​Iranul, o tara cu 80 de milioane de locuitori, este pe cale sa devina noua tinta pentru cei mai mari producatori auto mondiali, dupa acordul nuclear istoric semnat de Teheran si marile puteri. Iranul este o piata atipica, plina de masini Peugeot vechi, dar si de modele chinezesti, Iranul fiind principala destinatie de export a industriei auto din China. Despre o piata auto cu totul speciala si despre efectele pe care le poate avea intelegerea istorica puteti citi in articol.

HotNews.roFoto: Hotnews

Industria auto din Iran si piata auto iraniana

Iranul este o piata uriasa cu cei 80 de milioane locuitori, suprafata tarii este de sapte ori peste cea a Romaniei.

Primele masini au fost construite inainte de 1970 cand la putere era sahul Reza Pahlavi.

In anii 70' in orasul Tabriz a existat o linie de montaj a Tractorul Brasov.

Revolutia din 1979 a dat o puternica lovitura industriei, la fel si razboil cu Irakul, insa productia a crescut dupa 2000, depasind in 2008 un milion de masini si atingand maximul in 2011: peste 1,6 milioane.

In 2014 s-au produs 1,1 milioane masini. In Iran s-au vandut tot 1,1 milioane, din care peste 140.000 importate din China.

Sectorul auto este al doilea ca marime in Iran, dupa cel petrolier. Numarul de angajati trece de 400.000. In 2013 a avut loc relaxare a sanctiunilor care a ajutat industria auto locala, insa acordul semnat acum la Viena va elimina barierele comerciale.

Cel mai mare producator auto este Iran Khodro care asambleaza circa 500.000 masini/an. Alte companii mari sunt Pars si Saipa. Producatorii strain pot face masini in Iran doar colaborand cu companiile locale.

Cele mai multe masini din Iran sunt practic modele foarte vechi ale Peugeot (de exemplu Peugeot 405 si 206).

Acordul nuclear iranian semnat cu marile puteri la Viena va deschide total piata auto din tara asiatica unde clasa medie este dispusa sa-si ia masini straine, insa nu avea cum din cauza sanctiunilor. In Iran exista aproape 10 milioane de masini si in fiecare an se vand cam un milion de autoturisme noi. Insa este vorba de modele frantuzesti de conceptie veche si de masini chinezesti Chery, Lifan, Geely si Jianghuai. Interesant este ca Iranul reprezinta principala destinatie de export a companiilor chineze, 114.000 masini ajungand anul trecut in tara cu capitala la Teheran.

Daca totul va merge bine si sanctiunile vor fi inlaturate, din 2016 companiile auto mari vor putea vinde oficial in Iran si miza este mare, fiindca o piata de 80 de milioane de oameni nu este de neglijat, in conditiile in care cresterile uluitoare din Brazilia, China si Rusia au devenit istorie.

In plus, fiindca tara este plina de masini vechi, exista o dorinta extrem de mare de achizitionare a unor masini de ultima generatie, atat in randul persoanelor fizice, cat si a celor juridice si a institutiilor de stat.

Mai mult, data fiind estimarea legata de cererea care va "exploda" sunt prognozate valori extrem de mari ale productiei nationale (chiar 3-4 milioane/an catre 2020). Probabil ca nu se va ajunge atat de departe, insa pentru cele mai mari companii auto franceze Iranul este important.

Renault lansa in primavara lui 2007 Logan in Iran (vandut sub numele Tondar), masina fiind asamblata de parteneri locali precum Pars si Saipa din colectii CKD trimise de la Mioveni. Se anunta atunci ca cererea intiala era de 100.000 de masini si ca productia anuala putea ajunge la 300.000 unitati/an, insa lucrurile nu au mers bine, iar anul trecut s-au vandut doar 33.000 de masini Renault in Iran..

Au existat probleme cu furnizorii si calitatea componentelor produse acolo, apoi Iranul a fost tinta sanctiunilor Occidentului din cauza programului nuclear desfasurat de tara asiatica. Renault a incetat orice relatie comerciala cu Iranul in vara lui 2013, dar s-au reluat discutiile dupa acodul preliminar si compania ar putea reintra rapid in piata, urmand ca o parte dintre piese sa plece de la Mioveni.

Mai dura a fost situatia pentru PSA Peugeot Citroen care asamblase prin partenerii locali 450.000 de masini in Iran in 2011, tara fiind a doua in topul vanzarilor, dupa Franta. Chiar daca erau trimise spre asamblare kit-uri pentru modele mai vechi, Iranul era important in rezultatele PSA care si asa trecea printr-o perioada sumbra. Relatiile cu PSA au incetat in vara lui 2012 si atunci s-a spus ca mii de angajati isi pot pierde locurile de munca in Franta din cauza stoparii exporturilor.

Ei bine, acordul istoric semnat la Viena permite ridicarea sanctiunilor comerciale asupra Iranului care, prin presedintele Rouhani, a avut o atitudine de cooperare cu Occidentul si a acceptat limitarea puternica a programului nuclear.

Iar Peugeot-Citroen a inceput inca din aprilie discutii concrete cu iranienii de la Khodro si, cand va fi sigura ca sanctiunile au fost complet ridicate, compania va investi pentru asamblarea unor modele de ultima generatie la un joint-venture 50:50 cu partenerii iranieni.

Iranul nu este o piata de neglijat fiindca in tara de 80 de milioane de oameni se gasesc 9 milioane de masini, din care peste jumatate au mai mult de 25 de ani vechime, fiind modele Paykan de dinaintea Revolutiei Islamice din 1979. In anii buni s-au vandut si peste un milion de masini noi, iar productia auto a fost de circa 1,6 milioane automobile in 2011, pentru ca apoi sa scada la sub 800.000 si apoi sa urce spre 1,1 milioane unitati anul trecut.

Cea mai mare companie auto este Iran Khodro, alte companii mari sunt Pars si Saipa. Iran Khodro spusese in repetate randuri ca vrea ca masinile sale sa fie asamblate in tari precum Belarus, Azerbaijan, Egipt, Siria, Senegal si Venezuela.

Vor trece cateva luni pana la momentul cand comertul va putea fi reluat cu Iranul, insa daca lucrurile vor merge bine, marii producatori auto vor intra pe o piata speciala, unde chinezii au o pozitie puternica si unde multe lucruri vor fi altfel decat in Europa sau SUA.