Un institut de cercetare din Rm Valcea lucreaza la un nou prototip de masina electrica ce functioneaza pe pile de combustie pe hidrogen. In doi ani ar trebui sa fie gata un exemplar cu autonomie de 350 km si, daca totul merge bine, in cateva orase din tara autoritatile ar putea utiliza pentru transport sau salubrizare o mica flota de masini electrice care nu trebuie sa stea ore in sir la incarcat, ci pot fi alimentate la statii speciale, in cateva minute. Intr-un interviu realizat de HotNews cu Ioan Stefanescu, directorul institutului, puteti citi despre stadiul cercetarilor si despre planurile proiectului pentru care sunt disponibili 200.000 euro. Proiectul este derulat la Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice si Izotopice.

-Foto: ICSI

La institutul de stat ICSI exista un Centru National pentru Hidrogen si Pile de Combustibil, a carui inaugurare a avut loc in luna octombrie 2009, Acolo se fac cercetari in domeniul electrochimiei, dar si pentru dezvoltarea de laboratoare privind cercetarea fundamentala in domeniul electrochimiei.

Inca din 2006 institutul a venit cu un concept de masina pe hidrogen, iar "Lupul electric", o dubita adaptata sa functioneze pe tehnologia pilei de combustie, a fost creat in anul 2012 de catre cercetatorii valceni. Acestia lucreaza insa la un prototip cu autonomie dubla, prototip care sa ar trebui fie gata peste doi ani. Pana acum s-a investit 120.000 euro in prototip.

Trebuie precizat ca nu vorbim de un al treilea producator auto local si nici de pornirea din Romania a unei revolutii in segmentul masinilor electrice. Institutul are un buget mic si directorul sau exclude orice colaborare cu marii constructori auto pe tema acestei tehnologii. "Nu se poate, nu vor sa colaboreze, lumea este inchisa si nu gasesti in industria auto colaborari".

Asadar se fac cercetari la pilele de combustie pentru a fi lansata o generatie noua a "Lupului", principala schimbare tinand de cresterea productivitatii energetice, marind practic densitatea de curemt electric pe suprafata de membrana.

Insa care este viitorul proiectului, daca un parteneriat cu un constructor auto este exclus?

"Discutam cu mici intreprinzatori din Italia din Germania, care sa produca subansamble. Facem noi partea de proiectare, ei ne produc cateva componente, astfel incat noi sa "injghebam" masina in institut. (...) Nu va pot spune foarte multe detalii fiindca vreau si eu sa aducem o masina complet noua. Nu stiu daca va fi chiar noua fata de ce fac si altii pentru ca se lupta multi in zona asta si noi nu suntem atat de mari. Noi avem chiar bani putini, maxim 200.000 de euro, insa avem inteligenta", spune directorul ICSI, Ioan Stefanescu.

Citeste articolul complet pe 0-100.ro