Miracol norvegian? Cum a ajuns țara scandinavă prima din lume unde mașinile electrice au peste jumătate din piața mașinilor noi

de Vlad Barza     HotNews.ro
Marţi, 2 aprilie 2019, 12:02 Economie | Auto


Un drum superb din Norvegia
Foto: Tom Tom
Roadele unui program început acum 15 ani se văd în Norvegia, care a ajuns țara europeană în care se vând cele mai multe mașini 100% electrice. Mai mult, în martie, datorită unei situații speciale, aceste mașini au atins o cotă de 60% dintre toate mașinile noi, pondere nemaivăzută. Norvegia este un model despre cum pot fi ”propulsate” mașinile electrice, dar există și ”umbre” în acest tablou ce pare super-luminos. În articol puteți citi despre condițiile speciale care au dus la miracolul norvegian, despre constrângeri, despre cei supărați de situație și despre un obiectiv ce pare nebunesc.

În Norvegia s-a întâmplat în martie ceva cu totul special: dintre cele 18.300 de mașini noi înmatriculate în țară, peste 10.700, adică 58%, au fost mașini 100% electrice. Este un record chiar și pentru Norvegia și este uimitor, dacă ținem cont că în țările UE electricele au cam 1% din piață.

Drumul până aici a fost lung și a conținut încurajări, dar și constrângeri, Norvegia fiind, alături de Danemarca, țara unde mașinile pe benzină și motorină sunt cele mai scumpe din Europa.

În Norvegia se vând cam 150.000 de mașini noi/an, iar ponderea electricelor a crescut fantastic, de la 5% din vânzări în 2013, la peste 30% anul trecut și 60% în martie 2019.

În Norvegia s-au vândut anul trecut 147.000 de mașini noi, iar cel mai bun an a fost 2017, cu 158.000 de mașini. În ultimul deceniu, cel mai slab an a fost 2009, cu 98.000 de mașini vândute.

Ei bine, anul trecut în Norvegia s-au vândut 46.000 de mașini full-electrice, adică de 70 de ori mai multe decât în România, de trei ori mai multe decât în Regatul Unit și cu 10.000 peste cifrele din Germania. Valoarea este impresionantă dacă ținem cont de faptul că Norvegia are doar 5,3 milioane de locuitori.

Pe de altă parte, vânzările de mașini diesel noi au scăzut cu 28% anul trecut, iar la benzină, cu 17%. Cele mai vândute mașini electrice sunt Model 3 și Model S de la Tesla, Volkswagen e-Golf, BMW i3, Nissan Leaf și Renault Zoe.

Cifrele din martie 2019 au o explicație: au sosit, după o lungă așteptare, primele mașini Tesla Model 3, care costă de la 45.000 euro. Și Audi a lansat SUV-ul e-tron, de la 65.000 euro. Consiliul pentru trafic rutier, care a comunicat datele, estimează că mașinile electrice pot încheia anul la o cotă de 50% din piață.

Norvegia și-a propus ca în 2025 să interzică vânzarea de mașini pe benzină și motorină, dar sunt multe voci care spun că acest lucru nu are cum să se întâmple atât de repede.

Țara scandinavă a decis acum 15 ani să transforme parcul auto și să ajute în mod eficient introducerea mașinilor electrice. În Oslo a început încă din 2008 crearea unei infrastructuri de încarcare, iar mașinile electrice au început să se vândă bine după 2010 când au apărut și modele precum Nissan Leaf și mai târziu Tesla.

Subvențiile și diversele scutiri de taxe au făcut ca mașinile 100% electrice să fie și cu peste 10-15.000 de euro mai ieftine decât prețul de lista și în acest fel, modele precum Tesla Model 3, Volkswagen e-Golf sau Nissan Leaf au ajuns să se vândă în câteva mii de exemplare/an fiecare, în timp ce în multe țări europene abia își găsesc câteva sute de clienți.


