Volkswagen risca penalitati de pana la 18 miliarde de dolari pentru ca masinile sale diesel ar activa o setare speciala in cadrul testelor de noxe astfel incat sa insele autoritatile de reglementare ce masoara emisiile toxice. Mecanismul acuzat mascheaza adevaratele emisii doar in timpul testarii pe un dispozitiv tip dinamometru, asa ca atunci cand masinile circula in mod obisnuit ele ajung de fapt sa mita un nivel de pana la 40 ori mai mare decat cel permis de regulile privind calitatea aerului.

Masina Volkswagen pe un test de tip dinamometruFoto: Facebook

Volkswagen risca penalitati de pana la 18 miliarde de dolari dupa ce compania a fost acuzata ca a realizat un program software pentru masinile diesel ce inseala autoritatile de reglementare ce masoara emisiile toxice, a anuntat zilele trecute Agentia de Protectie a Mediului din SUA (EPA).

Masinile vizate sunt mai multe modele de autoturisme Volkswagen si Audi cu motoare diesel, vandute din 2008 si pana in prezent.

"Pe scurt, aceste masini contin software ce dezactiveaza controlul emisiilor cand se conduce normal si il activeaza cand masina este supusa unui test de emisii", a declarat Cynthia Giles, functionar EPA.

Mecanismul acuzat mascheaza adevaratele emisii doar in timpul testarii, asa ca atunci cand masinile circula in mod obisnuit emit un nivel de pana la 40 ori mai mare decat cel permis de regulile privind calitatea aerului, menite sa protejeze sanatatea cetatenilor, a spus Giles.

Consumer Reports, una dintre cele mai apreciate publicatii internationale, scrie ca metoda este simpla si foloseste o trasatura comuna in masinile moderne - doar ca VW are probleme pentru modul in care au exploatat-o.

Testele EPA de emisii si de consum sunt realizate intr-un mediu controlat, in mod special pe un dinamometru in care rotile de tractiune sunt puse in miscare in timp ce masina este pornita, iar celelalte roti raman stationare.

Avand in vedere ca sistemele moderne de control al tractiuni sau de stabilitate pot intepreta o astfel de situatie ca fiind una periculoasa pentru masina si se pot activa, "creierul" masinii (ECU - Engine Control Unit) activeaza un mod de test pentru a putea trece prin aceasta procedura.

In acest mod de test (sau "Dyno mode" cum mai este numit in engleza, pornind de la dinamometrul folosit in cadrul testarii masinii) sistemele masinii treceau pe un set diferit de setari si calibrari care faceau ca emisiile sa fie mult mai mici, in concordanta cu normele EPA. Odata ce acest test se incheia, masina revenea in modul normal de functionare in care nivelul noxelor emise putea ajunge si pana la 40 ori mai mare decat cel permis, asa cum au descoperit cei doi activisti americani care au raportat problema in 2014.

Publicatia Jalopnik care citeaza Consumer Reports mentioneaza faptul ca nu se stie deocamdata exact cum functiona sistemul de test actionat de masinile Volkswagen, ci doar faptul ca acesta exista si ca rezultatele de emisii in modul de test vs modul obisnuit difera substantial.

In urma scandalului declansat, Volkswagen risca penalitati civile de 37.500 de dolari pentru fiecare masina ce nu respecta regulile federale privind emisiile in atmosfera.

Exista 482.000 de masini diesel in patru cilindri VW si Audi, vandute din 2008 si pana acum, toate implicate in aceste acuzatii aduse acum.

Modele vizate:

Audi A3 (2009-2015)

Volkswagen Jetta, Jetta SportWagen (2009-2015)

Volkswagen Beetle, Beetle Convertible (2009-2015)

Volkswagen Golf (2009-2015)

Volkswagen Passat (2014-2015)

Volkswagen Golf SportWagen (2015)