Programul Prima Masina, prin care statul vrea sa incurajeze cumpararea de masini noi de sub 50.000 lei+TVA, garantand jumatate din valorea creditului, a fost aprobat miercurea trecuta de Guvern prin OUG, iar textul acesteia a fost publicat pe 22 octombrie in Monitorul Oficial. El nu se poate aplica insa, fiindca nu exista norme de aplicare ale acestei ordonante, acestea urmand sa existe in maxim 15 zile. Programul a fost catalogat de multi ca fiind "pomana electorala" si a starnit si o disputa cu programul Rabla intre Ministerul Economiei si al Mediului.

Textul "Ordonantei de Urgenta privind aprobarea Programului de stimulare a cumpararii de autoturisme noi" a fost publicat pe 22 octombrie in Monitorul Oficial. "In termen de maximum 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Finantelor Publice, impreuna cu Ministerul Economiei, va elabora si va supune aprobarii prin Hotarare a Guvernului normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta".

"Prin adoptarea prezentului act normativ se doreste implementarea unui mecanism de garantare care va conduce la diversificarea paletei de produse de credite auto la costuri inferioare celor practicate la momentul actual avand in vedere gradul ridicat de colateralizare a unui credit pentru achizitia de autoturisme in comparatie cu un credit de consum pentru nevoi personale fara garantii materiale", se mentioneaza in ordonanta.

Ministrul Economiei, Constantin Nita, spunea pe 6 ocotombrie ca pe o piata in care vanzarile de masini noi sunt extrem de mici si persoanele fizice au acces cu greu la credite, un astfel de program va permite tinerilor intre 18 si 35 de ani sa-si ia o masina noua de valoare medie (de pana la 11.500 euro).

El sustinea ca un astfel de program stimuleaza cumpararea de masini nepoluante si ar aduce pe piata "un produs bancar competitiv cu efecte pozitive asupra vanzarii de autoturisme". Ca exenmplu, ministrul Economiei spunea ca rata medie pentru un automobil de peste 11.000 euro ar fi de 150 euro/luna, la un credit pe sapte ani.

Programul este gandit pentru cei intre 18 si 35 de ani, insa si cei peste 35 de ani vor putea sa intre in program, diferenta fiind ca prima categorie are prioritate cand e vorba de intrarea in program.

"Programul, ca program guvernamental care are ca obiectiv facilitarea accesului persoanelor fizice la achizitia unui autoturism nou prin contractarea de credite garantate de stat. (2) Prin autoturism nou in sensul Programului se intelege orice autovehicul produs in spatiul intracomunitar sau provenit din import definit conform art.3 pct.2 din O.G. nr.27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificarile si completarile ulterioare, care nu a mai fost detinut in proprietate de catre o alta persoana conform cartii de identitate a autorismului si care indeplineste cel putin cerintele minime ale standardului EURO 5, achizitionat de la un comerciant din Romania care are ca obiect de activitate vanzarea autovehiculelor noi si al carui pret de achizitie nu depaseste suma de 50.000 lei, la care se adauga TVA", se mai mentioneaza in textul ordonantei.

Un atu declarat de creatorii programului tine si de dobanda la credit care va fi de circa 6%, cu cateva procente mai mica decat media pietei. "Costul total al finantarilor garantate de stat acordate in cadrul programului nu va depasi ROBOR la trei luni+marja de 3%"

Estimarile ministerului erau ca programul ar putea duce la comercializarea a 2.500-3.000 masini pana la final de 2014 si 20.000 de masini in 2015. Este greu de crezut ca aceste tinte vor putea fi indeplinite, mai ales ca programul are, in opinia multora, un puternic iz electoral.

Citeste articolul complet pe 0-100.ro