Informatia pe scurt
- In unele fabrici de componente auto salariile sunt si de sub 1.500 lei/luna si in aceste conditii este logic ca oamenii nu vor sa ramana mult timp.
- Companiile din vestul tarii se plang ca nu gasesc oameni, in special ingineri, insa nu este viabila nici atragerea unor oameni calificati din est sau din sud, fiindca ar fi prea mari costurile cu cazarea.
- De ceva timp oamenii foarte buni pleaca si in Cehia si Slovacia, nu doar in Europa de Vest. Aceste doua tari, alaturi de Ungaria si Polonia, au atras in ultimii ani investitii net mai mari decat Romania.
- Manageri de la fabrici de componente avertizeaza ca exporturile tarii noastre vor scadea in domeniu, mai ales ca Dacia nu mai creste productia, iar alte tari isi construiesc retele de furnizori.
- Inginerii reprezinta o resursa limitata, iar cei buni pleaca rapid la salarii mult mai motivante, in Vest. Unele companii locale au departamente cu mai multi ingineri decat le-ar trebui, tocmai anticipand ca unii dintre ei vor pleca si este nevoie sa fie oameni "de rezerva".
O lupta inversunata: salarii decente vs nevoia de profit
Este logic ca angajatii vor salariu mai mare si la fel de logic este si ca investitorii vor sa faca maxim de economii pentru a obtine profit important sau macar pentru a-si limita pierderile.
Este o lupta intre doua tabere inversunate, iar in industria locala de componente auto aceasta lupta este cat se poate de actuala. Angajatii au, mai ales la fabrici mai mici, si salarii de sub 1.500 lei/luna, in unele cazuri chiar si sub 1.300 lei/luna.
Sudorii, mecanicii sau electricienii buni au si peste 3.000 - 3.500 lei net, inginerii sunt si ei mai bine platiti, iar IT-istii trec de 5,000 lei, dar salariile sunt de cateva ori mai mici decat in Vest. In conditiile in care un meserias bun poate castiga lunar peste 3.000 euro in Germania sau Marea Britanie, iar un simplu operator, peste 1.500 euro, nu este de mirare ca multi dintre romani sunt dezamagiti de salarii.
Aici este o problema, reluata la o conferinta a asociatiei de profil ACAROM de seful Elba Timisoara.
"Toata zona de vest, din punct de vedere al disponibilitatii fortei de munca, atat la nivel de operatori, cat si la nivel; de ingineri, este intr-o criza dramatica cu riscuri extrem de mari de asigurare a productiei si a livrarii la termen", spune Gheorghe Cocian, seful Elba, companie cu capital romanesc si afaceri de 45 milioane euro/an.
"Constructorul auto nu asteapta. Nu putem risca oprirea fabricatiei. Timisoara este o zona saturata, insa in alte zone, de exemplu Moldova, problema este infrastructura". Este adevarat ca Moldova nu prea a avut parte de investitii auto, in afara de Iasi si alte cateva fabrici mici.
Migratia interna a muncii nu este o solutie viabila
Este cat se poate de adevarat ca orice companie calculeaza strict orice cost, pana "la sange" pentru a face economii. Cand un producator de componente alege unde investeste tine cont nu doar de cat costa terenul, de ce infrastructura exista si de ce subventii primeste, ci in mod special de forta de munca din regiune.
Ar fi insa viabila o migratie interna a fortei de munca, din est catre vest? Pe scurt, nu prea, fiindca angajatorii din vest nu au cum sustine costurile cu cazarea, iar oamenii care ar vrea sa lucreze la cateva sute de kilometri de casa nu si-ar permite din salariu sa plateasca o chirie.
Citeste articolul complet pe 0-10.ro
Şcoala de Arte şi Meserii a devenit varianta mai lungă a liceului, elevii având posibilitatea să susţină examenul de bacalaureat, iar apoi să urmeze o facultate.
Pe sectoare ale economiei, in Romania costul orar cu forta de munca a crescut cu 10,3% in sectorul serviciilor, cu 8,6% in constructii si cu 7,7% in industrie.
