Masinile care se conduc singure si-au facut debutul in Europa si o mica flota este testata in Marea Britanie, dar in zece ani, cand vor fi multe, vor schimba si modul in care circulam in orase. Va scadea nivelul de agresivitate din trafic si masinile vor gestiona singure fara probleme cele mai enervante momente de condus: blocajele din trafic, a spus intr-un interviu pentru HotNews.ro, Stewart Callegari, unul dintre directorii Nissan Europa. Oficialul Nissan spune ca, atunci cand tehnologia va castiga increderea multora, si asigurarea pentru aceste maasini va fi mai ieftina decat pentru cele conventionale. Cum vede Callegari orasele in care va fi plin de masini autonome si cine va avea cel mai mult de castigat puteti citi in interviu.

Stewart CallegariFoto: Hotnews

Informatia pe scurt

- Masinile autonome vor aduce o serie de beneficii. Traficul se va fluidiza si multi oameni isi vor putea prelungi varsta pana la care pot folosi masina.

- Masinile autonome testate acum sunt prototipuri ce sunt utilizate pentru a imbunatati cat mai mult tehnoloigia. Nissan, ca si alti constructori auto, va implementa tehnologia in pasi mici, nu va pune direct la vanzare o masna autonoma.

- Dupa 2025, cand pe strazi vor exista multe masini autonome, mediul de condus se va schimba datorita lor si agresivitatea din trafic se va diminua mult.

- Pentru ca masinile autonome sa fie cu adevarat eficiente ele vor trebui sa comunice in timp real una cu alta, dar si cu semafoarele. Trebuie sa se stie pozitia fiecarei masini la un moment dat si s-ar putea ca unele masini sa fie redirectionate automat pe un alt drum daca o zona este extrem de aglomerata sau a fost un accident.

- Tinerii sunt incantati de masinile autonome, iar cei de peste 40 de ani vor in continuare sa conduca. Cei mai castigati pot insa sa fie cei de peste 60 de ani, fiindca pot folosi masina pana la varste mai inaintate daca aceasta este autonoma.

- Callegari lucreaza din 2003 la Nissan Europa. Acum este general manager la divizia Advanced Planning, Cross Car Line and Vehicle IT

Vlad Barza: Majoritatea companiilor care testeaza si promoveaza masini autonome spun ca oamenii sunt vinovati pentru 90% dintre accidentele rutiere si ca software-ul reprezinta salvarea noastra. Este normal sa demonizam atat de mult omul? Pana la urma extrem de multi soferi fac manevre exceptionale prin care evita ca prin minune accidente grave…

Stewart Callegari: Nu cred ca demonizam omul deloc. Abordarea este cat se poate de simpla: sunt o serie de beneficii care vin odata cu adoptarea condusului autonom. Fluxul de trafic se imbunatateste, emisiile scad si capitolul siguranta este important. Nu demonizam oamenii, ci trebuie sa intelegeti ca sunt momente in care sistemele te pot ajuta. Ganditi-va ca de multi ani avem ESP pe masina si o putem controla pe drumuri alunecoase. Unele masini au franare automata de urgenta, noi am adus-o pe Qashqai in 2013 si caracteristica e pe multe modele din Europa.

Masina merge automat, franeaza in locul tau, opreste in locul tau. Asadar nu demonizam soferul, ci ne asiguram ca este sustinut. Din punctul nostru de vedere, al Nissan, nu credem ca in urmatorii ani are rost sa luam de tot controlul soferului. Europenilor le place sa detina controlul si asta se vede si din faptul ca este singura zona din lumea occidentala unde nu predomina cutia automata – si aici nu este vorba de costuri, ci de faptul ca oamenilor le place sa conduca.

Vlad Barza: Deci nu mergeti pe ideea ca masina trebuie sa detina controlul. Asta e o uriasa diferenta fata de alte companii.

Stewart Callegari: Da. In 2016 am lansat sistemul Single Lane, in 2018 vom lansa Multiple Lane.

Vlad Barza: Bun, dar poate in zece ani veti lasa totul pe seama masinii…

Stewart Callegari: Da, ar fi posibil.

Vlad Barza: Jurnalistii au testat acum in premeira europeana masinile autonome Nissan. Au spus ca masina este cam lenta, prea prudenta si cam enervanta fata de felul in care conduc soferii. Nu este un element suparator?

