Volkswagen va avea mult de suferit de pe urma scandalului emisiilor masluite si unii spun ca ar trebui sa se retraga de pe piata din SUA. Vin zile critice, iar Volkswagen trebuie sa reactioneze repede: sa nominalizeze vinovatii, sa spuna exact care masini sunt afectate si sa ofere o solutie. In piata, efectele vor dura mult timp si posesorii de masini diesel VW le vor vinde doar daca vor lasa mult la pret. Dieselul va fi grav lovit in SUA si e de asteptat ca in Europa clientii sa se indrepte spre marci concurente si cota de piata a diesel-ului sa scada.

Uzina transparenta a VolkswagenFoto: Volkswagen

Fortati sa se miste rapid

Grupul este atacat din toate partile fiindca a instalat pe masini software care detecteaza cand masina este testata, scazand doar in timpul testului emisiile masinilor diesel. Apoi, la rularea obisnuita pe sosea, noxele cresc si de 40 de ori. In acest context, unele tari vor sa interzic vanzarea unor diesel-uri Volkswagen, in timp ce in zeci de state se deschid investigatii.

Grupul si-a schimbat directorul general si a suspendat cativa angajati, anuntand si o reorganizare ce consta mai ales in faptul ca directorilor existenti li se dau alte functii (de exemplu seful Skoda va conduce de acum regiunea America de Nord). Compania a reactionat rapid, insa in ultimele 18 luni, de cand s-au aflat primele informatii concrete despre manipularile aplicate de Volkswagen, compania s-a contrat cu autoritatile, ratand orice sansa de a evita un scandal "monstru".

Uluiesc dezvaluirile legate de faptul ca Volkswagen a fost avertizata in 2007, dar si in 2011 in legatura cu riscul folosirii de software ce pacaleste testele. Multi se intreaba cum de o companie atat de respectata a putut instala acest soft pe milioane de masini, crezand ca nu va fi descoperita?

Acum, intrebarea este cat o va costa pe Volkswagen toata nebunia, cele mai conservatoare estimari fiind ca e vorba de 15 miliarde dolari, iar cele mai mari indica 50 de miliarde dolari. Avocatii deja s-au pus la lucru si e de asteptat ca in urmatoarele luni compania sa fie anchetata si sa fie amendata de autoritatile din diverse tari, in SUA amenda posibila fiind de 18 miliarde dolari.

Nici rezolvarea problemei tehnice nu este deloc clara. Va exista cu siguranta o rechenare in service, dar efectele ei ar putea fi nefeste. Asa cum au constatat si inginerii companiei cand au facut primele teste in 2005, pentru a respecta normele dure din SUA trebuiau acceptate compromisuri la performanta masinii si la eficienta ei. Asadar, daca soft-ul care mentine emisiile in normele legale ar fi mereu activ, masina ar accelera mai greu si ar consuma mai mult, iar clientii ar trebui despagubiti daca recall-ul are aceste efecte.

Un mediu viciat

Despre mediul intern din companie se stie ca era propice izbucnirii unui astfel de scandal, marii sefii fiind dictatori care nu voiau decat sa auda de indeplinirea planului de vanzari. Sefii de filiale nu ii puteau contrazice si, pentru a-si indeplini obiectivele, recurgeau la aproape orice metoda, fiindca nu voiau sa fie penalizati.

Noul CEO al grupului, Matthias Muller, are o misiune imposibila fiindca raul a fost deja facut si imaginea companiei a avut enorm de suferit, sa nu mai spunem de pierderile de la bursa (34% din valoarea actiunilor in doar cateva zile). Muller, desi era un apropiat al demisionarului Martin Winterkorn, trebuie sa fie mult diferit de acesta pentru a putea rezolva problemele. Un director important al companiei a admis ca exista un climat al fricii care a dus la explozia acestui scandal, in trecut existand situatii in care defectele au fost tinute secrete luni de zile.

Citeste articolul complet pe 0-100.ro