Piata masinilor noi a fost de 82.000 de unitati anul trecut, iar spre finalul deceniului are sanse sa ajunga la maxim 200.000 de unitati. Dealerii de masini noi spun ca piata din prezent este prea mica pentru a le permite sa obtina profit, astfel ca sunt in cautare de solutii pentru supravietuire. De ce programele Rabla si Prima Masina nu aduc multumire in piata, care e efectul "mentalitatii" romanilor asupra pietei masinilor noi si ce se poate schimba in piata pana in 2020 puteti citi in articolul realizat la masa rotunda organizata de Dan Vardie Consult.

Vechimea medie a autoturismelor importate in 2014Foto: APIA

Piata auto romaneasca, minuscula in plan mondial si european

Desi piata romaneasca a masinilor noi este acum la 82.000 unitati/an, de patru ori mai mica decat in anul 2007, nu acelasi declin s-a inregistrat in piata auto mondiala care anul trecut a atins un record absolut de peste 89 milioane automobile vandute, iar anul acesta va depasi 90 milioane.

Si daca ne raportam la Europa, unde piata totala a scazut si ea mult in ultimii ani, Romania sta rau daca luam in calcul raportul dintre numarul de locuitori si numarul masinilor noi cumparate anual, Romania sta extrem de rau, cu 3,5 masini noi/1.000 locuitori, doar Bulgaria avand o valoare mai mica. Comparatia e elocventa fata de tarile care stau cel mai bine, in Germania si Austria raportul fiind in 2014 de peste 35 masini noi cumparate/1.000 de locuitori, arata datele prezentate la masa rotunda organizata de Dan Vardie Consult.

Situatia pietei auto romanesti si prognozele pentru 2015

Si gradul de motorizare este inca scazut in Romania, parcul auto indicand sub 250 autoturisme/1.000 locuitori, in timp ce in UE multe tari au peste 500 masini/1.000 loc. Media pe Romania este de 245 masini/1.000 de locuitori, insa variatiile pe judete sunt foarte mari, gradul de motorizare fiind peste medie in Bucuresti si in Vest si mult sub medie in zona Moldovei si in Sud. De exemplu, in Timis gradul de motorizare este 280 masini/1.000 locuitori, in timp ce in Calarasi este de 131/1.000 loc. In Bucuresti este de 490/1.000. In judetele din sud, gradul oficial de motorizare este mic si din cauza ca acolo circula multe masini inscrise in Bulgaria (dupa unele estimari chiar 150.000).

In Romania, piata a totalizat 82.000 de masini noi anul trecut, singura categrie care nu a scazut fata de 2009 fiind cea a SUV-urilor care au ajuns sa reprezinte 19% din piata. Clasa C are 45% din piata, iar clasa B are 23%. Clasa mini are sub 3% din piata, in timp ce clasa E are doar 0,8%, conform datelor APIA.

Cum va fi 2015? La vanzarile de masini noi toti cei prezenti la masa rotunda au fost convinsi ca piata va creste. Prognozele prezentate de Secretarul General APIA, Marius Tudor arata o majorare a vanzarilor de autoturisme cu 13,5% pana la 94.000 de unitati, in timp ce zona vehiculelor comerciale va totaliza circa 20.000 de unitati, in crestere cu 14%. Previziunile Dan Vardie Consult arata 100.000 de autoturisme si 20.000 de vehicule comerciale.

Programul Rabla: intarziat si ineficient

Anul trecut, un sfert dintre masinile noi vandute in tara au fost vandute prin Programul Rabla, cele mai multe fiind masini Dacia (peste 10.000), Skoda (peste 1.800) si Renault (peste 1.400). Ca si procent, 38% dintre masinile vandute de Dacia si de Hyundai au fost prin Rabla, la Opel ponderea a fost de 26%, la Renault, de 25%, iar la Volkswagen, de 11%.

Secretarul general al APIA spune ca programul Rabla nu adauga vanzari in piata, ci substituie volumele de vanzari care ar putea fi realizate oricum, si fara ajutorul acestui program. Oficialul APIA a mentionat ca programul Rabla are un impact tot mai redus si ca intarzierea acestuia si in acest an a creat un orizont de asteptare care a incetinit vanzarile. "Promisiunile erau ca programul va incepe in a doua jumatate a lui martie, insa acum, ultimele informatii ne arata ca inceperea efectiva va avea loc catre finalul lui aprilie, probabil nu mai devreme de 27 aprilie", a mentionat Marius Tudor.

Si oamenii din industrie considera ca Rabla face mai mult rau decat bine "Programul Rabla a distrus un pic notiunea de pret, majoritatea brand-urilor de volum au facut campanii agresive, bazandu-se pe notiunea de pret", e de parere Narcis Ghita, seful AutoItalia.

Cand e vorba de Programul Rabla, o intrebare este cat poate ajuta achizitia de masini ecologice, spune Nicoleta Gerea, director de marketing la Toyota Romania. Desi masinile hibride beneficiaza de ecobonusuri de 1.500 lei in program, suma nu e suficient de consistenta incat sa stimuleze achizitia, mai ales daca facem o comparatie cu tari din nordul si vestul Europei, mai spune ea.

Prima Masina, un program cu interes extrem de scazut

In prima decada a lui aprilie s-au dat primele credite in programul Prima Masina care nu prea a starnit interesul bancilor si nici al dealerilor de masini noi. Nici publicul nu se arata interesat, iar bancile spun ca deja au programe de creditare mult mai avantajoase decat cel propus de autoritati. Singurul avantaj real tine de avansul mic, insa cifrele avansate prima oara de autoritati: 20.000 masini/an sunt fanteziste. Cel mai radical in opinii a fost Dan Vardie, organizatorul mesei rotunde: "Este un instrument politic creat inainte de alegeri pentru a promova o fata umana a premierului care se gandeste la tineri. Cifrele prezentate, 20.000, nu aveau cum sa devina realitate. Este strigator la cer", spune el.

In plus, programul este mult limitat de valoarea maxima a masinii ce poate fi cumparata (50.000 lei+TVA), astfel ca multe modele sunt excluse din start, desi comerciantii au cerut sa poata fi cumparate si masini mai scumpe prin acest program.

Citeste articolul complet pe 0-100.ro