Stewart Callegari: Nu. Trebuie sa intelegeti ca masinile testate acum sunt prototipuri, nu sunt vandute acum si am adus in Europa masinile pe care le-am testat in SUA si Japonia. Aducandu-le in Europa, invatam si despre conditiile de condus si vom folosi tot ce invatam in dezvoltarile viitoare ale masinii. Invatarea este un proces cheie pentru a scoate ceva potrivit. Este important sa intelegeti ca mediul in care aceste masini sunt conduse s-ar putea schimba fiindca astazi avem un mediu agresiv pentru ca toata lumea conduce masini conventionale. Sunt doar cateva masini autonome intr-o lume plina de masini conventionale.

In viitor, cand va fi plin de masini autonome, nu va mai fi atata agresivitate, ele vor gestiona fluxul de trafic si ideea este ca aceste masini sa inlature aspectele neplacute ale condusului. De exemplu, masina se va descurca singura in blocajele din trafic in care nu este deloc amuzant sa conduci, e poate cea mai urata parte daca locuiesti intr-un oras in care stai zeci de minute in trafic. Aceste masini s-ar putea ocupa de aceste aspecte negative si nivelul de stres ar putea scadea.

Vlad Barza: Aceste prototipuri au un stil de condus defensiv. Insa, cand vor intra in serie, soferii care vor dori vor putea sa ajusteze soft-ul pentru un condus ceva mai agresiv?

Stewart Callegari: Dar de ce ar fi nevoie de asa ceva?

Vlad Barza: Poate unii soferi vor dori sa ruleze in medie cu viteza ceva mai mare…

Stewart Callegari: Da, dar intr-un blocaj de trafic nu ar fi de folos…

Vlad Barza: In blocaj nu, dar pe autostrada…

Stewart Callegari: Daca stii ca iti va lua doua ore sa ajungi la destantie poate ca nu trebuie sa fii agresiv pentru a ajunge acolo. Oricum clientii vor putea controla multe aspecte, inclusiv viteza. Trebuie sa ne asiguram ca vehiculele sunt complet sigure si ca fluxul de trafic este ok, iar clientii sunt multumiti.

Vlad Barza: Sunt doua abordari in domeniul vehiculelor autonome. Cea care spune ca masina trebuie sa aiba 100% controlul mereu si cea in care, printr-o simpla apasare de buton, soferul poate prelua controlul. Este aceasta abordare fezabila tehnologic, poate fi totul transferat soferului in cateva milisecunde?

Stewart Callegari: Depinde de conditiile din acel moment si de cat de repede poate reactiona soferul si daca se uita la drum. Testele ne vor ajuta sa intelegem ce trebuie sa facem si inginerii lucreaza la acest aspect.

Vlad Barza: Ati vazut ceva studii, difera in functie de varsta modul in care este privita masina autonoma si modul in care este acceptata?

Stewart Callegari: Exista o diferenta si din ce am vazut tinerii sunt incantati de aceste masini, iar oamenii de peste 40 de ani inca vor sa conduca. Interesant este cand vorbim de oameni la peste 60 de ani, ei sunt mai interesati fiindca aceste masini le-ar putea prelungi varsta pana la care pot avea masina si pana la care pracic pot avea un grad mare de libertate. Ei vad un mare avantaj si nu se tem de adoptarea acestei tehnologii. Conteaza si unde locuiesc: cei de la oras nu mai vor chiar asa mult sa aiba masina, se duc poate cu alte mijloace de transport la serviciu si pot sta si fara masina. Pentru cei din mediul rural insa o masina ar putea fi foarte utila.

Vlad Barza: Credeti ca va veni o vreme in care te vei putea urca in masina autonoma si fara a mai avea nevoie de permis?

Stewart Callegari: Da, s-ar putea sa se intample, insa peste 10 ani sau mai multi. Dar depinde mult de ce regulamente vor fi aplicate si aici guvernele si autoritatile vor discuta indelung pentru a stabili.

