​Martin Winterkorn, CEO al Volkswagen, si-a dat demisia in urma scandalului DieselGate, el asumandu-si responsabilitatea pentru uriasul scandal al emisiilor. Winterkorn este una dintre cele mai cunoscute personalitati din industria auto, s-a nascut in 1947 si ocupa din 2007 functia de CEO. Este celebru pentru severitatea si inflexibilitatea sa cand e vorba sa-si atinga scopul. Winterkorn a fost inca din copilarie fascinat de masini, in apropierea casei sale fiind un centru de test al Porsche unde se ducea sa priveasca masinile.

Martin WinterkornFoto: Volkswagen

"Sunt socat de evenimentele din ultimele zile. Mai mult decat orice, sunt uimit ca un astfel de comportament a fost posibil in interiorul companiei Volkswagen. Ca director executiv, imi asum responsabilitatea pentru neregularitatile descoperite in ceea ce priveste motoarele diesel", spune Winterkorn, in mesajul de demisie.

I se spune Domnul Calitate pentru perfectionismul dus la extrem si pentru faptul ca e atent la absolut orice detaliu tehnic. "Cunosc fiecare surub de pe masinile noastre", spunea adesea, multumit de sine,

Winterkorn a fost votat in lista celor mai influenti 100 de oameni din lume si este celebru pentru fermitatea cu care vrea sa-si impuna opiniile la varf. In 2007 a preluat sefia Volkswagen, insa cariera in lumea auto si-a inceput-o in 1978, la Bosch, din 1993 lucrand la Volkswagen unde a inceput ocupand o pozitie de conducere pe segmentul de calitate. Intre 1981 si 1993 a lucrat la Audi.

Winterkorn are un salariu anual de 16 milioane euro, fiind cel mai bine platit executiv din Germania. Pana la izbucnirea scandalului, Winterkorn era sustinut si de cancelarul Angela Merkel. Spre deosebire de alti manageri, Winterkorn s-a implicat mult si in aspectele tehnice si este celebru pentru vizitele pe care le face la standurile de la marile saloane auto unde examineaza cu atentie masinile concurentilor.

Winterkorn s-a nascut in 1947 in orasul Leonberg din landul german Baden-Württemberg si a absolvit facultatea de metalurgie la Sttutgart, luandu-si apoi doctoratul la celebrul institut Max Planck in domeniul fizicii metalelor.

Si-a propus ca Volkswagen sa devina cel mai mare constructor auto mondial ca volum de productie, iar anul trecut grupul a depasit la productie Toyota, terminand cu 10,1 milioane vehicule construite. Este responsabil si pentru avansul marcii Audi, dar si pentru readucerea in productie a modelului Beetle. Winterkorn a transformat Volkswagen intr-un imperiu si a fost implicat in lupte de putere cu mai marii grupului, castigandu-le pe cele mai recente. Board-ul ii prelungise mandatul pana la final de 2018. In cei opt ani la carma Volkswagen, grupul a ajuns la 12 marci si la venituri anuale de peste 200 miliarde euro, aproape duble fata de momentul venirii lui Winterkorn la sefie. Numarul de angajati se apropie de 600.000/

Insa dupa aparitia informatiilor despre scandalul emisiilor diesel, Winterkorn a fost presat din toata partile sa demisioneze, fiind vorba de cea mai grava criza din istoria de 78 de ani a VW.

Fostul CEO spune ca nu stia de interventiile facute la masinile diesel, insa opinia generala este ca oa stfel de decizie trebuia luata de de cineva cu o autoritate, macar un important sef de divizie, fiindca era vorba de lucruri mult prea importante care necesitau aprobare "de sus".

Compania este acuzata ca a utilizat setari speciale ale computerelor masinilor pentru a detecta cand acestea functioneaza in regim de testare a emisiilor si consumului astfel incat sa consume mai putin si sa aiba emisii mai reduse atunci cand sunt pe bancul de proba, urmand ca in realitate electronica motorului sa se comporte normal si sa emita de 10 pana la 40 de ori mai multe noxe decat limitele legale.

Declaratia completa a lui Winterkorn

"Sunt socat de evenimentele din ultimele zile. Mai mult decat orice, sunt uimit ca un astfel de comportament a fost posibil in interiorul companiei Volkswagen. Ca director executiv, imi asum responsabilitatea pentru neregularitatile descoperite in ceea ce priveste motoarele diesel si am cerut board-ului sa imi incheie functia de CEO al grupului Volkswagen. Alegerea mea este in interesul companiei, desi nu sunt constient ca am facut ceva gresit. Volkswagen are nevoie de un nou inceput. Eliberez drumul spre un nou inceput pentru companie, prin demisia mea. Am fost intotdeauna motivat sa fac ceea ce este mai bine pentru a fi util companiei, dar in special pentru a veni in ajutorul angajatilor si clientilor. Volkswagen a fost, este si va continua sa fie viata mea. Procesul de clarificare si transparentizare a VW trebuie sa continuie. Aceasta este singura modalitate prin care putem sa recuperam increderea. Sunt convins ca grupul Volkswagen si intreaga echipa vor reusi sa depaseasca aceasta grava criza", a declarat fostul CEO al companiei Volkswagen, Martin Winterkorn.

