Wolfsburg, in pericol sa se prabuseasca precum Detroit-ul - Incertitudinile si furia domina orasul gigantului Volkswagen
Financial Times a realizat un reportaj la Wolfsburg, luand pulsul orasului in care 70.000 din cei 123.000 de locuitori lucreaza la uriasa uzina de 6 kmp care produce anual peste 840.000 de masini.
Orasul se afla la 75 km de Hanovra si 200 km de Berlin si a fost creat in anii 30' din initiativa lui Hitler care a vrut sa construiasca "masina poporului" intr-un oras tipic al "clasei muncitoare". Inainte de al Doilea Razboi Mondial orasul s-a numit Stadt des KdF Wagens si a primit dupa 1945 actuala denumire.
Acum, orasul e dependent de Volkswagen si in 2013 avea cel mai mare venit pe cap de locuitor din intreaga Germanie, la acest lucru contribuind semnificativ marele producator auto.
Acum, locuitorii orasului au toate motivele sa fie extrem de ingrijorati de faptul ca a luat proportii uriase scandalul prin care Volkswagen a pacalit testele de emisii. Pare inevitabil faptul ca vor fi concedieri, fiindca vanzarile vor scadea si e de asteptat ca un declin sa apara si la veniturile companiei care a realizat o cifra de afaceri de 202 miliarde euro anul trecut. Compania va trebui sa faca economii fiindca o vor costa si procesele intentate de dealeri si clienti, iar amenzile pe care probabil le va primi in mai multe tari pot totaliza si 15 miliarde de dolari.
Deja au fost inghetate investitiile la bugetul local al orasului unde se asteapta o scadere semnificativa a veniturilor obtinute din taxe, insa oamenii sunt socati de turnura pe care au luat-o lucrurile si de faptul ca angajati Volkswagen au pus la cale un atat de mare program de trisare si si-au inchipuit ca nu vor fi prinsi. In aceste conditii nu este de mirare ca unii se tem ca Wolfsburg sa nu aiba un declin precum Detroit, oras in care zeci de mii de case au fost parasite si nivelul de trai a scazut drastic.
Sunt dezamagiti si cei care s-au mutat in oras, crezand ca prosperitatea va tine inca mult timp, dar si fanii echipei locale Vfl Wolfsburg - care joaca in grupele Ligii Campionilor si are un buget de 100 milioane euro/an. Chiar daca oficialii echipei au spus ca nu sunt semne ca se va umbla la bugetul formatiei, foarte probabil ca pana la urma echipa de fotbal va avea la dispozitie mult mai putini bani sii performantele vor scadea.
Unii sunt suparati pe Statele Unite si consdiera ca americanii au ceva cu germanii si de aceea scandalul a izbucnit acolo. Tensiunile sunt alimentate si de faptul ca o firma americana cauta prin documentele interne ale companiei pentru a duce la bun sfarsit ancheta interna care sa raspunda la presanta intrebare: de la cine a pornit ideea pacalirii testelor de emisii si care a fost cel mai inalt oficial care a aprobat strategia? A fost de acord fostul CEO Martin Winterkorn sau macar seful pe SUA, Michael Horn?
Altii spun ca industria auto este pusa la zid pe nedrept, desi alte ramuri industriale polueaza mai mult, iar acum Volkswagen este considerata o compamie extrem de nociva.
Atmosfera este tensionata in randul managerilor de la Wolfsburg din cauza anchetei interne pentru care a fost angajata firma americana de avocatura Jones Day care trebuie sa consulte cantitati uriase de documente. Surse citate de Financial Times spun ca multi directori sunt panicati si furiosi, fiindu-le teama sa vorbeasca si sa nu-si complice situatia.
Mai multi inalti oficiali ai companiei spun ca ideea instalarii soft-ului ilegal a apartinut unui grup foarte mic, insa putini cred ca un scandal atat de mare a putut fi pornit de o mana de angajati.
Cert este ca la Wolfsburg vin vremuri tulburi, fiindca gigantul german este presat din toate partile sa faca lumina, sa raspunda la intrebari si sa vina cu solutii tehnice. Toate acestea vor costa compania multe miliarde de dolari.