Vlad Barza: O mare problema legata de masiniile fara sofer va fi asigurarea. Trebuie vazut cum va fi calculata, pentru ca daca va fi prea mare soferii nu o vor plati. E o chestiune complicata…

Stewart Callegari: Va fi complicat, insa nu companiile auto vor stabili ce si cum, ci companiile de asigurare si autoritatile din domeniu. Chiar si azi, in unele piete, pentru masinile care au tehnologie de franare de urgenta exista o reducere a cuantumului asigurarii. De exemplu, daca pe vehicul ai aceasta tehnologie in Marea Britanie si Germania poti plati mai putin la asigurare pe ideea ca poti evita accidente fiindca masina te avertizeaza inainte si poti actiona, chiar daca nu ai fost atent. Asadar, unde utilitatea unei tehnologii este dovedita, costul asigurarii poate scadea. Acum nu stim exact totul, insa cu cat vom testa mai mult, cu atat si companiile de asigurari vor lua mai usor o decizie.

Vlad Barza: Foarte complicat va fi si ca autoritatile sa fie convinse sa permita pe strazi aceste masini. Nu vom vedea prea curand o masina care se conduce singura si proprietarul ei trantit pe bancheta din spate…

Stewart Callegari: Da si e vorba mai ales ca municipalitatile sa inteleaga ce beneficii aduc pentru un oras aceste masini. Un oras poate alege fie sa sustina masinile autonome, fie sa investeasca in constructia mai multor drumuri si a altor lucrari de infrastructura pentru a permite oamenilor sa iasa si sa intre in orase. Acestea sunt variantele pe care le au marile orase: sa permita masinile autonome sau sa investeasca in infrastructura. Insa cum tot mai multa lume se muta in orase si deci ramane tot mai putin spatiu, nu cred ca vor vrea sa faca noi drumuri.

Vlad Barza: De ce fel de infrastructura este nevoie pentru aceste masini autonome?

Stewart Callegari: Va trebui ca orice masina sa poata comunica rapid cu alta masina, dar si cu alte lucruri, cu semafoarele, cu semnele de circulatie. Trebuie sa se stie pozitia fiecarei masini la un moment dat si s-ar putea ca unele masini sa fie redirectionate automat pe un alt drum daca o zona este extrem de aglomerata sau a fost un accident. Sunt extrem de multe lucruri, insa masinile nu vor trebui sa fie izolate, ci sa fie standarde comune pentru toate marcile si sa existe comunicare cu autoritatile.

Vlad Barza: Si masinile clasice vor trebui sa comunice cu cele autonome, iar asta nu va fi simplu.

Stewart Callegari: Conectivitatea dintre masini este un element cheie pentru functionarea sistemului si majoritatea masinilor din Europa vor fi conectate intre ele pana in 2020. Tranzitia va fi destul de lunga, oamenii isi schimba masina la 7-8 ani, asa ca va mai trece un deceniu pana cand vor fi multe masini care din constructie pot sa se conecteze cu alte masini. Intervalul va fi mai scurt doar daca Guvernele vor decide sa intervina cu subventii pentru a sustine implementarea tehnologiei.

Vlad Barza: Nissan va pune in acest an sistemul ProPilot pe Qashqai. Ce face acesta?

Stewart Callegari: Este un sistem util in blocajele din trafic, va urma autovehiculele din fata: daca ele se opresc, va face la fel, iar cand pornesc, masina va porni.

Vlad Barza: Ce va urma in dezvoltarea sistemelor autonome la Nissan, cand vin avansuri semnificative?

Stewart Callegari: Noi am gandit o strategie in pasi mici si de aceea in 2018 masina va putea singura sa schimbe si banda de circulatie, iar in 2020 sa gestioneze si trecerea prin intersectii. In toate aceste cazuri sistemele vor fi de tip „eyes on”, adica soferii trebuie sa se uite la drum.

Vlad Barza: Si, din ce inteleg, in 2026 vreti sa aveti masini 100% autonome?

Stewart Callegari: Vrem sa testam ce poate face o masina autonoma in urmatorii zece ani.

Vlad Barza: Poate fi 2026 o data pentru lansarea comerciala? Tehnologia deja este destul de avansata si se testeaza de cativa ani.

Stewart Callegari: Da, insa problema cu aceasta tehnologie tine de costuri. Costul reprezinta o problema dificila si nici nu exista in jur infrastructura care sa sustina masina. Acum exista computere mari in portbagaj si costurile sunt mari.