Filmul evenimentelor pentru DieselGate

mai 2014

Centrul pentru Combustibili Alternativi, Motoare si Emisii din cadrul Universitatii Virgia de Vest (West Virginia University – WVU), SUA, publica rezultatele unui studiu initiat de Consiliul International pentru Transport Curat (International Council on Clean Transportation) care a semnalat emisii mai mari decat cele declarate la doua masini diesel, un Volkswagen Jetta din 2012 si un Volkswagen Passat din 2013. WVU a alertat California Air Resources Board (CARB) si Agentia de Protectie a Mediului (Environmental Protection Agency – EPA) cu privire la acest subiect.

vara lui 2014

Volkswagen a incercat sa convinga CARB si EPA de faptul ca acele rezultate privind emisiile mai mari sunt legate de diverse considerente tehnice si conditii de utilizare neasteptate.

decembrie 2014

Volkswagen recheama aproape jumatate de milion de masini din motive legate de emisiile poluante.

6 mai 2015

CARB si EPA retesteaza masini Volkswagen pentru a verifica eficacitatea actiunii de rechemare in service pe tema emisiilor poluante. Sunt efectuate teste in laborator si teste pe sosea. CARB nu vede legatura dintre considerentele tehnice invocate de Volkswagen, actiunea de recall si rezultatele retestarii.

vara lui 2015

CARB si EPA se pun de acord si decid ca nu vor acorda certificate de conformitate pentru masinile Volkswagen 2.0 TDI, an model 2016, pana cand producatorul auto nu va evidentia clar anomaliile privind emisiile si pana cand va convinge autoritatile ca masinile an model 2016 nu sufera de aceleasi probleme.

3 septembrie 2015

In cadrul unei intalniri, oficiali Volkswagen Group admit ca au creat si instalat pe masini un soft complicat care detecteaza atunci cand masina functioneaza in regim de testare.

18 septembrie 2015

CARB si EPA comunica public rezultatele testelor si acuza Volkswagen Group de incalcarea legislatiei de mediu (doua sectiuni din Clean Air Act). Compania auto este acuzata ca 1) vinde si ofera spre vanzare masini care nu corespund cu certificatele de conformitate proprii produselor respectice si ca 2) a produs si instalat pe aceste masini dispozitive electronice capabile sa comute intre diverse calibrari astfel incat sa treaca testele de consum.

21 septembrie 2015

Presedintele si CEO-ul Volkswagen Group, Martin Winterkorn, transmite public scuze si pareri de rau printr-un comunicat de presa. „Ne pare foarte rau ca am distrus increderea clientilor si a publicului”, a spus Winterkorn.

Cateva ore mai tarziu se desfasoara in SUA evenimentul de lansare a Volkswagen Passat an model 2016, iar de la eveniment si-au retras participarea, deja anuntata, doi inalti executivi ai Volkswagen Group: Heinz-Jakob Neusser (membru al consiliului de conducere responsabil cu dezvoltarea tehnologica) si Herbert Diess (presedintele consiliului de conducere al marcii Volkswagen). Evenimentul a fost tinut doar de Michael Horn, presedinte si director general executiv (CEO) al Volkswagen Group America. Acesta a declarat la eveniment: “Compania noastra nu a fost onesta. Am dat-o in bara grav de tot. Trebuie sa reparam masinile si sa ne asiguram ca acest lucru nu se va mai intampla niciodata. Acest tip de comportament este in dezacord total cu calitatile noastre”.

In aceeasi zi actiunile Volkswagen Group au scazut cu 20%, cea mai mare scadere din istoria companiei.

22 septembrie 2015

Grupul Volkswagen anunta ca a vandut circa 11 milioane de automobile diesel care prezinta deviatii ale emisiilor si consumului. Toate acestea sunt echipate cu motorul turbo diesel EA189 (2 litri TDI). Totodata compania precizeaza ca modelele actuale, cu motoare Euro 6, comercializate in UE sunt conforme cu toate standardele si cerintele legale. Nicio vorba insa despre modelele mai vechi, Euro 5 si Euro 4.

Ministrul francez de Finante, Michel Sapin, a cerut o investigatie in toata Uniunea Europeana la adresa Volkswagen. Investigatia i-ar putea include si pe constructorii francezi de automobile.

Martin Winterkorn isi cere public scuze intr-un clip oficial si spune ca „manipularea la Volkswagen nu mai trebuie sa se intample vreodata”.

Ziua se incheie cu o scadere de inca 20% a actiunilor Volkswagen Group.