Votul de miercuri din Parlamentul European, care aprobă reducerea medie a emisiilor auto cu 40% până în 2030, este criticat de industria auto care spune că ținta este agresivă și va duce la concedieri masive în domeniu. Oamenii nu pot fi forțați să cumpere mașini electrice, mai ales cât timp nu există destule stații de încărcare, spune ACEA - Asociația Constructorilor Europeni de Automobile. Supărarea companiilor vine mai ales de la obligația ca mașinile electrice și hibride să reprezinte 35% din vânzările totale de autoturisme în 2030 și 20% în 2025, imens față de nici 2% în prezent.

Masina electrica la incarcatFoto: Volkswagen

Erik Jonnaert, secretar general ACEA, spune că votul de miercuri va avea impact extrem de negativ asupra locurilor de muncă din industria auto, în special la furnizorii de componente, fiindcă mașinile electrice pot fi produse, per total, cu mai puțini oameni decât cele convenționale fiindcă au mai puține piese.

”Industria ar putea fi forțată la o transformare dramatică în timp scurt”, mai spune Jonnaert care adaugă că nu este clar nici măcar dacă există cadrul legal potrivit pentru o schimbare atât de rapidă. El se referă la faptul că există insuficiente stații de încărcare și că variază extrem de mult de la o țară la alta cuantumul subvențiilor.

”Consumatorii nu pot fi forțați să cumpere mașini electrice fără infrastructura necesară de încărcare și fără subvenții”, spune Erik Jonnaert. ”Putem doar să sperăm că guvernele naționale vor veni cu o doză de realism când vor adopta poziția comună asupra emisiilor de CO2, săptămâna viitoare”.

Totul pornește de la faptul că Parlamentul European a votat miercuri propunerea prin care emisiile de CO2 provenite de la autovehicule să fie reduse cu 40% până în 2030, legea propunându-și să accelereze adoptarea mașinilor electrice.

În UE 13,3 milioane de oameni lucrează direct sau indirect în sectorul auto, din care 3,4 milioane lucrează în producție.