​Noua acciza la carburanti care va fi instituita de la 1 ianuarie va afecta grav piata de transport de marfa si persoane, astfel ca declinul acestei se va accelera, a spus intr-un interviu pentru HotNews, Augustin Hagiu, presedinte la Confederatia Nationala Rutiera. "Stim doar ca se pune o noua taxa si nu avem nicio certitudine ca banii acestia vor fi cheltuiti in mod corespunzator", mai spune Hagiu despre acciza de 7 eurocenti/litru.

Ce efecte va avea acciza asupra pietei de transport? Foarte grave, spune Augustin Hagiu care explica faptul ca astfel de masuri luate brusc "pun sare pe rana" si grabesc declinul pietei.

"Practic, asistam la o distrugere lenta a pietei romanesti de transport si ma refer si la marfa si la pasageri, iar aceasta distrugere va avea un ritm accelerat fiindca nu exista nicio masura care sa compenseze astfel de decizii luate de azi pe maine. Contractele sunt negociate cu valabilitate un an de zile sau sase luni, in momentul in care iti faci calculele de cost pentru a oferta transport ai in vedere niste lucruri pe care le poti estima. O astfel de masura nu vine decat sa puna sare pe rana si sa creasca ritmul in ceea ce priveste disparitia pietei romanesti de transport", spune presedintele Confederatiei Nationale Rutiere.

El adauga ca sunt efecte secundare, precum relocarea consumului catre alte tari din UE unde transportatorii romani de trafic international recupereaza TVA-ul si acciza. Un alt efect se refera la cresterea pietei negre a carburantilor, a fraudei fiscale cu carburanti proveniti din economia subterana.

"Sunt doua zone pe care putem merge. Efectele, in cazul in care se transfera din cresterea costurilor operationale catre beneficiarii directi de transport pot fi zero, dar asa cum ne-am obisnuit, de fiecare data cand creste pretul la carburant, acest transfer se face intr-un timp indelungat, pana la doi ani. Avem atunci varianta B in care influenta pe costuri operationale va apasa tot pe umerii transportatorilor", precizeaza Hagiu.

Tarifele de transport din Romania nu au asimilat cresterile din ultimii doi ani si suntem undeva sub tarifele europene cu 35%, iar piata se duce in jos si aceasta crestere a accizei accelereaza ritmul de cadere a pietei de transport, avertizeaza Hagiu.

Ce alternativa ar fi avut guvernul? Pentru constructia drumurilor ar fi avut alternative precum concesionarea, parteneriatul public-privat, mai putina hotie in ceea ce priveste vignieta si mai multa transparenta in contractele pentru infrastructura, spune Hagiu.

"In momentul de fata nu stim ce s-a intamplat cu Bechtel, nu gasim contractul original, nu stim ce s-a intamplat cu banii din vignieta, nu stim de ce promisiunea legata de autostrada A3 nu s-a concretizat, nu stim de ce avem (transportatorii n. r.) restrictii de circulatie pe intreg teritoriul tarii si de ce prin orase fara variante ocolitoare suntem obligati sa platim de trei ori vignieta aferenta"

"Stim doar ca se pune o noua taxa si nu avem nicio certitudine ca banii acestia vor fi cheltuiti in mod corespunzator pentru ca stim foarte bine ca atunci cand e vorba de bani publici ne descurcam bine sa-i tocam si sa-i pitim"