​Industria auto romaneasca a avut in 2015 o cifra totala de afaceri de peste 20 miliarde euro, la care companiile producatoare de componente au contribuit cu 71%. Sunt 600 de companii, de la unele cu cateva zeci de angajati, pana la cele mai mari, cu peste 15.000. Insa in ultimii ani Romania nu a mai atras investitii mari nici macar in vestul tarii, unde infrastructura jalnica a Romaniei nu este un dezavantaj. In articol puteti citi despre locuri unde este nevoie de forta de munca, dar si despre cele in care este nevoie de investitii si despre cat de mare este diferenta dinre vestul tarii si partea de est.

-Foto: Nissan

Cateva cifre despre un sector urias

ACAROM, asociatia constructorilor de automobile de componente auto, a prezentat la o conferinta organizata de Ziarul Financiar situatia uriasului segment si problemele cu care se confrunta.

Cifra totala de afaceri a industriei auto a depasit 20 miliarde euro anul trecut, cu 5,3 miliarde euro contribuind Dacia si Ford si aproape 15 miliarde euro au venit de la producatorii de componente auto. Piesele si accesoriile au contribuit cu 7,9 miliarde euro, cauciucurile si masele plastice au generat 3,2 miliarde euro, iar componentele auto, 1,6 miiarde euro.

Constantin Stroe, presedintele ACAROM, spune ca, indiferent de cine va fi la putere, cifra totala a industriei auto poate ajunge la 30 miliarde euro in trei-patru ani.

Din cifra totala de afaceri a industriei auto romanesti, companiile cu capital local au avut 12%.

Pierdem investiti mari si din cauza fortei de munca

Insa in ultimii ani Romania a pierdut investitii mari si al treilea mare producator auto nu a venit. Recent, Daimler a anuntat ca va face in Polonia o fabrica de motoare in valoare de jumatate de miiard de euro si, desi ministrul economiei spune ca Romania n-a fost nici macar "in carti", multa lume a ramas dezamagita si si-a spus din nou ca suntem o tara foarte neatractiva.

Stim cu totii ca lipsa autostrazilor sperie cumplit potentialii investitori fiindca TIR-urile cu piese fac mai mult de o zi de la un capat la altul al tarii. Dacia si Ford au spus mereu ca trebuie sa fie construite autostrazi, insa nu s-au facut si este improbabil ca vor exista macar in 2021-2022.

Insa daca in centrul tarii sau in sud-est lipsa autostrazilor este "raspunzatoare" pentru ca nu vin investitorii, de ce nu apar mari anunturi in Vest, in zona Timisoara-Arad-Oradea? Lipsa fortei de munca de inalta calificare, dar si costurile mai mari cu forta de munca existenta ar fi doua explicatii, spune Constantin Stroe, presedinte ACAROM.

"Timisoara are somaj zero si avantajul este ca poate sa capaciteze forta de munca din trei parti: Romania, Serbia si Ungaria. Sincer va spun ca in partea de centru-est a tarii nu se mai intampla nimic, mai ales ca acolo costul cu forta de munca este la sub jumatate fata de Banat, desi potentialul este deosebit. Insa prima problema care se pune este cat faci de la Husi pana in vestul tarii, fiindca drumul dureaza mai mult decat din vestul tarii, catre vestul Europei. Costurile fortei de munca in Banat sunt foarte ridicate in comparatie cu alte regiuni, cred ca sunt imediat dupa Bucuresti".

Si Bogdan Cocian, directorul Elba Timisoara, companie care produce corpuri de iluminat auto, a insistat pe faptul ca in Timisoara nu se gaseste forta de munca. "Eu as spune ca la Timisoara somajul este negativ. Avem nevoie la Timisoara de peste 20.000 de oameni pe care nu-i gasim. Problema a inceput in 2013, in 2014 am inceput sa automatizam, insa din septembrie 2015 mai multe companii din zona pierdem business, pierdem cifra de afaceri pe care nu o putem genera pentru ca nu gasim oameni".

Citeste articolul complet pe 0-100.ro