Ministerul Transporturilor a lansat in dezbatere publica proiectul "Strategiei Nationale pentru Siguranta Rutiera 2013-2020", care urmeaza sa fie aprobat de Guvern si sa intre in vigoare la doi ani dupa ce a fost creat, in 2011. Este vorba despre un document-cadru de politici publice pentru imbunatatirea traficului rutier din Romania , in conditiile in care, pentru prima oara in ultimii 4 ani, numarul de morti in accidente rutiere a crescut, in 2012, scrie Mediafax.

Romania, alaturi de celelalte tari din UE, trebuie sa reduca numarul victimelor din accidente rutiere cu 50% pana in 2020.

Cateva prevederi ii vor afecta direct pe soferi. Guvernul planuieste interzicerea detectoarelor de radar, introducerea camerelor video cu radar la nivel national, interzicerea ATV-urilor pe drumurile publice, crearea legislatiei pentru introducerea sistemelor de imobilizare a autovehiculelor, daca soferul a baut (dispozitivele "alcolock"), sau reabilitarea soferilor care raman fara permis prin consiliere psihologica si ingrijirea victimelor din accidente rutiere.

Sistemul "alcolock" ar urma sa fie folosit pentru vehiculele comerciale ale transportatorilor sau in transportul public, el fiind deja disponibil in unele state UE. Este vorba despre dispozitive care detecteaza prezenta vaporilor de alcool atunci cand soferul se urca la volan si nu permit pornirea autovehiculului. Nu este clar daca si soferii de rand, persoane fizice, urmeaza sa fie afectati, insa exista intentia, la nivel european, ca "alcolock" sa devina un element de siguranta obligatoriu de instalat pe masini de catre producatori, asa cum este ABS-ul.

"Suntem singura tara din UE care nu avem adoptata la nivel guvernamental Strategia Nationala pentru Siguranta Rutiera. Ea zace si cred ca a venit momentul ca cineva sa sesizeze acest lucru", a declarat seful Politiei Rutiere, Lucian Dinita, la seminarul international "Siguranta rutiera in context european", organizat de Politia Romana.

Intr-adevar, aceasta strategie a fost lansata public inca din 2011 si de atunci zace pe birourile decidentilor. Actul trebuia adoptat de fiecare minister cu atributii in siguranta rutiera, iar birocratia si lipsa de vointa politica a impiedicat acest lucru pana acum.

Schimbari importante pentru soferi: fara detectoare de radar, fara ATV, cu "alcolock"

Strategia guvernamentala privind siguranta rutiera lanseaza principii si idei generale, cu termene de implementare destul de vagi. Cu toate acestea, Ministerul Afacerilor Interne a propus deja, in mandatul lui Radu Stroe, schimbari drastice ale Codului Rutier si ale regulamentului de examinare pentru permisul auto, care sunt in linie cu Strategia, dupa cum a aratat gandul.

Propunerile din Strategie care ii vizeaza direct pe soferi se refera la "stoparea agresivitatii rutiere". Guvernantii au de gand sa interzica folosirea dispozitivelor de detectare a aparatelor radar sau sa inaspreasca legea pentru cei care conduc cu viteza mare, prin cresterea graduala a amenzii si a perioadei de suspendare a permisului, in functie de viteza (masura propusa deja in proiectul noului Cod rutier).

Guvernul mai propune ca soferii sa poata opta pentru recuperarea de puncte de penalizare, primite atunci cand incalca Codul Rutier, "prin participarea in centre autorizate la programe de reabilitare comportamentala/consiliere psihologica, la cursuri de conducere defensiva/preventiva sau la efectuarea in spitale a unui stagiu de asistare a victimelor accidentelor rutiere". Acest sistem ar presupune ca punctele de penalizare sa nu se mai radieze automat la 6 luni de la primire.