China vrea sa devina lider mondial in industria autoturismelor electrice, oferind subventii pentru companiile de profil. Acum insa tara are parte de un scandal. Conform Ministerului Finantelor Publice din China, cinci companii si-au insusit ilegal subventii de 130 de milioane de euro din bani publici, pentru a produce autobuze electrice, relateaza Der Spiegel. Acestea insa nu au fost produse vreodata.

Ministerul a mai precizat ca 90 de firme au fost cercetate in total. Conform unor rapoarte media din China alte 20 de companii ar fi banuite de a fi primit subventii in mod ilegal. Este inca neclar daca managerii responsabili vor fi pusi sub acuzare, insa companiile vor fi obligate sa plateasca subventiile inapoi catre stat, plus o amenda de 50% din valoarea sumei primite ilicit de la stat.

Datorita programului de subventii, China a devenit anul trecut cea mai mare piata de consum pentru masini electrice la nivel mondial – surclasand chiar si SUA. Cel mai important producator auto al tarii, BYD, a vandut mai multe masini electrice decat General Motors sau Nissan. Este adevarat ca cele mai multe astfel de autoturisme sunt vandute pe piata interna, insa BYD a vandut autobuze si in California sau taxiuri in Europa. Conform rapoartelor, BYD nu a fost implicata in scandalul subventiilor.

Intre 2009 si 2015 statul chinez a finantat sectorul auto cu aproximativ 4,5 miliarde de euro. Producatorii pot primi pentru fiecare autoturism fabricat pana la 1.000 de euro, iar pentru fiecare autobuz pana la 10.000 de euro.

In urma scandalului, guvernul a declarat ca va introduce controale mai stricte in ceea ce priveste subventiile. Pana in anul 2020 sistemul urmeaza sa fie schimbat: in loc sa fie finantate din impozite, subventiile vor proveni dintr-o suprataxa aplicata autoturismelor care functioneaza pe baza de benzina sau de motorina.