Un angajat roman va ajunge sa castige aproape cat unul din Germania in cel putin 30 de ani de acum incolo,
Riscul cresteriilor salariale, infrastructura slaba si un mediu economico-legislativ instabil (modificare frecventa a CF, cresteri salariale “populiste”) pot fi un semnal de alarma pentru potentialii investitori.
Decizia unei investitii nu tine cont doar de salariI
Romania se afla la nivelul la care era Polonia in urma cu 10 ani, iar in prezent Polonia are salarii duble prin comparatie cu Romania
€330 x12 = €3960
Daca mergi in vest si muncesti 3 luni pe €2000 ramai cu aceeasi bani daca ai fi muncit 12 luni in Romania. Diferenta o fac cele 8 luni care iti ofera timp liber, poste sa inventezi ceva.
Pana ce nu punem in aplicatie patentele si inovatiile romanesti , nu inteleg de ce JEEP sau alte firme din vest ar veni in Romania sa plateasca mii de euro pentru asamblari.Acest lucru nu se va intampla niciodata.
1300 lei brut sau chiar net ???
era o firma care cauta pana si in Braila, Galati, Tecuci, angajati pentru Arad platiti cu - ATENTIE - 1600 lei brut !
Ce faci cu 1600 lei brut ???
Si au pretentii de productie la nivel european si altele.
Cei buni pleaca, restul raman cu riscuri foarte mari privind productia datorita PROSTIEI CRASE in ceea ce priveste salarizarea.
Daca pensiile sunt mici si daca o parte din Romania la tara alcoolica munceste ca zilier NU INSEAMNA ca salariul mediu in Romania reprezinta un salariu de luat in considerare !!
Statistica in Romania nu foloseste la nimic, in privinta salariilor, pentru ca salariile se fac referire la angajati buni !
Angajatii buni si productivi nu stau pe explicatii ca salariul minim in ROmania este atat, sau ca salariul mediu este atat, sunt ABERATII.
Aici gresesc toti care isi fac planuri de afaceri, pleaca de la statistici si in realitate se trezesc ca este cu totul alta !
Companiile pot sa mareasca salariile sau sa ofere beneficii aditionale cazare, masa etc.
Statul poate conditiona ajutoarele sociale pentru cei apti de munca care nu vor sa sa angajeze. Si tot statul poate califica forta de munca nepregatita.
CNA si mass media pot inlocui emisiunile de doi bani prezente pe majoritatea canalelor romanesti cu emisiuni educative sa macar cu spoturi publicitare educationale.
Inginerii reprezinta o resursa limitata, iar cei buni pleaca rapid la salarii mult mai motivante, in Vest. -> Foarte putini pleaca pentru "salarii mult mai motivante". Majoritatea pleaca ca s-au saturat de tara aia de cacao, hai sa spunem lucrurilor pe nume si sa nu ne ascundem.
Normal ca la 300 de euro salar nu gasesc oameni. Ciudat cum in tari cu populatie mult mai mica ca si Slovacia sau Cehia se gasesc oameni.... chiar foarte ciudat. Dublati salariile si o sa apara si oamenii, daca nu plecati si nu va mai plangeti.
si atunci normal ca au o viziune apocaliptica asupra afacerii lor ...
sa mareasca salariile si sa creasca productivitatea si ies tot acolo ...
Dupa 15 ani de activitate va ginditi de ce nu aveti forta de munca pe granita cu ungaria ......
Duceti-va bai nene si fiti patroni si faceti afaceri in India daca asta vreti, pai patronul cu curul in Mercedes S Classe sau macar un seria 7 iar angajatul nici bani de chirie sa n-aiba?
Norocul nostru cu UE ca avem unde mergem sa muncim iar voi puteti sa stati si sa plangeti cat vreti dupa angajati buni platiti cu salarii de mizerie!
Oameni pregatiti sunt, dar firmele prefera sa plateasca putin; sa nu mai vorbim despre conditiile in care se lucreaza in fabricile auto din Romania.
Lucrez in domeniu si pot spune ca toate companiile care produc in Ro au profituri imense; atat de mari incat creeaza probleme companiilor producatoare din Europa. Nicaieri in EU nu se produc piese mai ieftine decat la noi.