Scandalul Volkswagen - Costurile totale pentru gigantul german ar putea fi intre 25 si 60 miliarde euro
Scandalul motoarelor trucate la Volkswagen: Procedura de rechemare a masinilor ar putea incepe in ianuarie

Șansa ratată a PNL și perpetuarea dezastrului urbanistic din București
Soarta Măsurii 3 pentru finanțarea IMM-urilor a devenit incertă / Ministrul economiei nu vrea să spună ce se întâmplă cu proiectele depuse de firme
Irina Alexe, o fostă polițistă, pensionată la 42 de ani, a fost numită, până la urmă, secretar de stat în Ministerul de Interne
Moștenirea Gabrielei Firea pentru Nicușor Dan: Primăria Capitalei mai are de plătit circa 165 de milioane de lei pentru autobuzele Otokar cumpărate în 2018
Câți români și-au suspendat ratele și ce soluții s-au găsit pentru cei care gâfâiau la plata ratelor înainte de pandemie Vezi ce spun reprezentanții principalelor bănci
Sper ca germanii sa inteleaga ca nu americanii trebuiesc condamnati aici ci adevaratii vinovati, cei care au incalcat legile.
VW nu ar fi realizat aceste venituri uriase daca nu ar fi fost acceptat pe piata Statelor Unite unde a concurat cu alte autoturisme care, aliniindu-se la standardele de mediu impuse de legi, s-au plasat sub "performantele" VW, deci au avut parte de o concurenta neloiala. Sa speram ca aceste companii nu vor porni si ele proces de daune interese impotriva VW.
Majoritatea maşinilor afectate sunt motorizate cu 2.0TDI. (Restul, cu 1.6TDI. Mult mai puţine.) Sursele mai bine informate spun mai precis: 2.0TDI cu bloc motor EA 188 / EA 189.
Adică, surpriză-surpriză, tocmai acel motor care la noi și-a cîștigat (în forma 2.0TDI/140) o proastă reputație. O dată după incidentele cu injectoarele și cu costul lor de parcă erau făcute din aur. Altă dată după ce s-a dovedit a fi greoi, subdimensionat pentru mașinile mult prea grele din generațiile post-2008. Și așa mai departe.
Publicul comentac de la noi a reclamat faptul că îi era inferior lui 1.9TDI-PD. Încă de la primele mașini cu 2.0TDI/140 livrate.
Dar, cum se întâmplă în țările în care presa e manipulată ca pe vremea minerilor și golanilor, li s-a închis rapid gura: dacă se strică injectoarele, ”ești fomist care pune doar motorină proastă de la camionagii”; sau nu eşti chiar atât de fomist, însă ”toată motorina din România e proastă, nu trebuia să îți iei mașină modernă”. Dacă e prea încet, ”ești cocalar care face curse, adevărații domni merg doar cu viteza legală”. Dacă e inferior lui 1.9TDI-PD, ”huoo, 1.9TDI e tractoraș, face zgomot”.
Aşa încât 1.9TDI/150 a rămas tractoraşul zgomotos al cocalarilor şi 2.0TFSI tractoraşul tăcut al băieţilor de Bamboo. Adevăraţii domni trebuiau să aibă 2.0TDI/140. Chiar dacă are performanţe de hipopotam.
La dinamica 2.0tdi 140 CP mi s-a parut superior fata de 1.9 tdi 105CP, fara drept de apel. Ca au avut ei apoi probleme cu injectoarele Siemens e alta poveste..
Insa, fata de 1.6 tdi, da, ai dreptate, 1.9tdi e mult mai vivace (dar si mai zgomotos).
Apropos de injectoare, imi amintesc ca nici atunci Vag nu a recunoscut oficial problema, abia mult mai tarziu au schimbat pe banii lor injectoarele SIEMENS cu altele Delplhi, dar numai la cei care isi facusera toate reviziile in reteaua autorizata Volkswagen.
"Te sfatuiesc sa ramai cu 1.9TDI. Motorizarile 2.0TDI CR au fost un esec, recunoscut de catre VW. Au destule probleme, asa ca te sfatuiesc sa nu achizitionezi aceste motorizari. Indiferent ca sunt de 110cp,140cp,170cp."
Dar uite ca nemtilor nu le-a mers si cu americanii...care i-au facut in 2 razboiaie mondiale, si ii vor face si acum...
Toate masinile au date oficiale care nu se potrivesc cu cele din viata reala. Consumul, emisiile, preturile de itnretinere depind mult de cum e folosita masina respectiva.
