Curtea de Justitie a UE arata, printr-o hotarare, ca nu se opune la aplicarea unei taxe la prima inmatriculare in Romania a unei masini second-hand adusa dintr-un alt stat membru si nici la aplicarea aceleiasi taxe la transcrierea dreptului de proprietate a unei masini deja inmatriculate in Romania. INSA, Curtea se opune exceptiilor de la aceasta regula, facand referire la perioada 31 ianuarie 2012 - 1 ianuarie 2013 cand pentru autoturismelor deja inmatriculate in Romania nu se percepea taxa la transcrierea dreptului de proprietate.

La inceput de 2013, domnul Manea din Brasov a dorit inmatricularea in Romania a unui autoturism achizitionat din Spania (unde masina fusese inmatriculata in 2005), insa autoritatile fiscale romane i-au comunicat ca are de achitat taxa in baza Legii nr. 9/2012.

Considerand ca legea romana contravine legislatiei europene, domnul Manea a formulat o actiune in justitie, solicitand ca masina sa fie inmatriculata fara plata taxei.

Actiunea i-a fost respinsa de Tribunalul Brasov la 24 septembrie 2013, iar domnul Manea a facut recurs impotriva hotararii de respingere. Curtea de Apel Brasov, care judeca recursul, a sesizat CJUE cu doua intrebari, justificand actiunea si prin faptul ca o alta curte de apel din Romania a admis o actiune asemanatoare. Pornind de la speta Manea, Curtea de Apel Brasov a solicitat CJUE sa stabileasca daca Legea nr. 9/2012, in integralitatea sa, este conforma dispozitiilor articolului 110 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene.

Curtea de Apel Brasov a suspendat cauza si a trimis Curtii Europene doua intrebari preliminare:

  • 1)  Avand in vedere dispozitiile Legii nr. 9/2012 si obiectul taxei prevazute de aceasta lege, este necesar sa se considere ca articolul 110 din TFUE trebuie interpretat in sensul ca se opune ca un stat membru UE sa instituie o taxa pentru emisii poluante aplicabila tuturor autovehiculelor externe la inmatricularea in statul respectiv, taxa care se aplica si la transferul dreptului de proprietate asupra autovehiculelor interne exceptand cazul in care o astfel de taxa sau una similara a fost deja platita?
  • 2) Avand in vedere dispozitiile Legii nr. 9/2012 si obiectul taxei prevazute de aceasta lege, este necesar sa se considere ca articolul 110 din TFUE trebuie interpretat in sensul ca se opune ca un stat membru UE sa instituie o taxa pentru emisii poluante aplicabila tuturor autovehiculelor externe la inmatricularea in statul respectiv, taxa care se plateste pentru autovehiculele interne doar la transferul dreptului de proprietate asupra unui astfel de autovehicul, cu rezultatul ca un autovehicul extern nu poate fi folosit fara plata taxei, in timp ce un autovehicul intern poate fi folosit nelimitat in timp fara plata taxei pana la momentul si daca se realizeaza un transfer al dreptului de proprietate asupra autovehiculului respectiv?

In urma dezbaterilor de la Curtea Europeana de Justitie, s-a adoptat la 14 aprilie 2015 o hotarare prin care s-a raspuns la cele doua intrebari:

Pentru aceste motive, Curtea (Marea Camera) declara:

Articolul 110 TFUE trebuie interpretat in sensul:

  •   ca nu se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe autovehicule care se aplica autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru si autovehiculelor deja inmatriculate in statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri in acelasi stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urma,
  •   ca se opune ca statul membru respectiv sa scuteasca de aceasta taxa autovehiculele deja inmatriculate pentru care a fost platita o taxa in vigoare anterior declarata incompatibila cu dreptul Uniunii.

Efectele in timp ale acestei hotarari

Guvernul Romaniei a cerut ca efectele acestei hotarari sa fie limitate in timp insa Curtea de Justitie a UE a considerat ca astfel de demersuri nu ar perturba financiar economia romaneasca si a respins solicitarea guvernului, astfel ca efectele sunt nelimitate in timp.

"Trebuie sa se constate ca estimarea prezentata de acest guvern nu permite, prin ea insasi, sa se considere ca economia romaneasca risca sa fie serios perturbata de repercusiunile prezentei hotarari. Conditia privind existenta unor perturbari grave nu poate, in consecinta, sa fie considerata stabilita. In aceste conditii, nu este necesar sa se verifice daca este indeplinit criteriul privind buna¬credinta a celor interesati. Din consideratiile de mai sus rezulta ca nu este necesar ca efectele prezentei hotarari sa fie limitate in timp".

Reamintim ca printr-o ordonanta de urgenta Guvernul a suspendat intre 31 ianuarie si 31 decembrie 2012 prevederea prin care si pentru masinile inscrise in tara inainte de 2007 se plateste taxa, la revanzare.