Cum a ajuns greva de la Audi Hungaria să întrerupă producția uzinei principale din Germania

de Vlad Barza     HotNews.ro
Marţi, 29 ianuarie 2019, 14:49 Economie | Auto


Audi Q3
Foto: Audi
La uriașa uzină Audi de la Gyor greva ține de câteva zile și are efecte nefaste la uzina principală de la Ingolstadt (Germania) care nu mai poate să funcționeze. Situația din Ungaria este complicată și de câțiva factori au dus la aceste probleme. După ce ani buni grevele au fost extrem de rare în sectorul auto ungar – în care lucrează peste 100.000 de oameni – lucrurile sunt de doi ani în schimbare. Mulți angajați au plecat în Europa de Vest, dar și în Cehia și Slovacia, iar companiile auto spun că le este tot mai greu sa găsească oameni, la fel cum se întâmplă și în Vestul țării noastre. Însă angajații de la Audi spun că sunt cel mai prost plătiți din regiune.

Audi are 13.000 de angajați în Ungaria unde produce aproape 2 milioane de motoare si peste 100.000 de mașini/an. În toamna lui 2018 a început producția SUV-ului Q3, iar vara trecută a început producția de motoare pentru mașini electrice. Audi a investit în Ungaria peste 9 miliarde de dolari în două decenii, însă angajații sunt nemulțumiți de câți bani prmesc, comparativ cu muncitorii Audi din alte țări.

Salariul mediu în sectorul auto maghiar este mai mare de 1.000 de euro/lună, iar Audi este peste acest nivel. În Ungaria salariile din sectorul privat au crescut cu o treime în doi ani, sub presiunea cauzată de forța de muncă insuficientă. însă angajații de la Audi Hungaria văd că uzina a tot crescut și consideră că remunerarea nu reflectă acest lucru.

Angajații spun că o creștere medie de 40% ar fi cu adevărat utilă, însă Audi a promis o creștere medie de 10% pentru acest an și încă 10% în 2020. Sindicatul cere însă o creștere imediată de 18%.

Sindicatul spune că lucrătorii de la uzina ungară câștigă puțin față de cei din alte uzine Audi: în Cehia se câștigă în medie cu 28% mai mult, în Polonia cu 39%, iar în Belgia salariile sunt de 3,6 ori mai mari.

Angajații cer o creștere imediată cu 18% a salariului de bază - echivalentul a 220 euro - dar și dreptul fiecărui angajat de a avea un weekend liber pe lună.

Luni greva de la Gyor, oraș situat nu departe de granița austriacă, și-a făcut efectul și asupra uzinei din Ingolstadt, cea mai mare uzină Audi, fiindcă motoarele ce ar fi trebuit produse la Gyor nu au mai ajuns în Germania și nici nu există stocuri fiindcă nu este în mod normal nevoie dat fiind că sunt 600 km între cele două orașe.

În week-end negocierile au continuat în Ungaria, dar o a șaptea ofertă a fost respinsă de sindicatele care spun că patronatul nu își dă seama de cât de serios este protestul și de cât de important este ca salariile să crească în mod corespunzător. Protestului i s-au alăturat și angajați de la furnizorii de componente din zonă la care salariile sunt mai mici decât la uzina propriu-zisă.

La uzina ungară au fost proteste și în 2016 și 2017 și salariile au mai crescut.

Conflictul de la Gyor arată cât de mare este problema cu forța de muncă în această zonă a Europei unde investitorii vin pentru că salariile sunt mici față de Vestul Europei. Ungaria are probleme cu forța de muncă nu doar fiindcă populația pleacă, ci și din cauza politicii anti-imigrație, dar și a controversatei legi ”anti-sclavie”.

Presiunea va fi și mai mare fiindcă BMW va deschide o uzină de un miliard de euro, iar Mercedes este în expansiune.

Greva din Ungaria pare să-i inspire și pe cei de la Skoda (Cehia) care au declarat că au de gând să protesteze pentru a obține măriri dacă negocierile contractului colectiv de muncă nu dau rezultatul sperat.

Surse: Reuters, Portfolio.hu, Hungary Today, Bloomberg


Citeste mai multe despre   
















7244 vizualizari

  • +3 (7 voturi)    
    Se vor "deplasa"romanii dupa ce Renault pleaca (Marţi, 29 ianuarie 2019, 19:29)

    Plagarus [utilizator]

    Sunt sute de români care s-au relocat din Vestul României în Ungaria pentru a lucra la Daimler, iar alții fac naveta.
    Ungaria, Cehia sau Slovacia, sunt dispuse sa angajeze romani, atat muncitori calificati, cat si specialisti.
    • +6 (6 voturi)    
      din pacate (Marţi, 29 ianuarie 2019, 21:30)

      cchris [utilizator] i-a raspuns lui Plagarus

      Daca aveam un guvern de profesionisti veneau altii la noi sa munceasca iar taxele erau platite guvernului nostru din care construia mai departe infrastructura si scoli. Asta daca ne doream investitii. Dar noi nu ne dorim investitii, noi votam pe cine ne da 2 lei in plus. Din bani imprumutati, evident, ca si betivii care iau bautura pe caiet.
      Da, la noi e altfel, ai nostri se duc la altii sa lucreze si noi ramanem la fel de saraci si de prosti. Traim, muncim, votam asa cum gandim. Prost.
      • +3 (3 voturi)    
        Nu la fel,ci mai saraci si mai prosti (Miercuri, 30 ianuarie 2019, 13:53)

        Plagarus [utilizator] i-a raspuns lui cchris

        HU : 1.General Motors/Opel (acum doar motoare + cutii de viteze ) ; 2.Suzuki ( majoritatea modelelor comercializate in Europa ) ; 3.Audi ( Audi TT Coupe și Audi TT Roadster + notoare V6 si V8 ) ; 4.Daimler/Mercedes-Benz ( 2 uzine pt. CLA, CLA Shooting Brake,Clasa B.,Clasa C, Clasa E, precum și automobile cu propulsie alternativă.);5. BMW la Debrecen - 150.000 de mașini pe an,inclusiv modele hibride și electrice. !!!!!!!!!!!!!!!
  • -3 (3 voturi)    
    De la care Audi? (Miercuri, 30 ianuarie 2019, 1:52)

    the-jackall [utilizator]

    Hungaria? ������
  • -6 (6 voturi)    
    "CULEG CE AU SEMANAT" (Miercuri, 30 ianuarie 2019, 9:26)

    jidanul [utilizator]

    Marile firme multinationale "culeg ce au semanat", au platit salarii mici acum incep sa aiba probleme mari. Cauza este lacomia paranoida si cursa dementa pentru "maximalizarea profitului" uitandu-se de fidelizarea salariatilor care se face in primul rand printr-un salariu indestulator. Daca angajatul nu este respectat atunci efectele sunt multiple si nu pot fi prevazute. Si inca ceva: nemtii de la Mercedes, Audi si alti au inceput sa regrete ca nu si-au facut fabricile in Romania.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version