​Eliminarea timbrului de mediu a dat un impuls deosebit comertului cu masini second hand din import, astfel ca luna trecuta a adus un nou record de peste 67.000 de unitati, de trei ori peste valoarea din februarie 2016. Datele remise de Directia Inmatriculari (DRPCIV) catre HotNews.ro arata ca un nivel record a fost atins si de tranzactiile cu masini second-hand pe plan intern, peste 56.000. Disparitia timbrului de mediu i-a facut pe multi dintre cei care au vandut in trecut masina fara sa faca acte sa intre in legalitate. In plus, erau multe masini la care timbrul de mediu facea cat peste jumatate din valoarea vehiculului, iar acum si aceste masini si-au gasit cumparator.

Se va umple Romania de rable?Foto: AGERPRES

Luna trecuta s-au inmatriculat peste 67.400 de masini second-hand din import, ceea ce inseamna de trei ori mai mult decat in luna a doua din 2016 si de patru ori mai mult decat in februarie 2015.

Datele lunare din ultimii zece ani privind inmatricularile de masini second-hand din import arata ca numai in doua doua luni s-a depasit pragul de 50.000 unitati: decembrie 2008 si martie 2009. In 2011 media lunara a fost de sub 8.000 de masini, iar anul trecut august a fost luna de maxim, cu 31.000 unitati.

O parte insemnata a masinilor second hand inscrise in circulatie dupa 1 februarie au mai mult de 15 ani vechime. De exemplu pe 1 februarie au fost inscrise peste 2.000 de astfel de masini, iar intre 1 si 7 februarie totalul a fost de peste 7.000 unitati.

Aproape in fiecare zi s-au inmatriculat si cateva masini produse inainte de 1990, mai ales modele Audi, BMW, Opel si Ford.

Exista inca un fenomen important in piata. Multi oameni care au vandut masina fara sa faca acte au decis acum sa intre in legalitate fiindca nu se mai plateste Timbrul de Mediu care, in destule cazuri, depasea 1.000 euro.

Reprezentantii RAR au explicat intr-un articol pentru news.ro ca din punct de vedere tehnic disparitia timbrului de mediu a deblocat comertul „curat” cu vehicule rutiere. Acestea se vindeau si inainte, dar nu se oficializau documentele din cauza cuantumului Timbrului de Mediu.

Disparitia timbrului de mediu nu incurajeaza doar aducerea unui numar mare de masini din import, ci deblocheaza si tranzactiile pe plan intern, mai ales in cazul celor cu masini diesel Euro 3 la care taxa putea depasi lejer si jumatate din valoarea masinii. Acum, fiind inlaturat obstacolul financiar numit Timbru de Mediu, oamenii isi vor vinde mai repede masinile.

Anul trecut au fost aduse 300.000 de masini second hand din import, iar in acest an un nivel similar ar putea fi atins la vara, iar pe intregul anul estimarile APIA erau ca se va trece de 500.000 unitati, ceea ce ar insemna de peste patru ori mai mult decat numarul de masini noi..