Poșta norvegiană a cumpărat sute de mașini utilitare electrice de la Renault (foto - Renault)

În același timp, mașinile convenționale pe benzină și motorină au fost ”ultra-taxate” și aceste modele au ajuns în unele cazuri să coste și cu peste 20.000 de euro mai mult decât în alte țări europene. Taxa de import este de câteva mii de euro, TVA-ul este de 25% și, în aceste condiții, mașinile diesel sau pe benzină devin neatractive. În plus, costurile de utilizare sunt de câteva ori mai mici la o mașină electrică. Rămâne însă un mare dezavantaj; autonomia care la mașinile electrice ceva mai ieftine este de sub 200 km (micșorată și de clima rece a țării).

În afară de subvenții, cumpărătorii de electrice sunt scutiți și de taxa la cumpărare, care poate depăși 25% din valoarea vehiculului și au o mulțime de gratuități zi de zi: parcare în centrul orașului, scutiri de taxe la intrarea în tuneluri și pe ferryboat și dreptul de a merge pe banda de autouz. Într-o țară cu autostrăzi, tunele și tarife mari de parcare, aceste scutiri pot aduce, arată unele calcule, chiar și economii de peste 8.000 de euro/an, dar media este cam la 3.000 - 4.000 de euro.

Norvegia a ales această cale și fiindcă are o mulțime de râuri și de hidrocentrale, peste 98% din energia electrică fiind produsă de acestea la un cost foarte mic și într-un mod cu adevărat curat. Având electricitate ieftină, Norvegia își poate permite să încurajeze mașinile electrice mult mai mult decât țările unde electricitatea este obținută din combustibili fosili, deci nu prea ecologic.

Modelul norvegian nu ar avea succes în majoritatea țărilor fiindcă nu ar fi posibilă introducerea rapidă a unor taxe uriașe pentru mașinile pe benzină și motorină.

În plus, prea puține țări pot produce energie electrică la un cost atât de mic precum Norvegia, astfel că nu ar fi viabil.

În Norvegia, statul a avut și bugetul necesar pentru a investi într-o rețea amplă de stații de încărcare, model care nu a fost până acum urmat de mai mult de câteva țări. Nu în ultimul rand, norvegienii au un nivel de trai extrem de bun și își permit mașini mai scumpe decât est-europenii, de exemplu, pentru scandinavi mașina electrică fiind în multe cazuri al doilea vehicul personal. Multe familii aleg mașina electrică pentru a parcurge distanțe mai scurte, pentru a merge la serviciu, ideea fiind să profite de scutirile de taxe de drum și de parcare, pentru a face economii. Pentru vacanțe și alte deplasări lungi, norvegienii folosesc în general SUV-uri convenționale.


Nissan Leaf (sursa - Nissan)

Acest lung program de susținere a mașinilor electrice a atras însă critici care spun că statul a cheltuit mult cu subvențiile și a pierdut venituri din impozite, prin descurajarea puternică a cumpărării de mașini diesel și pe benzină. În plus, este de așteptat ca o bună parte dintre subvenții să dispară în câțiva ani și cumpărătorii de electrice nu vor fi prea fericiți.

Întrebarea care se pune este următoarea: un astfel de model agresiv de promovare a mașinilor electrice este viabil și normal, mai ales că suprataxează celelalte tipuri de mașini?


Despre obiectivul 2025, an în care să se vândă doar mașini electrice în țară, se poartă discuții aprinse și nu este clar dacă propunerea este fezabilă.

De exemplu, consultanții de la Institute of Transport Economics spun că, cel mai probabil, se va atinge o cotă de 75% fiindcă sunt mai mulți factori care-i pun pe gânduri pe potențialii cumpărători. De exemplu mulți nu au propriul loc de parcare și deci nu își pot pune o stație de încarcare pe care să o folosească oricând au nevoie.

