La Wolfsburg, orasul unde Volkswagen isi are sediul, oamenii sunt foarte nelinistiti si furiosi din cauza consecintelor pe care scandalul emisiilor le va avea asupra localitatii. Frica domina, fiindca o treime din bugetul local vine din taxele platite de Volkswagen si foarte putine orase sunt dependente in asa mare masura de o singura companie. Locuitorii sunt socati ca un astfel de scandal s-a putut intampla si sunt suparati ca, dupa ce scandalul a pornit din SUA, acum avocatii americani au initiativa si scotocesc prin documentele companiei, ca parte a anchetei interne.

HotNews.roFoto: Hotnews

Financial Times a realizat un reportaj la Wolfsburg, luand pulsul orasului in care 70.000 din cei 123.000 de locuitori lucreaza la uriasa uzina de 6 kmp care produce anual peste 840.000 de masini.

Orasul se afla la 75 km de Hanovra si 200 km de Berlin si a fost creat in anii 30' din initiativa lui Hitler care a vrut sa construiasca "masina poporului" intr-un oras tipic al "clasei muncitoare". Inainte de al Doilea Razboi Mondial orasul s-a numit Stadt des KdF Wagens si a primit dupa 1945 actuala denumire.

Acum, orasul e dependent de Volkswagen si in 2013 avea cel mai mare venit pe cap de locuitor din intreaga Germanie, la acest lucru contribuind semnificativ marele producator auto.

Acum, locuitorii orasului au toate motivele sa fie extrem de ingrijorati de faptul ca a luat proportii uriase scandalul prin care Volkswagen a pacalit testele de emisii. Pare inevitabil faptul ca vor fi concedieri, fiindca vanzarile vor scadea si e de asteptat ca un declin sa apara si la veniturile companiei care a realizat o cifra de afaceri de 202 miliarde euro anul trecut. Compania va trebui sa faca economii fiindca o vor costa si procesele intentate de dealeri si clienti, iar amenzile pe care probabil le va primi in mai multe tari pot totaliza si 15 miliarde de dolari.

Deja au fost inghetate investitiile la bugetul local al orasului unde se asteapta o scadere semnificativa a veniturilor obtinute din taxe, insa oamenii sunt socati de turnura pe care au luat-o lucrurile si de faptul ca angajati Volkswagen au pus la cale un atat de mare program de trisare si si-au inchipuit ca nu vor fi prinsi. In aceste conditii nu este de mirare ca unii se tem ca Wolfsburg sa nu aiba un declin precum Detroit, oras in care zeci de mii de case au fost parasite si nivelul de trai a scazut drastic.

Sunt dezamagiti si cei care s-au mutat in oras, crezand ca prosperitatea va tine inca mult timp, dar si fanii echipei locale Vfl Wolfsburg - care joaca in grupele Ligii Campionilor si are un buget de 100 milioane euro/an. Chiar daca oficialii echipei au spus ca nu sunt semne ca se va umbla la bugetul formatiei, foarte probabil ca pana la urma echipa de fotbal va avea la dispozitie mult mai putini bani sii performantele vor scadea.

Unii sunt suparati pe Statele Unite si consdiera ca americanii au ceva cu germanii si de aceea scandalul a izbucnit acolo. Tensiunile sunt alimentate si de faptul ca o firma americana cauta prin documentele interne ale companiei pentru a duce la bun sfarsit ancheta interna care sa raspunda la presanta intrebare: de la cine a pornit ideea pacalirii testelor de emisii si care a fost cel mai inalt oficial care a aprobat strategia? A fost de acord fostul CEO Martin Winterkorn sau macar seful pe SUA, Michael Horn?

Altii spun ca industria auto este pusa la zid pe nedrept, desi alte ramuri industriale polueaza mai mult, iar acum Volkswagen este considerata o compamie extrem de nociva.

Atmosfera este tensionata in randul managerilor de la Wolfsburg din cauza anchetei interne pentru care a fost angajata firma americana de avocatura Jones Day care trebuie sa consulte cantitati uriase de documente. Surse citate de Financial Times spun ca multi directori sunt panicati si furiosi, fiindu-le teama sa vorbeasca si sa nu-si complice situatia.

Mai multi inalti oficiali ai companiei spun ca ideea instalarii soft-ului ilegal a apartinut unui grup foarte mic, insa putini cred ca un scandal atat de mare a putut fi pornit de o mana de angajati.

Cert este ca la Wolfsburg vin vremuri tulburi, fiindca gigantul german este presat din toate partile sa faca lumina, sa raspunda la intrebari si sa vina cu solutii tehnice. Toate acestea vor costa compania multe miliarde de dolari.