Franţa urcă din nou pe podiumul european al producţiei de automobile
În Franţa, producţia de automobile aproape că a atins din nou nivelul din 2011
Dacă «producţia în Franţa» a crescut, acest lucru s-a datorat în special succesului modelului Peugeot 3008, asamblat la Sochaux, un sit care a produs 425.000 de maşini anul trecut, cu 20 % mai mult decât în 2016. Altfel spus, un sfert din maşinile produse în Franţa vin din departamentul Doubs. «Producţia ar fi putut fi ceva mai mare dacă nu am fi avut hopuri în aprovizionarea cu anumite componente», indică un sindicalist local, care reaminteşte totodată că în Hexagon se produc mai puţine maşini comparativ cu deceniile trecute.
De fapt, Franţa asambla peste 3 milioane de maşini în 2005. «În următorii ani, Hexagonul ar trebui să îşi menţină a treia poziţie europeană", crede Matthieu Simon, de la cabinetul de strategie Roland Berger. "Dar fără o strategie puternică a constructorilor locali, Franţa nu va ajunge din nou la nivelul anilor 2000».
Influenţa Brexitului
La vecinii britanici, curba este ascendentă din 2009 încoace, cu ajutorul constructorilor asiatici care şi-au stabilit în Insulă baza pentru Vechiul Continent. Dar Brexitul a gripat mecanismul. «În Regatul Unit, 80% din maşinile vândute sunt importate, iar 80% din maşinile produse sunt exportate. Dacă vor fi introduse bariere vamale, dezvoltarea va fi frânată», consideră Maxime Picat, patronul pentru Europa al grupului PSA.
Problemele «british» au avut consecinţe şi în alte ţări europene. În Spania, exporturile spre Regatul Unit au scăzut cu 7,3 % anul trecut, iar producţia locală a scăzut pentru prima dată după şase ani (2,29 milioane de autovehicule).
Ţările emergente propulsează automobilele spre cer
Un tablou similar se poate întâlni şi în Germania, campionul incontestabil al continentului, unde producţia de vehicule a stagnat în 2017 pentru prima dată după cinci ani la 5,64 milioane de unităţi. Trebuie spus că Regatul Unit este prima piaţă de export a Germaniei.
În urma celor patru vin Republica Cehă şi Slovacia, care au eclipsat Italia. Cehia şi-a dublat nivelul de producţie din 2005 încoace, iar Slovacia produce de cinci ori mai mult. Chiar dacă mâna de lucru disponibilă se rarefiază, iar salariile cresc (salariile la Skoda vor creşte cu 12 % anul acesta), costul pe ora de lucru în aceste două ţări rămâne de trei ori mai mic decât în Franţa: circa 11,50 euro pe oră faţă de 38,80 euro, potrivit Eurostat.
Transferuri spre est
De 20 de ani, constructorii francezi transferă o parte din liniile lor de asamblare în Europa Centrală. Renault în Slovenia şi în România (Dacia), PSA în Slovacia. «Noile uzine aflate în afara Europei nu afectează prea mult producţia din Franţa, dar cele din Europa de Est - da. Franţa nu mai este baza industrială a exporturilor», conchide Denis Schemoul, de la IHS France.

Liberalizarea pieței energiei / Diferențe de până la 19% dintre prețul serviciului universal și cel mai mic preț de pe piață
UPDATE Cîmpeanu: „Elevii care au vulnerabilități sau aparținători cu vulnerabilități, certificate medical, vor putea învăța online; profesorii vor putea preda online” / Petiție pentru reintroducerea sistemului hibrid
Boeing 737 MAX va zbura din nou în UE. Interdicția impusă acum 22 de luni, după două accidente aviatice, a fost ridicată
Poluarea de weekend din București: Agenția de Mediu dă vina pe trafic și condițiile atmosferice, activiștii de mediu indică arderi de deșeuri și încălzirea rezidențială / În rest, tăcere
INTERVIU Cum se simte scăderea numărului de îmbolnăviri în spitalele COVID: Numărul de pacienți este mai mic, dar vin mulți cu forme severe / Pericolul foarte mare este noua tulpină