Intre aprilie si iunie 2016 inspectorii antifrauda au verificat 200 de firme care au efectuat achizitii intracomunitare de autoturisme second hand in valoare de peste un miliard de lei. Principala deficienta constatata la restul societatilor a fost aplicarea eronata a regimul marjei de TVA la vanzarea catre clientii persoane fizice, fapt care a produs prejudicii calculate doar pana in acest moment de 131 milioane de lei, arata un comunicat al Directiei Generale Antifrauda.

Operatiunea XenonFoto: Directia Generala Antifrauda Fiscala

Rezultatele preliminare au confirmat evaluarea initiala a riscului de frauda, intrucat doar 19 societati dintre cele verificate au avut un comportament fiscal adecvat. La 25 de societati, actiunile de verificare continua din cauza absentei administratorilor, refacerea evidentei contabile sau necesitatea unor alte verificari suplimentare.

67 societati (circa 30%) nu au fost gasite functionand la sediul social declarat, fiind initiate procedurile legale (sesizare inspectie fiscala/organe de urmarire penala), inclusiv privind inactivarea fiscala a acesora.

Principala deficienta constatata la restul societatilor a fost aplicarea eronata a regimului marjei de TVA la vanzarea catre clientii persoane fizice, fapt care a produs prejudicii calculate doar pana in acest moment de 131 milioane de lei. Dintre acestea, 76 milioane de lei sunt prejudicii aferente actelor de sesizare penala, iar 55 de milioane de lei reprezinta prejudicii provenind din TVA si impozit pe profit estimate suplimentar, in cazul acestora fiind sesizata Inspectia Fiscala.

Pe parcursul verificarilor au fost identificate o serie de scheme de fraudare:

1. Categoria celor care cumpara autoturismele din unele state membre si apoi le revand catre alte state membre UE (Franta, Italia, Spania), valoarea depasind 170 milioane lei. In aceste cazuri, schimburile de informatii cu aceste state au demonstrat de cele mai multe ori ca frauda de TVA are loc in acele state, firmele romanesti facilitand frauda adesea prin emiterea de facturi duble, avand ca scop schimbarea ilegala a regimului de TVA aplicat la destinatie (locul inmatricularii efective a masinii).

2. Inspectorii antifrauda au demarat verificarea tranzactiilor derulate de 6 societati bulgaresti infiintate de catre cetateni romani, scopul fiind acelasi de comercializare auto tot pe teritoriul Romaniei la "un pret competitiv", atins tot prin schimbarea ilegala a regimului de TVA. Infiintarea de societati in Bulgaria pare a fi preferata de persoanele care deja au fost anterior angrenate in fapte de evaziune fiscala in Romania, acestea fiind puse in imposibilitatea de a-si infiinta noi societati dupa introducerea formularului 088. Inspectorii au in derulare masurile legale si privire la aceste situatii.

3. Inspectorii antifrauda au constatat ca in aproximativ 20 de cazuri, administratorii firmelor sunt in fapt persoane interpuse si au identificat acei cumparatori ulteriori care au achizitionat mai multe autovehicule de la respectivele firme, pe care le-au revandut ulterior. Acesti clienti vor fi semnalati inspectiei fiscale persoane fizice pentru a verifica daca desfasoara activitati economice cu/fara autorizatie (daca respecta reglementarile legale privind inregistrarea/declarararea acestor activitati).

Constatarile preliminare au condus la urmatoarele concluzii:

- au fost confirmate analizele de risc care au relevat existenta unor retele organizate care se ocupa de comertul cu autoturisme second hand, aceeasi societate fiind folosita de mai multe persoane pentru achizitiile de autoturisme din vestul Europei. Aceste persoane se ocupa adesea de ¬adusul masinii la comanda¬.

- DGAF detine instrumentele necesare analizelor si verificarilor cu privire la comertul online de autovehicule, care a capatat o pondere foarte mare, in conditiile in care mare parte a achizitiilor este realizata de pe platformele online operate de furnizorii intracomunitari. Comertul traditional a suferit astfel multe modificari, clientul final comandand autovehiculul dorit prin intermediul persoanelor care se ocupa de "adusul masinii la comanda", fapt usor demonstrabil prin platile efectuate in contul acesteia din urma. Beneficiul este ca nu va plati TVA, pretul real fiind astfel diminuat. Factura pe care o primeste contine TVA romanesc pe marja, mai mic uneori decat costul unei spalari a autovehicului, in loc sa fie calculat la intreaga valoare a masinii, asa cum prevede legea.

Instrumentele si platformele de cooperare internationala la care este racordata ANAF au condus la identificarea rapida a societatilor fraudatoare, obtinerea de documente si derularea de verificari suplimentare si vor asigura si pe viitor acest lucru.

Deoarece cumparatorii sunt tentati de un pret cat mai mic al autoturismelor, trebuie sa cunoasca si faptul ca demonstrarea unei intelegeri intre acestia si persoanele de la care cumpara autoturismul pentru evitarea/diminuarea obligatiei de plata a TVA va avea ca efect stabiliea unor sume suplimentare si in sarcina lor si chiar acuzarea de evaziune fiscala.