „fără depozitare” erau obligați să construiască sau să închirieze depozite pentru continuarea activității lor a fost anulat în baza deciziei instanțelor judecătorești.

Reprezentanții asociației au solicitat Președintelui României să nu promulge legea adoptată de Parlamentul României, având în vedere riscurile cu efect imediat asupra lucrărilor agricole din campania agricolă de toamnă, posibilele implicații asupra producției agricole naționale, siguranței alimentare și bunei funcționări a firmelor din agricultură.

Clubul Fermierilor Români este o asociație non-profit și neguvernamentală, care promovează interesele fermierilor din România.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















3666 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    si n-ar trebui sa aiba depozite? (Vineri, 4 septembrie 2020, 16:03)

    Radoh [utilizator]

    deci e ok sa vinzi motorina din orice recipient ai tu acasa ca 'antreprenor' ?

    daca vreio poti sa o tii si in cada, in chiuveta si o vinzi ca tu esti 'comerciant de combustibil' nu?
    • 0 (0 voturi)    
      Distribuitorul nu este acelasi lucru cu furnizorul (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 10:08)

      Urzik [utilizator] i-a raspuns lui Radoh

      Distribuitorii de produse petroliere functioneaza pe baza unui atestat emis de ANAF care mentioneaza "comercializare fara depozitare". Ce inseamna asta ? Distribuitorul are contracte cu furnizorii care detin depozite autorizate (Petrom, Rompetrol, Lukoil, Mol) pe cantitati mari (de minim 300 tone/luna). Distribuitorul vinde carburantii direct din aceste depozite, cu cisterna, clientilor lui (statii de carburant independente, transportatori, agricultori, constructori) fara sa intervina in niciun fel asupra produsului.
      Important este ca distribuitorul cumpara marfa de la furnizorii mentionati mai sus cu toate taxe incluse(tva, acciza), deci nu poate sa "fure" statul.
      O sa intrebi de ce sunt importanti acesti distribuitori. Pentru ca ei vand, in general, clientilor care nu ar putea sa cumpere niciodata direct de la furnizor (cumpara cantitati mici; nu sunt solizi din punct de vedere financiar sau ar obtine preturi mai mari).
      Ce face aceasta lege? Obliga distribuitorul sa-si construiasca un depozit si sa vanture carburantul. Adica cumpara o cisterna de 30.000 litri motorina din depozitul Rompetrol (cu toate taxele incluse) o varsa in depozitul lui dupa care o incarca in cisterna si pleaca sa o distribuie. Este o aberatie inutila in conditiile in care toate taxele sunt platite in momentul in care se incarca cisterna din depozitul furnizorului (Petrom; Rompetrol; Lukoil; Mol).
      Am repetat de mai multe ori faptul ca toate taxe sunt platite deoarece principalul motiv invocat in lege este faptul ca se doreste eliminarea fraudarii taxelor.
      Asa cum functioneaza acum, statul are posibilitatea sa verifice foarte usor trasabilitatea produsului.
  • +1 (1 vot)    
    Aceasta lege ar afecta pana si agricultura (Vineri, 4 septembrie 2020, 18:09)

    Susufler0 [utilizator]

    pt subzistenta !
  • 0 (0 voturi)    
    Subiect de manual despre lobby (Vineri, 4 septembrie 2020, 18:15)

    Urzik [utilizator]

    Interesat este sa verificati istoria incercarilor disperate a unui grup politic de a realiza acest țel.
    Daca au vazut ca nu au reușit sa obțină succesul prin actiunea domnului Mișa de anul trecut (ANAF-ul a pierdut pe banda rulantă procesele) s-au regrupat și au facut o lege.
  • 0 (0 voturi)    
    In agricultura sunt tot felul de subventii (Vineri, 4 septembrie 2020, 19:47)

    kkciosuldelahamangia [utilizator]

    Programul tomata si alte ajutoare in caz de inundatii, seceta, afide, atarrna un co...etc.
    Si cu toate astea preturile sunt la ferl ca in tarile din vestul Europei.
    Preturile la motorina pt. agricultura ar trebui cel putin dublat.
    Care-i explicatia ca pe plan mondial cele mai ieftine alimente sunt in tarile in care nu se acorda subventii ?


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by