Aplicatia de transport persoane Uber este aproape de a fi scoasa in afara legii si in Romania printr-un proiect de lege adoptat de Camera Deputatilor. Motivatiile tin de faptul ca s-ar fi inmultit practicile ilicite de transport de persoane facut de soferi care nu au autorizatie de taxi, fapt ce afecteaza firmele autorizate si "mediul concurential" din piata. Conform proiectului, soferii prinsi in fapt risca intre 1.000 si 5.000 de lei amenda. Trebuie spus insa ca vor putea fi contestate multe aspecte in instanta, mai ales ca vorbim de un domeniu tehnic in care si cei responsabili sa aplice amenzi vor trebui instruiti. Pentru Uber problema poate fi ca multi soferi care ar fi vrut sa se inscrie, vor renunta la idee, de frica amenzilor.

UberFoto: Uber

Deputatii au adoptat pe 6 mai un proiect de lege privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, prin care este interzis transportul public de persoane contra cost cu un autoturism fara a detine pentru acesta autorizatie taxi valabila. Practic modificarea legislativa consta in adaugarea unei categorii de persoane sanctionabile la cele deja precizate de lege 38/2003. Proiectul de lege merge catre promulgare la Presedintie.

Cum este justificata modificarea

In expunerea de motive se mentioneaza ca in ultima perioada de timp exista tot mai multe practici ilicite in activitatile de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor persoanle. Acest fenomen afecteaza firmele de transport autorizat, atat la nivel local, cat si la nivel national. Se mai mentioneaza ca aceste activitati afecteaza bugetul de stat prin diminuarea veniturilor incasate ca urmare a neplatii taxelor si impozitelor aferente activitatilor de transport rutier de persoane.

In motivare se mai mentioneaza si problemele de siguranta rutiera ce pot aparea, dar si faptul ca se pune in dificultate asigurarea unui "mediu concurential in piata".

Uber este obisnuita cu problemele legale

Afectata de acest proiect de lege va fi cunoscuta aplicatie Uber care s-a lansat in februarie si in Bucuresti. Conform noilor reglementari, soferii nu ar mai avea voie sa transporte pasageri, iar cu aceste interdictii Uber s-a confruntat in multe tari.

Reprezentantii companiei au spus in repetate randuri ca Uber nu este o companie de taximetrie, ci vrea sa reinventeze transportul de persoane in oras printr-un model de business ultra-modern care sa incurajeze pe cat mai multa lume sa-si lase masina acasa si sa foloseasca aplicatia. Sefii Uber au spus ca taximetria este un model invechit care avea nevoie de un update tehnologic.

In orasele in care Uber a fost amenintata cu interzicerea, compania a spus ca vrea sa gaseasca solutii impreuna cu autoritatile pentru a putea opera in continuare. In cateva orase serviciile Uber au incetat dupa amenzi mari aplicate soferilor, iar in altele, dupa decizii judecatoresti irevocabile. Cert e ca Uber rar s-a "predat"

Interesant este ca exista si cazuri speciale: in orasul Toronto Uber a aplicat pentru o licenta de taximetrie, insa numai pentru unul dintre serviciile sale (UberTAXI care permite unor taximetristi sa devina soferi Uber). Municipalitatea nu a acordat insa licenta fiindca Uber are litigii in curs pentru serviciul de baza UberX care permite oricarui sofer sa transporte persoane. Pana nu se vor rezolva lirigiile, Uber nu va putea primi licenta pentru niciun serviciu.

Uber in Romania - Ce ar putea urma.

Intrebat, de HotNews.ro, la lansarea in Bucuresti, despre ce va face Uber in caz ca va fi pusa in fata unei interdictii, reprezentantul companiei (Rob Khazzam) s-a aratat relaxat.

"UberX si alte servicii Uber sunt solutii pentru orasele viitorului. Nu sunt servicii de care oamenii trebuie sa se teama, ci sunt servicii pe care multi le apreciaza si oamenii vor recunoaste ca aceste servicii rezolva probleme precum blocajele din trafic si poluarea. Aceste tehnologii sunt grozave pentru useri, pentru soferi si pentru orase. Suntem o companie americana in Romania, dar furnizam un serviciu apreciat de milioane de oameni in lume"

Trebuie spus ca adoptarea acestei legi nu inseamna ca vom asista la o "vanatoare" de soferi Uber, fiindca trebuie luate in calcul mai multe aspecte. In cazul unei contestatii in instanta se vor putea invoca mai multe cai de aparare. De exemplu poate fi greu de dovedit ca s-a efectuat cursa si, fiind vorba de o aplicatie mobila bine construita, multe aspecte tehnice pot fi contestate cu succes in instanta.

Uber nu comunica date, insa in Bucuresti exista cateva zeci de soferi, iar cand legea va intra in vigoare nu ar trebui sa ne asteptam la un val de amenzi. Insa e foarte posibil ca oameni care ar fi dorit sa se inscrie ca soferi Uber, sa fie descurajati de frica unor amenzi si sa renunte.

Modelul de business Uber prevede ca soferul pastreaza 80% din venituri, iar la Uber merge restul de 20%. In Bucuresti tarifele sunt, dupa cum urmeaza: 1,39 pornirea, 1,39 lei/km+0,23 lei/minut. Tariful minim al cursei este 6 lei, iar taxa de anulare a comenzii este tot 6 lei. Uber poate insa mari tarifele la anumite ore de varf cand exista o crestere puternica a numarului de comenzi.Tarifele cresc pentru perioade scurte in ideea de a incuraja cat mai multi soferi sa se alature aplicatiei.

Per total, o cursa cu Uber ajunge sa fie macar cu 20-30% mai scumpa decat o cursa cu un taxi obisnuit, insa un mare avantaj ar fi ca masina ar trebui sa fie mai curata, iar soferul, mai civilizat.

Despre proiect

Proiectul de lege in cauza are ca obiect de reglementare completarea Legii nr.38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, in sensul sanctionarii contraventionale a persoanelor fizice si juridice care efectueaza transport public de persoane cu un autoturism, fara respectarea prevederilor art.7 din lege.

Potrivit actului normativ, transportul in regim de taxi sau transportul in regim de inchiriere se executa numai de catre transportatori autorizati, care detin autorizatii taxi valabile, in cazul transportului in regim de taxi sau copii conforme valabile, in cazul transportului in regim de inchiriere, eliberate in conditiile prezentei legi, pentru fiecare autovehicul utilizat.

De asemenea, este interzis transportul public de persoane contra cost cu un autoturism fara a detine pentru acesta, dupa caz, autorizatie taxi valabila sau copie conforma valabila.