Cum a devenit Norvegia o uriasa poveste de succes pentru masinile electrice si de ce alte tari NU ii pot urma exemplul

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 11 aprilie 2016, 9:40 Economie | Auto


Masina electrica la incarcat
Foto: Nissan
​Norvegia, o tara de numai 5 milioane de locuitori, este una dintre cele mai mari cinci piete mondiale pentru masinile electrice si au fost luni in care electricele au fost numarul unu la vanzari. Statul nordic a demarat acum un deceniu un experiment care a adus pe sosele peste 70.000 de masini electrice si care este dat ca exemplu pentru viitor. Insa "electrificarea" parcului auto s-a facut in Norvegia datorita unor factori speciali care nu sunt prezenti in alte tari. In articol puteti ctiti despre o situatie unica in industria auto si despre tara in care masinile pe benzina si motorina ajung sa coste cu peste 15.000 de euro mai mult din cauza taxelor.

In Norvegia s-au vandut anul trecut 26.000 de masini electrice dintr-un total de 150.000 de masini noi, ponderea fiind uimitoare, de aproape o cincime. Daca ne gandim ca in Romania nu s-au vandut nici macar 50 de masini electrice, la o piata de peste 80.000, ne putem da seama cat de departe este Norvegia.

Tara scandinava a decis acum peste zece ani sa transforme parcul auto si sa ajute in mod eficient introducerea masinilor electrice. In Oslo a inceput inca din 2008 crearea unei infrastructuri de incarcare, iar masinile electrice au inceput sa se vanda bine dupa 2010 cand au aparut si modele precum Nissan Leaf si mai tarziu Tesla.

Subventiile si diversele scutiri de taxe au facut ca masinile 100% electrice sa fie si cu peste 10-15.000 de euro mai ieftine decat pretul de lista si in acest fel, modele precum Tesla Model S, Volkswagen e-Golf sau Nissan Leaf au ajuns sa se vanda in cateva mii de exemplare/an fiecare, in timp ce in multe tari europene abia isi gasesc cateva zeci de clienti.

In afara de subventii, cumparatorii sunt scutiti si de taxa la cumparare, care poate depasi 25% din valoarea vehiculului si au o multime de gratuitati zi de zi: parcare in centrul orasului, scutiri de taxe la intrarea in tuneluri si pe ferryboat si dreptul de a merge pe banda de autouz. Intr-o tara cu autostrazi, tunele si tarife mari de parcare, aceste scutiri pot aduce, arata unele calcule, chiar si economii de peste 8.000 de euro/an.

In plus, cum nu foarte multi norvegieni trebuie sa conduca zilnic mai mult de 50 km, autonomia redusa nu constituie o problema, mai ales ca in tara exista mii de statii de incarcare, dintre care peste o mie in capitala Oslo. Chiar si asa, cei mai multi proprietari si le incarca in garajul de acasa.

La avansul masinilor electrice a contat si faptul ca benzina si motorina sunt extrem de scumpe in Norvegia (echivalentul a 1,55 euro, respectiv 1,38 euro, in coroane norvegiene). Factorul decisiv tine insa de supra-taxarea masinilor pe benzna si motorina, cele mai mari taxe fiind la masinile cele mai grele si la cele cu emsii poluante mari. Taxele sunt uriase, putand adauga 10-15.000 euro la pretul de lista al unei masini de volum si peste 25.000 euro la masini mai scumpe.

In aceste conditii, daca in restul Europei un Volkswagen e-Golf costa peste 30.000 euro, iar o versiune diesel putin peste 20.000 euro, in Norvegia se ajunge la situatia inversa. Cu acest sistem de taxare, masini scumpe precum Tesla Model S ajuns sa devina ceva mai acceptabile la pret.

Norvegia a ales aceasta cale si fiindca are o multime de rauri si de hirdocentrale, peste 98% din energia electrica fiind produsa de acestea la un cost foarte mic si intr-un mod cu adevarat curat. Avand o electricitate ieftina, Norvegia isi poate permite sa incurajeze masinile electrice mult mai mult decat tarile unde electricitatea este obtinuta din combustibili fosili, deci nu prea ecologic.

