Romania este printre cei mai importanti producatori de piese si accesorii pentru biciclete in UE, in industrie lucreaza 1.200 de oameni, iar anul trecut s-au vandut 380.000 de biciclete, fata de sub 100.000 de automobile. Un articol al AFP face o comparatie inedita intre vanzarile de masini si cele de biciclete si conchide ca in aproape toate tarile UE criza a facut ca vanzarile de vehicule pe doua roti sa le depaseasca pe cele pe patru roti. Datele apartin Coliped, asociatia de profil a industriei producatoare de biciclete si accesorii.

Vanzarile de biciclete in tarile UEFoto: Coliped

Vanzarile de biciclete in UE, date istorice

Vanzarile de biciclete in UE, date istorice

Foto: Coliped

In Romania s-au vandut 380.000 de biciclete in 2012, lideri in UE fiind Germania si Marea Britanie, cu peste 3 milioane unitati fiecare. In Franta s-a trecut de doua milioane, iar in Italia, de 1,6 milioane, Per total s-au vandut 19,7 milioane biciclete in UE anul trecut, maximul deceniului fiind in 2007 cand s-a trecut de 21 milioane, arata datele Coliped penjtru 27 de tari UE (Croatia nefiind membra in 2012).

Pornind de la datele Coliped, agentia de presa France Press a comparat vanzarile de biciclete cu cele de masini noi, concluzia fiind ca cele din urma le-au depasit clar pe cele din a doua categorie, iar asta se datoreaza crizei care ii determina pe foarte multi sa mearga pe doua roti catre serviciu, si nu pe patru.

Comparatia intre masini si biciclete este un pic nepotrivita din cauza diferentei mari de pret, insa e interesant de remarcat ca in Romania s-au vandut de patru ori mai multe biciclete decat autoturisme. Totusi, fara indoiala ca biciclete au castigat enorm teren nu doar in orase consacrate precum Amsterdam, Copenhaga sau Paris, ci si in sud la Milano sau Madrid.

Productia de biciclete in tarile UE

Productia de biciclete in tarile UE

Foto: Coliped

Productia de biciclete in UE a fost de 11,5 milioane unitati anul trecut, in timp ce in 2000 era de peste 14 milioane. Germania si Italia sunt cei mai mari producatori (peste doua milioane unitati fiecare), iar Romania este in top 10 cu 450.000 de biciclete (4% din totalul UE). Romania sta excelent cand e vorba de valoarea productiei de piese de schimb si accesorii pentru biciclete, tara noastra producand in valoare de 200 milioane euro, ceea ce ii confera locul trei in UE, dupa Italia si Germania). La nivelul UE productia a fost de 1,6 miliarde euro, din 496 milioane in Italia)

Coliped are date si despre pretul mediu al bicicletelor vandute in fiecare tara. In Romania este 120 euro, in Olanda 724 euro, iar in Germania, 513 euro, in timp ce in Bulgaria e doar 83 euro, iar in Lituania, 100.

Pretul mediu al bicicletelor vandute in tarile UE

Pretul mediu al bicicletelor vandute in tarile UE

Foto: Coliped

Raportul contine date despre numarul de oameni angrenati in productia de biciclete si accesorii, la nivelul UE fiind vorba de 20.500 oameni, din care peste 13.000 produc biciclete si 7.000 accesorii si piese de schimb. In Germania sunt 3.900 de oameni, in Italia 3.300, iar in Romania, circa 1.200 (400 in productie de biciclete si 800 la piese si accesorii).

AFP citeaza oameni din industrie care spun ca e clar ca asistam la o schimbare a modului de viata si la adoptarea pe scara larga a bicicletelor cand e vorba de mersul la serviciu. In plus, chiar si in zone unde automobilul e rege si exista o cultura auto puternica, se traseaza piste de biciclete si se pun bazele unor programe de inchiriere, precum celebrul Velib din Paris.

Apoi, in conditiile in care pretul carburantului a depasit in cateva tari si 1,7 euro/litru multa lume se vede nevoita sa lase masina acasa si sa caute alte moduri de a ajuns la serviciu, bicicleta fiind o varianta.