Cei de la Norwegian Electric Vehicle Association (NEVA) spun că ținta 100% este fezabilă, dar spun că riscul este ca mașinile dorite să nu fie disponibile pentru clienți. În acest moment timpul de așteptare poate trece și de un an.

Surse: Automotive News, Reuters, Bloomberg, AFP


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















9601 vizualizari

  • +5 (19 voturi)    
    Eh, cum (Marţi, 2 aprilie 2019, 12:24)

    mitg [utilizator]

    Cand ai bani din petrol (ala vandut, nu accize ...) e usor sa dai subsidii si scutiri de taxe fara numar!
    • +5 (7 voturi)    
      Toată Europa cumpără petrol și gaz norvegian (Marţi, 2 aprilie 2019, 15:14)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui mitg

      Dacă ar folosi petrolul numai pentru nevoile interne, ar fi aceeași țară de pescari din 1974. Cam ca Insulele Feroe astăzi.

      25% din gazul natural consumat în UE e asigurat de Norvegia, pe bani adevărați. În 2017, exporturile de petrol și gaz au fost de 44 de miliarde de euro, cam jumătate din exporturile totale ale țării.
  • -2 (26 voturi)    
    Exemplu prost (Marţi, 2 aprilie 2019, 12:48)

    RobertRO [utilizator]

    Acest "miracol" nu este altceva decat un exemplu de manipulare artificiala, de catre statul norvegian, a comportamentului cumparatorilor.

    Extrapoland si exagerand, norvegienii ar putea deveni primul popor din lume care sa traiasca strict ecologic, in deplina armonie cu natura. Tot ce trebuie este ca statul norvegian sa introduca taxe prohibitive pe locuinte, utilitati si orice produs procesat.
    Urmarea ar fi ca 60% din norvegieni se vor muta in bordeie din chirpici cu WC in curte.
    Restul de 40%, adica oamenii suficienti de bogati care inca isi permit acum sa plateasca taxele aferente masinilor cu motor clasic, vor continua probabil sa locuiasca in case normale.

    Halal comunism nordic.
  • +7 (7 voturi)    
    mda (Marţi, 2 aprilie 2019, 13:23)

    liviu_ [utilizator]

    bani ca masinile electrice sa fie mai ieftine + suprataxarea alorlalte + nivel de trai mult ridicat :P

    astea fiind spuse... daca nu mergi mult (sub 10-15k/an) s-ar putea sa nu fie mare chilipir pt poluare masinile electrice... dar na e de viitor.
    • +4 (10 voturi)    
      Cred ca e de prezent (Marţi, 2 aprilie 2019, 13:49)

      Maspp [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      Cel putin hibridele vor deveni ceva banal in urmatorii ani si in Romania.
      • 0 (4 voturi)    
        la costul unei hibride... (Marţi, 2 aprilie 2019, 21:45)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

        Banal poate in Bucuresti sau Cluj.
        Dar nu la Campulung sau Feldioara.
  • +3 (23 voturi)    
    comentariile de pana acum arata retardul romanilor (Marţi, 2 aprilie 2019, 13:53)

    stefan2008 [utilizator]

    Costurile cu serviciile medicale necesare din cauza poluarii nu le luati in considerare, nu-i asa, neaosi romanasi?
    Smiorcaielile voastre pentru scutirea de TVA din Norvegia pentru masini electrice si suprataxarea celor care scot fum sunt similare smiorcaielilor fumatorilor pentru ca tigarile sunt suprataxate.
    Nu, nu-i doar o chestiune de bani facuti din petrol. Este si o chestiune de bani ne-furati de coruptii din "elita" Romaniei.
    Dar nu va faceti voi probleme, ca lumea avanseaza si fara romani. Asa cum a avansat de la carul cu boi la motoare termice, asa va avansa de la motoare termice la cele electrice. Voi in schimb ramaneti linistiti la sobele mobile, atata timp cat nu iesiti din tara este OK (ca deja in o gramada de orase in vest nu va mai lasa sa intrati cu sobele fumatoare).
    • -2 (18 voturi)    
      Peste tot numai retardati (Marţi, 2 aprilie 2019, 14:40)

