​Comisia Europeana ar putea anunta in cateva saptamani cea mai mare amenda pe care a dat-o vreodata unui cartel industrial, vizate fiind nume mari din industria producatoare de camioane: DAF, Daimler, Iveco, Scania, MAN si Volvo/Renault. Companiile s-au inteles la preturi si au amanat adoptarea unor tehnologii mai prietenoase cu mediul, scrie Financial Times. Diverse asociatii de mediu critica industria producatoare de camioane pe motiv ca, fata de alte sectoare auto, vehiculele nu au devenit mai nepoluante in ultimii 25 de ani, fiindca marile companii s-au inteles sa faca economii, refuzand sa investeasca in tehnologii noi.

CamioaneFoto: Daimler

Publicatia scrie ca cele mai mari companii au pus deoparte 2,6 miliarde euro pentru a plati posibilele sanctiuni. Companiile au cooperat cu anchetatorii, iar sursele spun ca DAF ar fi pus deoparte 945 milioane dolari, Iveco 500 milioane dolari si Volvo, 450 miloane dolari. MAN s-ar putea sa scape fara amenda fiindca de la aceasta companiile au pornit informatiile.

Pana acum, cea mai mare amenda impusa unui cartel industrial de catre Comisia Europeana a fost in 2012 pentru producatorii de componente electronice, suma fiind de 1,4 miliarde euro. In cazul producatorilor de camioane sursele spun ca amenda va fi de 2,6 miliarde euro, insa maximul ar putea fi de 10,7 miiliarde euro, daca s-ar impune plafonul maxim de 10% din cifra de afaceri.

Ancheta a fost anuntata in 2014 si se apropie de sfarsit, o decizie fiind asteptata chiar in urmatoarele saptamani.

Cele sase companii care domina autoritar piata camioanelor sunt acuzate ca s-au inteles la preturi intre 1997 si 2011 si ca au decis sa amane cat mai mult introducerea noilor tehnologii care reduc emisiile nocive si scad consumul mediu.

Mai multe organizatii de mediu spun ca este inadmisibil faptul ca in industria producatoare de autocamioane lucrurile s-au imbunatatit extrem de putin din 1990 incoace, spre deosebire de autoturisme, unde vehiculele sunt clar mai economice si mai ecologice.

Activistii de medii acuza industria productoare de camioane ca a rezistat oricaror schmbari care ar fi insemnat investitii mari si, in concluzie, ar fi erodat marja de profit.

Emisiile de la autocamioane cauzeaza ingrijoreaza fiindca reprezinta un sfert din emisiile totale ale vehiculelor care circula pe sosele, in conditiile in care autocamioanele reprezinta doar 5% din parcul auto total. Desi consumul mediu al acestor vehicule grele nu s-a imbunatatit intre 1990 si 2014, un raport emis in 2010 arata ca emisiile de CO2 au crescut cu 36% in doua decenii.

Organizatiile de mediu spun ca si tari precum Franta si Suedia au facut lobby puternic pentru amanarea pe cat posibil a unor schimbari tehnologice majore in industrie, statele dorind sa-si protejeze companiile.

Comisia Europeana spunea in 2013 ca actualele camioane la care cabina are „forma de caramida”, nu sunt sigure si nici eficiente, si tocmai de aceea propunea norme care sa permita producatorilor sa conceapa camioane mai aerodinamice, fapt care va reduce consumul de carburant cu 7-10 %, va scadea emisiile de gaze cu efect de sera si va spori totodata siguranta utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor