Emisiile poluante mult peste cele detectate la testele de laborator vor duce la moartea prematura a peste 1.200 de europeni, arata un studiu care se refera la cele 2,6 milioane de masini diesel Volkswagen vandute in Germania si care constituie subiectul scandalului Dieselgate. Fiecare dintre acesti 1,200 de oameni va trai cu peste 10 ani mai putin din cauza noxelor inhalate. 500 dintre decese vor fi in Germania si restul in tarile vecine, arata studiul care a fost publicat in Environmental Research Letters si la care a contribuit si MIT.

O linie de productie a VolkswagenFoto: Volkswagen

Cercetatorii estimeaza ca 1.200 de oameni vor muri prematur in Europa din cauza emisiilor mari ale masinilor pe care Volkswagen a pus software de pacalire a testelor de emisii. Calculul se refera la cele 2,6 milioane de masini afectate in Germania, iar calculul a fost facut pornind de la cat conduc in medie soferii si se refera la masini vandute intre 2008 si 2015.

Insa fiindca poluarea nu are limite frontaliere, estimarea arata ca din cele 1200 de decese, 500 vor fi in Germania si altele in tarile din jur: Polonia, Franta, Cehia.

„Poluarea aerului nu tine cont de granite, trece fara probleme. Tocmai de aceea, o masina din Germania poate avea impact semnificativ in tarile vecine, in special cand este vorba de Europa in care exista multe zone cu o densitate mare a populatiei”, spune Steven Barrett de la Leonardo-Finmeccanica si profesor asociat pe aeronautica la MIT.

Daca Volkswagen va rechema si va modifica vehiculele afectate pana la final de 2017 vor fi evitate 2600 de morti premature, se mai arata in cercetare.

Studiul se refera la masinile Volkswagen, Audi, Skoda si Seat vandute in Germania si la care emisiile reale de NOX sunt mult mai mari decat cele din testele de laborator si acestea au un efect semnificativ asupra sanatatii publice, micsorand cu aproximativ zece ani viata a 1200 de oameni.

Echipa calculase anterior ca in SUA, din cauza celor 482.000 de masini implicate in scandal, vor fi 60 de morti premature si, folosind aceeasi metodologie, s-a stabilit numarul de 1200 pentru Europa, luand in calcul si cateva diferente: in Europa Centrala densitatea populatiei este in medie de trei ori mai mare decat in SUA si, in medie, germanii parcurg cu masinile diesel cu 20% mai multi km/an.