Taxa auto va fi inlocuita cu un "timbru de mediu" pentru care proprietarii de vehicule vechi si poluante vor plati mai mult, iar detinatorii de vehicule noi vor plati mai putin sau chiar deloc in cazul masinilor hibride si a celor electrice, a spus premierul Victor Ponta in timpul sedintei de Guvern, citat de Mediafax. UPDATE: Sedinta de Guvern s-a terminat la ora 16.30 insa nu s-a luat nicio decizie pe subiect si nici nu se va comunica nimic pana la aprobarea actului final. Mai multe detalii ar trebui sa fie date in cursul acestei zile de ministrul Mediului, Rovana Plumb.

El a precizat, in debutul sedintei de vineri, ca plata pentru acest timbru de mediu va fi calculata in functie de emisia de noxe si capacitatea cilindrica a vehiculului.

'Nu se mai numeste taxa de prima inmatriculare, se numeste timbru de mediu. (...) In primul rand sa tinem cont de emisiile de noxe si de capacitatea cilindrica, sigur consuma mai mult o masina de 5000 (centimetri cubi - n.a.) decat una de 1500. Eu stiu acest lucru din experiente extraguvernamentale. In al doilea rand, masini noi, nepoluante - taxa mai mica, masini vechi, mai poluante - taxa mai mare. Timbru, iertati-ma, trebuie sa ma obisnuiesc cu noua denumire, care si suna si este mai corecta', a declarat, la inceputul sedintei de Guvern, premierul Victor Ponta, citat de Agerpres.

UPDATE: Desi oficialii promiteau ca in sedinta din 4 ianuarie va fi detaliata decizia de schimbare a taxei auto, acest lucru nu s-a intamplat. "Absolut nimic nu s-a intamplat si nici nu facem vreo estimare legata de momentul schimbarii", a spus Andrei Zaharescu, purtatorul de cuvant al Guvernului.

Intrebat ce fac cei care se duc in zilele urmatoare sa-si inmatriculeze masini, el a spus ca nimic nu se schimba, iar "taxa guvernului Boc" ramane in vigoare pana la inlocuirea ei cu "timbrul de mediu" mentionat de premier in debutul sedintei.

"Nu dorim sa facem niciun comentariu pana la aprobarea actului final", a spus purtatorul de cuvant, intrebat fiind ce se va schimba in noua formula. El s-a marginit sa admita ca vom avea o schimbare de titulatura, astfel ca aceasta controversata taxa se va numi "timbru de mediu"

Premierul Victor Ponta a asigurat, in luna decembrie, ca Guvernul va reglementa situatia taxei auto in prima sedinta din 2013, precizand atunci ca taxa de prima inmatriculare va fi inlocuita cu o taxa de mediu raportata mult mai strict la gradul de poluare al unui vehicul.

In luna octombrie, premierul anunta ca sistemul de taxare a proprietarilor de autovehicule va fi modificat incepand cu 2013, prin inlocuirea actualei taxe de poluare auto cu o taxa de mediu, calculata in functie de nivelul de poluare, dar care sa nu fie mai mare decat pretul autoturismului.

El preciza atunci ca un grup de lucru format la nivelul ministerelor Finantelor si Mediului analizeaza in prezent variantele pentru noul sistem de taxare, care sa incurajeze achizitionarea masinilor noi si nepoluante, si ca va fi solicitat acordul Comisiei Europene astfel incat noua taxa care sa fie introdusa de la 1 ianuarie 2013.

Saptamana trecuta, la audierile din Parlament pentru validarea in postul de ministru al Mediului, Rovana Plumb a spus ca taxa auto este o problema sensibila asupra careia se vor aduce precizari noi dupa finalizarea bugetului, ea sustinand ca aceasta sa fie o taxa de mediu, stabilita in functie de nivelul de poluare.

Ca si in anii precedenti, luna ianuarie sta sub semnul incertitudinii si a schimbarii cand e vorba de taxa auto. Marea modificare, despre care se stia inca de la inceput de 2012, tine de faptul ca de la 1 ianuarie 2013 cumparatorii de masini rulate ce poarta numere de inmatriculare romanesti, si care au intrat in circulatie in tara inainte de 1 ianuarie 2007, platesc taxa pe poluare auto. Mai exact e vorba de masini pentru care NU s-a platit taxa pe poluare auto, intrata pentru prima data in vigoare la 1 ianuarie 2007.

Acum este insa de asteptat ca lucrurile sa se schimbe radical, insa ramane de vazut cand va fi anuntata noua grila de calcul si cand va intra noua lege in vigoare. Pana atunci, cei care vor sa inmatriculeze masini SH sunt in asteptare pe o piata auto care si-asa este in mare suferinta.