Daca mai cauti, ai sa vezi ca si alte companii auto au trisat sistemul (si nu toate-s germane :)) cu noxele si nu o sa se termine prea devreme chestia asta.
Intr-un fel e bine. Se atrage astfel atentia asupra masinilor electrice (pe hidrogen si ce-o mai fi) si poate se investeste mai mult in tehnologii nepoluante.
Nu zic ca nu au trisat si altii....dar uite ca nemtii au facut-o cel mai urat, (cu un soft dublu) si pana in prezent au fost singurii prinsi.
Daca o companie este destul de mare, ea poate scapa cu o gramada de smecherii si ilegalitati. Dar in situatia cu noxele care polueaza si pana la 40x mai mult decat ar trebui, este vorba de VAG: companie auto foarte importanta cu o reputatie exemplara*.(*nu mai e cazul acum). Situatia a devenit publica si mediatizata mult, astfel ca VAG nu mai poate ascunde (ca de obicei) problema si trebuie sa raspunda pentru ce-a facut.
Nu se va ajunge la concedieri si amenzi IN MASA, se vor schimba pe pozitii, vor tace malc timp de vreo 2-3 ani si isi vor vedea in continuare de smecherii. Au deja un tap ispasitor pe care l-au "pedepsit", imaginea conducerii pare destul de "curata" incat publicul sa-si vada de treaba. (Pt. ca asa se fac treburile in mediul de afaceri).
Ce rost avea ca 2 ingineri sa masluiasca softul. ce le iesea lor, nimic. Asta e vrajeala pt presa si fraieri.
De ce? Ptr ca vor fi toti cu ochii pe ea! Va trebui sa fie impecabila ca sa reziste.
Din acest motiv s-au dedat la tot felul de magarii: din cauza profitului pe care il cereau actionarii.
Nemtii sunt ca un elev din ala pe care l-a categorizat invatatoarea de "baiat bun" din clasa 1, deci i se iarta totul pana in clasa a 8-a, indiferent cat de golan e, merita o a doua sansa.
Unde e pomenit un neamt, trebuie adaugat si cuvantul "impecabil" undeva in aceeasi propozitie, altfel nu se simt bine unii..
Va afecta cu mare probabilitate si Romania, in sensul scaderii comenzilor pentru toti componentistii de la noi; unde grupul era sursa a circa 15-20 % din cifra de afaceri a fiecaruia. Adica posibile pierderi de locuri de munca si inghetari de salarii in Automotive Ro.
"Adica posibile pierderi de locuri de munca ... "
Posibil, desuigur, dar pe plan mondial, oare se va reduce cu 15-20% cererea de AUTOTURISME?
NU de laa VW, nu Diesel, ci masini in general!
Daca raspunsul este negativ, atunci producatorii de componente si subansamble de la noi vor trebui sa se reorienteze, sa contribuie cu repere la ALATE marci!
Oricum, din cate am inteles, ancheta se extinde la toti producatorii - inclusiv cei americani ;)
Vorba aia: "daca e sa fie poluare, poluare sa fie - da' s-o stim si noi" >:)
De ce nu se dau halate albe gratuit ? De ceeeeee... ?
Nu este vorba neaparat de "iubitor al mediului", ci ar fi foarte bine ca soferul sa aiba si posibilitatea alegerii REGIMULUi de functionare.
Iar in orase legislatia poate impune norme severe de poluare, care te vor sili sa pui switchul pe pozitia "eco". In traficul mai totdeauna blocat din centru, chiar ai nevoie de 140 CP?
Cand iesi din oras si ajungi pe drumul expres (sau pe autostrada, la altii) poti sa il dai pe "putere maxima", poluarea este mai putin relevanta!
VW are o cota foarte mica de piata in SUA.
De prabusit,se prabuseste industria auto din SUA,cu noul acord de liber schimb.
Masinile europene pe benzina consuma extrem de putin,comparativ cu cele produse in SUA,sunt mult mai fiabile , au emisii foarte micii si performante mult mai bune.
O sa creasca foarte tari vanzarile grupului Daimler in SUA,ca nu mai sunt taxe vamale.
Pentru ca in SUA Mercedes sunt considerate super masini si foarte multi americani doresc sa conduca un Mercedes.
vrei lux? Lexus! Acura! etc ... masini care te tin 1 milion km fara probleme!