Noul proiect de reducere a emisiilor de CO2 pentru mașinile noi pune în pericol 100.000 de locuri de muncă la grupul Volkswagen, ceea ce reprezintă un sfert dintre lucrătorii din fabricile gigantului german, a spus șeful companiei, Herbert Diess. Și asociația industriei auto germane, VDA, a spus că este nerealistă ținta de reducere cu 35% a emisiilor de CO2 până în 2030, în timp ce Asociația Constructorilor Europeni de Automobile spune că cele agreate recent de țările europene vor afecta atât angajații din industrie, cât și clienții.

Herbert DiessFoto: Volkswagen

”O transformare la așa mare viteză este greu de gestionat, astfel că în 10 ani, aproape o treime dintre posturile noastre din producție, aproximativ 100.000, ar putea fi suprimate”, a declarat Herbert Diess, CEO Volkswagen, într-un interviu pentru Süddeutsche Zeitung, citat de AFP.

Diess a spus că amenințarea cu suprimarea de locuri de muncă ”nu reprezintă șantaj”, fiindcă ”afirmațiile noastre se bazează pe fapte”.

Țările UE au ajuns marți la un acord pentru o scădere cu 35% a emisiilor medii ale mașinilor noi, acordul final fiind un compromis între țările care voiau ținte mai dure și cele care le considerau prea ambițioase.

20 de țări au votat în favoarea noului acord, iar reducerea emisiilor de CO2 va fi de 35% până în 2030, mai mult față de cât propusese UE, dar mai puțin decât voia Parlamentul European. Pentru stabilirea textului de lege urmează să se poarte negocieri.

”O reducere atât de drastică este o revoluție dureroasă, nu o tranziție controlată”, a spus șeful VW.

Diess vorbește pe același ton ca și puternica asociație auto germană VDA care a catalogat acordul ca fiind ”nerealist” și ”periculos pentru locurile de muncă”.

”Industria auto europeană va fi și mai mult expusă în fața concurenței (...) Acest lucru pune în pericol fabricile, dar și angajații”, este de părere Bernhard Mattes, președinte al VDA. ”Este mai mult decât regretabil că cele mai multe state UE nu au avut forța să stabilească un echilibru între protejarea locurilor de muncă și protejarea mediului”, mai spune șeful VDA.

Oamenii nu pot fi forțați să cumpere mașini electrice, mai ales cât timp nu există destule stații de încărcare, spunea ACEA - Asociația Constructorilor Europeni de Automobile. Supărarea companiilor vine mai ales de la obligația ca mașinile electrice și hibride să reprezinte 35% din vânzările totale de autoturisme în 2030 și 20% în 2025, imens față de nici 2% în prezent.

Problema locurilor de muncă a fost mereu scoasă în față de industrie. Aproximativ 75.000 de angajați și-ar putea pierde locurile de muncă în industria auto germană până în 2030 dacă se vor îndeplini previziunile care arată că atunci, în parcul auto german mașinile electrice vor reprezenta 25%, iar cele hibride 15%, arăta un studiu din iunie al Institutului Frauenhofer. Un motor electric are nevoie de un număr de piese cu 20% mai mic decât unul pe benzină, iar pentru producția aceluiași număr de motoare, cele electrice au nevoie de mai puțin de jumătate din numărul de angajați.

În Germania 800.000 de oameni lucrează în sectorul auto, dar studiul se referă la fabricația de motoare. Cum motoarele pentru mașinile electrice sunt mult mai puțin complexe și au număr mic de piese, pentru fabricarea lor este nevoie de mult mai puțini oameni. Este nevoie de 3.990 de oameni pentru fabricarea a un milion de motoare, în timp ce 1.840 de oameni pot fabrica anual un milion de motoare pentru mașini electrice.