​Comisia Europeană se teme că producătorii auto germani vor exporta în țările din Europa de Est cât mai multe mașini diesel vechi și poluante, spune Elzbieta Bienkowska, comisarul european pentru industrie, citată de Tagesspiegel și Reuters. Anul trecut Germania a exportat peste 250.000 de mașini diesel second-hand, România fiind pe locul șapte în topul țărilor, cu 11.500 mașini.

Foto:

Au fost în ultimele săptămâni în Germania negocieri dure între autorități și constructorii auto pentru stabilirea modului în care milioane de mașini diesel mai vechi și poluante pot fi scoase din circulație. Soluția cea mai puțin dorită de constructorii auto ar fi fost buy-back-ul, fiindcă ar fi costat miliarde de euro rambursarea costului mașinii către clienți.

Pentru 14 orașe unde poluarea cu oxizi de azot este la niveluri ridicate s-a ajuns la un compromis și cei care dețin mașini Diesel Euro 4 sau Euro 5 pot solicita o adaptare tehnică ce va fi plătită de constructor (de exemplu filtru de particule), astfel încât emisiile poluante ale acestor mașini să scadă.

O altă soluție va fi ca cei care dețin aceste diesel-uri vechi să renunțe la ele și să beneficieze de o primă de casare de câteva mii de euro pentru a-și lua mașină nouă.

Nu s-a stabilit încă contribuția exactă a constructorilor.

Toate soluțiile sunt scumpe: de exemplu modificările tehnice ar costa cam 3.000 de euro/mașină, iar prima de casare între 4.000 și 6.000 euro.

Compromisul a fost greu de atins și unii constructori auto nu au vrut să accepte posibilitatea de a modifica din punct de vedere tehnic mașinile mai vechi, fiindcă soluția are costuri mari. Majoritatea au fost în favoarea oferirii unei prime de casare care să fie avans pentru achiziționarea unei mașini noi.

Comisarul european pentru Industrie Elzbieta Bienkowska se întreabă se va întâmpla cu aceste mașini care vor ieși din circulație și avertizează constructorii să nu le trimită în estul Europei. ”Exporturile înseamnă că vom muta din vest către est problema calității aerului”.

”Ar trebui să fie clar stabilit ce se întâmplă cu vehiculele uzate și cu cele ajustate în mod neadecvat”, spune comisarul, menționând că este o problemă europeană, nu doar una germană.

Anul trecut, Germania a exportat peste 250.000 de mașini diesel second-hand, cel mai mare număr din ultimii 12 ani. Cele mai multe au ajuns în Italia, Austria și Franța (circa 60.000 în total). Pe locul patru a fost Ucraina, pe șase a fost Ungaria, iar pe șapte, România.