Un vas care transportă peste 71.000 de tone de porumb din Ucraina a părăsit Portul Constanţa, fiind primul transport de acest fel de când Rusia a invadat Ucraina, în 24 februarie, potrivit directorului general al Comvex, Viorel Panait.

PorumbFoto: Pixhere

Ucraina, ”grânarul Europei” şi al patrulea cel mai mare exportator de cereale la nivel mondial, a fost nevoită să exporte cereale cu trenul pe la graniţa de vest sau prin porturile fluviale de pe Dunăre, din România, deoarece porturile maritime ucrainene sunt blocate de mai bine de două luni.

”Acesta este primul vas panamax cu porumb provenit din Ucraina care părăseşte portul”, a declarat pentru Reuters preşedintele Comvex, Viorel Panait.

Nava care preia marfa este Unity N, potrivit Reuters.

”Sprijinirea exporturilor de cereale ucrainene înseamnă prevenirea unui val colosal de foamete la nivel global declanşat de blocarea porturilor ucrainene”, a mai spus Panait.

Comvex operează cel mai rapid terminal de încărcare de cereale din Europa, care poate procesa până la 70.000 de tone pe zi, precum şi un terminal de manipulare a mineralelor, a declarat Panait, care este şi preşedintele Constanţa Port Business Association.

La începutul săptămânii, Comvex a încărcat aproximativ 35.000 de tone de minereu de fier din Ucraina, urmând ca o a doua navă să fie încărcată în jurul datei de 15 mai, a mai spus el.

”În comparaţie cu momentul iniţial, când toată lumea căuta alternative, coridoarele de transport pentru aceste exporturi prind încet-încet contur”, a mai precizat Panait.

Aproximativ 80.000 de tone de cereale din Ucraina, transportate până acum la Constanţa

Aproximativ 80.000 de tone de cereale din Ucraina au fost transportate până în prezent la Constanţa, iar alte 80.000 au fost aprobate şi se află pe drum, a declarat, marţi, managerul Portului Constanţa.

România are graniţe la Marea Neagră, care reprezintă o arteră majoră de transport a cerealelor şi petrolului, cu Bulgaria, Turcia, Georgia, Ucraina şi Rusia, explică Reuters.

”Infrastructura din jurul portului este o problemă pentru toată activitatea economică din România… accesul lent generează costuri suplimentare în aceste industrii”, a subliniat Panait, conform Reuters, citat de News.ro.

Portul Constanța este una dintre marile probleme ale rețelei feroviare: liniile sunt neelectrificate, sarcina pe osie este scăzută, sunt prea scurte liniile pentru cele mai lungi trenuri, viteza posibilă este redusă și o parte dintre linii sunt închise.

Guvernul va aproba alocarea a 200 de milioane de lei pentru operaţionalizarea infrastructurii de transport feroviar din Portul Constanţa, declara pe 14 aprilie premierul Nicolae Ciucă.