Desi este in vigoare inca din luna iunie 2014, sistemul de rambursare a accizei suplimentare nu functioneaza si niciun transportator rutier nu a recuperat vreun cent pentru combustibilul alimentat in Romania anul acesta, arata Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR). Uniunea spune ca, in consecinta, consumul de carburant va continua sa scada in Romania, in timp ce statele vecine si comerciantii se organizeaza mai bine pentru a prelua volume suplimentare in 2015

Solutia ar fi ca sistemul sa fie functional si in Romania

Prin comparatie, firmele care au alimentat combustibil in Ungaria sau Austria - au recuperat deja TVA (A, H) si acciza (H) pentru lunile aprilie/mai/iunie inca din luna septembrie 2014.

Iata comunicatul UNTRR

Avand in vedere aceasta situatie, UNTRR continua sa avertizeze Guvernul Romaniei ca mentinerea acestui sistem nefunctional are efecte negative in lant pentru transportatorii rutieri romani - consumatorii si pasagerii romani - statul roman, respectiv:

  •  continuarea migrarii consumului catre alte tari:
  •   toti transportatorii rutieri romani din zonele de frontiera, chiar daca nu fac transport international - ies si alimenteaza in afara Romaniei pentru ca apoi sa consume in tara,
  •   firmele romanesti care fac transport international isi iau vehicule cu rezervoare din ce in ce mai mari si incearca sa alimenteze din alte tari, precum Austria sau Ungaria;
  •  crearea de dificultati in desfasurarea activitatii operatorilor de transport romani, ca si in activitatea clientilor acestora - consumatorii romani de marfuri si pasagerii romani;
  • reducerea constanta a volumului de carburant consumat in Romania;
  • reducerea constanta a sumelor incasate la bugetul de stat cu titlu de accize;
  • aparitia nevoii unor inventii artificiale pentru a compensa aceste pierderi ¬ de exemplu, rata de schimb a cursului euro/leu pentru calcularea accizei;
  •  generarea unei situatii perdante in lant de tipul "lose-lose-lose" intre transportatori - clienti (consumatori si pasageri romani) - stat, in locul unei situatii in  care toate partile sa aiba de castigat pe modelul "win-win-win" initial avut in vedere prin procedura de recuperare a accizei suplimentare pe motorina;
  •  dezavantajarea statului roman in competitia cu celelalte state membre UE si cu cele non-UE ca Serbia, Turcia, Ucraina, etc - competitie prin care autoritatile fiecarui stat incearca sa isi protejeze interesele interne obtinand avantaje pentru agentii economici pe care ii reprezinta si contribuind astfel la cresterea economiei nationale.

In acest context, evidentiem necesitatea ca si Statul Roman sa ia toate masurile necesare pentru a asigura cel putin un tratament egal al operatorilor de transport rutier romani intre ei si fata de cei din alte state. Precizam ca actele normative publicate recent cu privire la modificarea si completarea procedurii de restituire a accizei pe motorina utilizata in transporturile rutiere (Hotararea nr. 906 din 15 octombrie 2014 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 537/2014; Ordinul nr. 1449 din 27 octombrie 2014 pentru aprobarea Procedurii de plata a sumelor determinate conform deciziilor de aprobare a cererilor de restituire a accizei, emise in baza Hotararii Guvernului nr. 537/2014) reprezinta un pas inainte, insa nu elimina prevederile anticoncurentiale si discriminatorii semnalate de asociatia noastra, cu impact negativ asupra bunei functionari a pietei de transport rutier din Romania.

Avand in vedere rezultatele negative obtinute pana in prezent dintr-un concept bun pus in practica intr-un mod defectuos, solicitam Guvernului Roman sa realizeze de urgenta toate corectiile necesare pentru a asigura aplicarea reala in practica a procedurii de rambursare a accizei suplimentare catre transportatorii rutieri, printr-un sistem corect care sa fie facut sa functioneze spre castigul tuturor partilor implicate - consumatori/pasageri romani, transportatori, stat.