Mașinile diesel sunt terminate. În câțiva ani vor dispărea. Tehnologia aceasta este de domeniul trecutului. Sunt spusele comisarului european Elzbieta Bienkowska, care susține că țări precum România, Polonia și Slovacia ar trebui să crească numărul recall-urilor auto la mașinile care au emisii extrem de mari de NOx. Ponderea diesel-ului în totalul vânzărilor auto în UE a scăzut în ultimii ani, după scandalul Volkswagen.

Foto:

Comisarul european pentru industrie, Elzbieta Bienkowska, a fost foarte tranșantă, într-un interviu pentru Bloomberg, pe tema mașinilor diesel.

Ea spune că, la început, producătorii auto au tratat cu aroganță propunerea CE de a modifica modul în care sunt omologate mașinile. Bienkowska mai spune că producătorii auto erau foarte apropiați de guvernele naționale și mereu au susținut că au greșit foarte puțin, minimizând gravitatea unor scandaluri precum Dieselgate.

Comisarul mai spune că industria auto a trecut printr-o fază de negare, dar acum lucrurile stau mult mai bine.

Totuși, situația nu este deloc simplă. Mai mulți constructori auto au spus că diesel-urile pot deveni ”curate” și că nu sunt la final de drum. Companiile sunt supărate și că, după 2000, guvernele le-au încurajat enorm să investească în diesel, consumatorii fiind stimulați să cumpere diesel, prin taxe și impozite mai mici.

Efectele s-au văzut rapid în piață. În 2011 diesel-urile reprezentau 36% din mașinile noi vândute în Europa de Vest, în 2006 depășeau în premieră 50%, iar în 2011 era atins maximul: 55,7%. De atunci dieselul este în scădere și anul trecut a ajuns la 44,4%,

Dintre țările mari, Franța a adoptat cel mai rapid diesel-ul, în 2008 cota ajungând la 77%, în timp ce acum este la sub 50%. Anul trecut Irlanda era țara din Vest cu cea mai mare cotă de piață pentru diesel (65%), iar Olanda avea cea mai redusă cotă (sub 18% din vânzările de mașini noi).

”Oamenii și-au dat seama că nu vom avea niciodată mașini diesel curate, adică fără emisii de oxizi de azot”, spune comisarul european.