​Votul din Parlamentul European pe tema reducerii emisiilor de CO2 la automobile scoate la iveală două tabere care vin cu argumente solide. Asociațiile de mediu spun că producătorii auto trebuie să se îndrepte către mașini mai puțin poluante și citează studii care arată cât de rău ne afectează sănătatea mașinile de pe șosele. Constructorii auto spun că măsurile propuse îi forțează să scoată cât mai multe mașini electrice și hibride, dar acest lucru va duce la pierderea a sute de mii de locuri de muncă, fiindcă mașinile electrice au mult mai puține componente.

Drapelul Uniunii EuropeneFoto: Parlamentul European

Parlamentul European va vota pentru noile ținte de emisii de CO2 de la mașinile noi ce ar însemna o reducere în medie cu 45% până în 2030, mult mai dur decât propuseseră oficialii CE: 30%.

Constructorii auto spun că propunerea de reducere cu 45% este nerealistă și subestimează efectele asupta forței de muncă. ”Nu le putem băga pe gât oamenilor aceste mașini electrice”, spune Erik Jonnaert de la ACEA - Asociația Constructorilor Europeni de Automobile.

În plus, mai este și problema locurilor de muncă. Aproximativ 75.000 de angajați și-ar putea pierde locurile de muncă în industria auto germană până în 2030 dacă se vor îndeplini previziunile care arată că atunci, în parcul auto german mașinile electrice vor reprezenta 25%, iar cele hibride 15%, arăta un studiu din iunie al Institutului Frauenhofer. Un motor electric are nevoie de un număr de piese cu 20% mai mic decât unul pe benzină, iar pentru producția aceluiași număr de motoare, cele electrice au nevoie de mai puțin de jumătate din numărul de angajați.

În Germania 800.000 de oameni lucrează în sectorul auto, dar studiul se referă la fabricația de motoare. Cum motoarele pentru mașinile electrice sunt mult mai puțin complexe și au număr mic de piese, pentru fabricarea lor este nevoie de mult mai puțini oameni. Este nevoie de 3.990 de oameni pentru fabricarea a un milion de motoare, în timp ce 1.840 de oameni pot fabrica anual un milion de motoare pentru mașini electrice.

Constructorii auto mai spun și că pentru moment cota de piață a mașinilor electrice și hibride este foarte mică și publicul nu trebuie forțat să le cumpere. Constructorii spun că investesc în mod constant în dezvoltarea mașinilor electrice, dar vor cu guvernele să ofere în continuare subvenții și să investească în infrastructura de încărcare.

În prezent, mașinile pur-electrice reprezintă aproape 1% dintre toate mașinile noi vândute în UE. Se vând peste 100.000 pe an și există aproximativ 25 de modele. Multe dintre statele europene oferă subvenții de câteva mii de euro pentru achizționarea acestor mașini.

Grupurile de protecție a mediului spun că numai țintele ambițioase în domeniul transporturilor pot duce la atingerea scopului propus: nivel al poluării cu 40% mai mic în 2030 față de 1990.

Autoturismele și camionetele emit aproximativ 15% din emisiile de CO2 din UE, care provoacă schimbări climatice. Transportul este singurul sector în care emisiile de gaze cu efect de seră sunt încă mai ridicate decât în 1990.

Încurajarea standardelor privind emisiile de la automobile ar contribui la atingerea obiectivelor UE în materie de climă pentru 2030, iar consumatorii ar economisi la facturile de combustibil.

Acum câteva săptămâni, Comisia pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară a PE (ENVI) a avizat raportul care stipulează, în forma aprobată, că din 2030 producătorii europeni de mașini vor trebui să reducă cu 45% emisiile de carbon. Oficialii CE propuseseră 30% inițial, dar comisia pentru mediu a spus că este nevoie de o scădere mai dramatică a nivelului poluării.

CE propusese și o reducere a emisiilor medii cu 15% până în 2025, dar comisia de Mediu din PE a propus o reducere cu 20%. față de media de 95 g CO2/km stabilită ca ținta pentru 2021.

După ani de scădere, emisiile medii ale mașinilor noi vândute în UE au reînceput să crească, mai ales pe fondul scăderii vânzărilor de mașini diesel la care emisiile de CO2 sunt scăzute (dar cele de NOX sunt mai mari). În plus, s-au vândut tot mai multe SUV-uri, segmentul ajungând la cote istorice, de peste 30%.

Date recente arată că, după o scădere substanțială în ultimii ani, emisiile de la mașinile noi au crescut în medie cu 118,5 g CO2/km anul trecut. Conform regulilor în vigoare, mașinile noi nu trebuie să emită în medie mai mult de 95 g CO2/km până în 2021.

În plus, și introducerea noilor teste de emisii, cu rezultate mai apropiate de cele reale, din trafic, a dus la punctaje nefavorabile pentru unele modele, emisiile de CO2 fiind mai mari decât la testele laxe de până acum.

Și președintele CE, Jean-Claude Juncker, a spus în discursul său despre starea Uniunii Europene, că reducerea cu 45% a emisiilor de CO2 este ”corectă din punct de vedere științific și necesară din punct de vedere politic”.

Mai multe ONG-uri europene din domeniul sănătății solicită parlamentarilor europeni să voteze această propunere în care standardele sunt mai ridicate.

Este citat un studiu realizat de cercetători germani în 2018 arată că impactul poluării din trafic este cel mai grav în cazul copiilor. Dioxidul de azot (NO2) este emis de eșapamentul mașinii, aproape de nivelul solului, și din această cauză afectează cel mai mult copiii și animalele de companie. Aceștia respiră cu până la 37% mai multe particule toxice de dioxid de azot, substanță cancerigenă conform Organizației Mondiale a Sănătății. Cercetătorii de la asociația de mediu Deutsche Umwelthilfe au măsurat nivelul poluării cu NO2 pe 500 de străzi din Germania.