Insa in Norvegia sustinerea masinilor electrice devine tot mai controversata, mai ales ca si bugetul national a avut de pierdut prin acordarea acestor subventii atat de mari. Impact a fost si la nivel local, multe orase obtinand mai putine venituri la buget din moment ce atat de multi si-au cumparat masini electrice si s-au incadrat la numeroasele scutiri la taxe de parcare sau la intrarea in anumite zone centrale din orase.

Scepticii sunt tot mai multi si spun ca statul risipeste enorm de multi bani cu acest experiment care a continuat prea multi ani. Oamenii nu cumpara masinile electrice fiindca acestea sunt prietenoase cu mediul, ci fiindca norvegienii au bani si sunt incantati de numeroaasele scutiri de taxe, mai spun criticii.

Sustinatorii programului le raspund insa ca initiativa este un real succes, aerul este mai putin poluat, iar Norvegia poate fi considerata un exemplu in lume fiindca a aratat ca masinile electrice pot fi „cool”.

Insa si autoritatile norvegiene au in vedere macar reducerea subventiilor, cel tarziu in 2017 sau 2018, fiindca aceste subventii au fost gandite sa ajute masinile electrice sa castige popularitate si cota de piata, iar acest lucru s-a concretizat.

Experiementul norvegian nu ar avea succes in majoritatea tarilor fiindca nu ar fi posibila introducerea unor taxe uriase pentru masinile pe benzina si motorina. Simpla propunere de marire a taxelor pentru aceste masini ar starni furia publicului, la fel cum nici sustinerea masinilor electrice cu sume foarte mari nu ar fi bine primita.

In plus, prea putine tari pot produce energie eletrica la un cost atat de mic precum Norvegia, astfel ca nu ar fi viabil.

In Norvegia statul a avut si bugetul necesar pentru a investi intr-o retea ampla de statii de incarcare, model care nu a fost pana acum urmat de mai mult de cateva tari. Nu in ultimul rand, norvegienii au un nivel de trai extrem de bun si isi permit masini mai scumpe decat est-europenii, de exemplu, pentru scandinavi masina electrica fiind in multe cazuri al doilea vehicul personal.

Insa dincolo de conditiile specifice, greu de regasit in alta parte, trebuie remarcat ca Norvegia este o dovada ca masinile electrice pot avea succes daca ajung sa fie mai ieftine decat cele cu motor termic. Daca tehnologia bateriilor se va imbunatati, diferentele de pret s-ar putea estompa in cel mult zece ani, iar masinile electrice se vor regasi tot mai mult pe sosele.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















16617 vizualizari

  • -1 (21 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Luni, 11 aprilie 2016, 9:53)

    [anonim]

    • -5 (11 voturi)    
      nu esti in tema...... (Luni, 11 aprilie 2016, 11:31)

      oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui

      ce putem face noi -omenirea......subiect de SF>>!!??...MULTUMIM DE AVERTIZARE.
  • -8 (32 voturi)    
    Discriminare gresita (Luni, 11 aprilie 2016, 10:17)

    Victtor [utilizator]

    Masinile electrice polueaza cand sunt fabricate, cand sunt utilizate si atunci cand vor fi casate.
    In prima si ultima etapa polueaza mult mai mult decat masinile cu motor cu ardere interna.
    Aici nu mai este vorba despre ecologie, este politica.
    Cei care au studii tehnice inteleg ca bateriile sunt mult mai poluante decat benzina arsa.
    • -3 (27 voturi)    
      ... (Luni, 11 aprilie 2016, 10:34)

      cartograful [utilizator] i-a raspuns lui Victtor

      Un mare plus pt. Robert M. Masinile electrice au o cantitate de poluare (inclusiv cu carbon) inglobata la fabricatie mult mai mare decat masinile cu ardere interna. Au totusi o calitate, scot poluarea din orase.
      Mai exact din orasele cu oameni bogati care si le permit. Si o duc in zona fabricilor, in zona fabricilor e componente a minelor de litiu, samd.
      Plus ca nu se vorbeste inca de nimic in legatura cu poluarea inerenta cu elemente exotice care va rezulta din folosirea pe scara larga a masinilor electrice:
      litiu din acumulatori, metale rare (neodimiu, cobalt, samariu) de la motoarele electrice performante, a materialelor compozite care sunt greu reciclabile sau nereciclabile, samd.
    • +11 (23 voturi)    
      Nu stiu (Luni, 11 aprilie 2016, 10:56)

