Scandalul Volkswagen nu a pornit de la descoperiri facute in SUA, asa cum se credea, ci de la cativa functionari din cadrul UE care au dat autoritatilor americane informatii despre manipularile facute de Volkswagen, a spus in presa germana seful autoritatii californiene de mediu CARB. Oficialii europeni au ales sa dea informatiile in SUA fiindca au fost exasperati ca in cadrul Comisiei Europene nu s-a luat nicio masura, desi se stia inca din 2011 de manipularile facute de mai multi constructori auto.

Sigla VolkswagenFoto: Volkswagen

Mary Nichols, sefa autoritatii californiene de mediu CARB, a declarat in publicatia germana WirtschaftWoche ca oficiali ai UE au decis sa informeze ONG-ul ICCT in legatura cu soft-ul instalat de Volkswagen pentru a pacali emisiile. ICCT a facut testele, a descoperit emisii de noxe chiar si de 40 de ori mai mari la unele modele diesel si de acolo a pornit totul.

Functionarii care au furnizat americanilor datele despre practicile ilegale ale Volkswagen au ales sa faca acest lucru din cauza ca erau exasperati de inactiunea Comisiei Europene, noteaza publicatia, citata de AFP. Presa a relatat in ultimele saptamani ca in cadrul Comisiei Europene se stia de aceste tehnici ilegale inca de acum patru ani.

Comisarul european pe probleme de mediu avertiza inca din 2013 ca exista constructori auto care trucheaza testele de emisii pentru a se conforma normelor, scria la final de octombrie Financial Times, citand corespondenta dintre comisarul european pe probleme de mediu si cel pentru industrie. Un raport al unui centru de cercetare al Comisiei Europene avertiza in 2013 in legatura cu posibilitatea pacalirii testelor de emisii prin mecanisme software, insa autoritatile europene nu au reactionat, dovedindu-se inabile, scria publicatia, pe 26 septembrie. Mai mult, primele avertismente despre problema au venit in 2011.

Intr-un raport al Centrului Comun de Cercetare al UE (Joint Research Centre), in 2013 se mentiona faptul ca masinile diesel ar trebui testate pe sosea, si nu in laborator, fiindca senzorii si componentele electronice din masinile diesel moderne pot detecta cand se fac teste de laborator si doar la acele teste emisiile scad extrem de mult, pentru ca rezultatele sa arate bine.

Raportul mentiona cat se poate de clar ca detectarea nivelului real de noxe la teste este problematic fiindca se pot instala mecanisme software care pot modula, activa si manipula sistemele de control al emsiiilor. Practic eficienta acestor sisteme de control creste puternic doar in timpul testelor si doar atunci rezultatele sunt excelente, urmand ca apoi, in conditiile reale de sosea emisiile sa fie chiar si de 30-40 de ori mai mari.

Faptul ca nicio autoritate nu a reactionat in 2013, desi problema a fost expusa, arata nu doar inabilitatea autoritatilor din tarile europene, ci si puternicul lobby facut masinilor diesel de catre industria auto.