      mache [utilizator] i-a raspuns lui Victtor

      ... de unde pana unde unii "inteleg ca bateriile sunt mult mai poluante decat benzina arsa"... dar cei cu studii tehnice de regula vin cu argumente tehnice ca sa sustina o teorie.
      • 0 (16 voturi)    
        Daca nu ma insel (Luni, 11 aprilie 2016, 12:11)

        antrax [utilizator] i-a raspuns lui mache

        Au facut unii un studiu ca sa calculaze ce poluare se genereaza pentru a avea o masina electrica construita. Comparat apoi ca folosire vs masini pe benzina/diesel.
        Adica exact ce zice omul mai sus, poluarea generate de extractia de litiu si celelalte componente, fabricarea bateriei in sine, etc.

        Apoi, energia aia cu care se incarca nu este nici ea 100% verde, decat poate in putine tari/zone, asa ca depinde unde se va conduce masina electrica. Uneori e facuta din carbune, alteori din gaze, alteori pe baza reactiilor nucleare.

        Pe urma, o baterie cica ar tine cam 50.000Km, pe urma se schimba. Deci mai adaugi odata poluarea pt a face o a doua baterie si a recicla prima baterie

        Si asa mai departe...

        Concluzia studiului era ca poluarea unei masini electrice la aproape 100.000km este echivalenta cu o masina diesel/benzina.

        Cauta cu o fraza gen "how much pollution does electric cars produce" si gasesti destule articole...
      • +2 (12 voturi)    
        ... (Luni, 11 aprilie 2016, 13:16)

        cartograful [utilizator] i-a raspuns lui mache

        http://www.theguardian.com/environment/green-living-blog/2010/sep/23/carbon-footprint-new-car

        masinile electrice-deocamdata sunt o noua fatza a cosumerismului pe pietele unde cererea de masini clasice a fost saturata sau chiar depasita.
        • +2 (8 voturi)    
          suntem in 2016 (Luni, 11 aprilie 2016, 13:34)

          mache [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

          ... si ma indoiesc ca nu s-au facut progrese majore in domeniu de cand a fost acel articol scris.

          Iar bullshit-ul cu consumerismul e total nelegat de articolul de fata.
      • 0 (4 voturi)    
        bateria in sine nu este foarte poluanta (Luni, 11 aprilie 2016, 14:47)

        IancuJianu [utilizator] i-a raspuns lui mache

        ci producerea ei.
    • +15 (29 voturi)    
      "discriminare gresita" (Luni, 11 aprilie 2016, 10:57)

      bud [utilizator] i-a raspuns lui Victtor

      Bateriile sunt poluante cand "nea Gheorghe",o arunca pe unde nimereste.In tot vestul civilizat,bateriile de toate felurile,incepand de la cele de ceas si pana la cele pentru automobile,sunt colectate in centre speciale,iar apoi sunt reciclate fara a produce poluare.Si,da,am studii tehnice,stiu ce spun !
      • +2 (8 voturi)    
        Incepand cu mineritul (Luni, 11 aprilie 2016, 15:45)

        Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui bud

        si pana in faza finala a procesului de productie, bateriile sunt extrem de poluante. Daca CO2 este in mare parte absorbit de plante/ape/pamant....deseurile rezultate in urma mineritului si productiei polueaza enorm.
    • +11 (15 voturi)    
      E discutabil (Luni, 11 aprilie 2016, 10:59)

      banel [utilizator] i-a raspuns lui Victtor

      Uite un exemplu de productie eficienta din punct de vedere al poluarii:

      https://www.teslamotors.com/gigafactory

      Apoi, urmand tendintele de crestere a ponderii energiei verzi in dauna celei conventionale, energia electrica consumata va avea o provenienta din ce in ce mai putin poluanta (in Islanda de exemplu in curand energia electrica va fi 100% verde), spre deosebire de motoarele cu combustie unde diminuarea poluarii incepe sa-si atinga limitele (vezi eforturile pe care companiile le fac pentru incadrearea in normele Euro 6)
    • +2 (14 voturi)    
      este o aberatie ce spui (Luni, 11 aprilie 2016, 11:35)

      jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui Victtor

      Eu am studii tehnice si nu cred nicio iota din ce spui.
      Daca tot te dai rotund cu "tehnic" asta, uita te la durata de viata a unei baterii, vezi de cate ori poate fi reincarcata, raporteaza la nr de km parcursi si pune un consum de combustibil de 4.5%, dupa are calculeaza emisiile. Hai, fa calcule inainte sa vorbesti aiureli. Nu poti convinge doar recitand ce ti au spus altii.
      Bateriile nu sunt mai poluante nici daca le ar arunca cocalarii in drum, pentru ca ar veni "ceilalti" si le ar recicla pe bani buni.
      Poate in curand o sa vedem si baterii de combustie pe baza de hidrogen.
      • +4 (6 voturi)    
        ;) (Luni, 11 aprilie 2016, 13:53)

        cvi [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

        "pentru ca ar veni "ceilalti" si le ar recicla pe bani buni"

        - bateriile nu se recicleaza pe bani buni. Doar cele cu plumb, dar pe alea nu le mai gasesti pe masinile electrice noi. Sau nu ar trebui sa le mai gasesti.
        • +2 (2 voturi)    
          hai nu serios. da astea cu ce sunt? (Luni, 11 aprilie 2016, 14:42)

          jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui cvi

          Ca n-or fi polimerice 100%. Li, Fe etc.
          • 0 (0 voturi)    
            hai serios (Luni, 11 aprilie 2016, 21:31)

            cvi [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

            Masinile electrice actuale nu mai folosesc baterii cu plumb:
            https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle_battery
      • +1 (7 voturi)    
        Ai habar cat minerit ar trebui sa se faca (Luni, 11 aprilie 2016, 15:46)

        Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

        pt a produce baterii pt toata planeta? Ai cam distruge Pamantul.
  • -6 (16 voturi)    
    haha (Luni, 11 aprilie 2016, 11:05)

    pardalian [utilizator]

    In tara cu cea mai scumpa benzina din lume... era de asteptat sa se dezvolte alternative.
    • +6 (10 voturi)    
      No shit (Luni, 11 aprilie 2016, 12:35)

      tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui pardalian

      Pretul unui litru de benzina 95 in Norvegia este 1,5 euro, 6.6 lei .... cam tot atat era si in Romania acum cativa ani.

      Iar salariul mediu in NO este ~22.000 de lei brut, deci pam pam !

      Spre deosebire de tine, ma documentez inainte sa debitez ineptii pe net
      https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_countries_by_average_wage
  • +6 (20 voturi)    
    "discriminare gresita" (Luni, 11 aprilie 2016, 11:13)

    bud [utilizator]

    @Robert.Nu pot fi de acord cu afirmatia asta.Bateriile sunt poluante doar daca sunt aruncate aiurea,fara a fi reciclate.Asa cum se mai intampla inca la noi ! In tarile din vest,toate bateriile incepand de la cele pentru ceasurile de mana si terminand cu bateriile pentru automobile,sunt colectate in centre speciale,si apoi reciclate fara a produce poluare.Nici nu se compara cu poluarea facuta de arderea hidrocarburilor.
    • +5 (7 voturi)    
      :) (Luni, 11 aprilie 2016, 13:51)

      cvi [utilizator] i-a raspuns lui bud

      Bateriile folosite la masinile electrice nu pot fi reciclate, asa cum se recicleaza plasticul sau hartia. De exemplu, bateriile moderne, cu Litiu, nu se recicleaza. Procedeul exista, doar ca nu este rentabil. Se prefera extragerea Litiului pentru ca se face la un cost mult mai mic decat reciclarea.

      Reciclarea bateriilor uzate (folosite de catre masinile electrice) consta in refolosirea bateriilor, care in urma uzurii raman cu o capacitate redusa de stocare (<75-80%). Se folosesc inseriate pentru a stoca energia produsa de panouri solare, turbine.. Sau sa iti alimentezi diferite jucarii pe acasa.
      Va fi funny in cativa ani, cand vor fi cateva milioane de astfel de baterii, daca nu inventam o metoda ieftina de reciclare.
  • +4 (12 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Luni, 11 aprilie 2016, 13:02)

    [anonim]

  • +4 (8 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Luni, 11 aprilie 2016, 13:29)

    [anonim]



Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by