      RobertRO [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

      Ai perfecta dreptate.
      Din pacate, nu doar in Romania masinile electrice reprezinta o parte insignifianta din piata totala a masinilor noi.
      Pe langa Romania, mai sunt multe alte tari de tot rahatul si pline de retarzi, cum ar fi Germania (1,05% masini electrice din total masini noi in 2018), US (2,1%), Danemarca (2,0%).
      Discrepanta intre Norvegia si restul lumii este enorma si is are radacina in politica guvernului, nu in convingerea sincera a norvegienilor privind protectia mediului.
      • +5 (11 voturi)    
        Doar ca in US nu prea se mai dau subventii (Marţi, 2 aprilie 2019, 16:02)

        Maspp [utilizator] i-a raspuns lui RobertRO

        si tot se cumpara electrice din ce in ce mai multe. Deci nu e doar politica, sunt si alti factori. Da, sunt scumpe dar sunt silentioase, nepoluante si economice dpdv al costurilor de intretinere si carburantilor. In timp , pretul va deveni din ce in ce mai mic ( odata ce tehnologia se va ieftini) iar celelalte avantaje vor cantari din ce in ce mai mult
      • +8 (12 voturi)    
        ...dar in RO se cred destepti (Marţi, 2 aprilie 2019, 16:26)

        stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui RobertRO

        Producatorii germani au pierdut startul in cursa pentru masinile electrice. Si ce au facut in situatia asta - au preferat sa traga de timp cu cele pe combustie interna si sa bage bani in conducte cu Rusia.
        Adica nu din convingerea sincera a germanilor ca fumul de esapament le face bine. Ci din politica guvernului german.
        Evident ca politica guvernului este cea care conteaza. Dar eu nu am vazut guverne norvegiene rasturnate de popor din cauza ca voiau fumul de esapament.
        Tehnologia masinilor electrice este noua, este normal ca unii sa se comporte ca profesorii de informatica din Romania - dinozaurii de prin licee si facultati care inca mai predau Pascal sau Fortran. Pentru ca unii prefera sa faca ceea ce stiu sa faca de o viata. Asta nu inseamna ca lumea va sta dupa ei.
    • -1 (5 voturi)    
      retardel, motoarele si masinile electrice (Marţi, 2 aprilie 2019, 21:51)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

      S-au inventat cu mult inainte sa te nasti. Si tu si chiar si eu si chiar si maica-mea.
      Te-ai gandit vreo secunda de ce acela motoare electrice nu au inlocuit combustia interna in cei aproape 100 de ani de existenta? Sau fizica si ingineria sunt prea cah sa iti murdaresti creierul cu ele?
      Poti sa nominalizezi in ce oras din EU nu pot sa intru cu "soba fumatoare " EURO 6?
      • +1 (5 voturi)    
        gugl (Miercuri, 3 aprilie 2019, 0:52)

        stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

        https://www.motoringresearch.com/car-news/diesel-bans-uk-europe/

        Daca soba ta fumatoare este Euro 6 Diesel, vezi marcajele rosii. Daca soba ti-i pe benzina mai ai cativa ani la dispozitie.

        Iar cum romanasii sunt maaari amatori de diesel, cred ca link-ul este cu atat mai relevant.
        • +1 (3 voturi)    
          Iluzia progresista persista. (Miercuri, 3 aprilie 2019, 11:01)

          Lok [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

          Masinile electrice mai au pana sa ajunga la amprenta de carbon a celor pe benzina. Ai o baterie de 8000 de Euro care tine pe 2000 de cicluri incarcare/descarcare doar echivalentul a 5000 de Euro (cifrele variaza, dar sunt pe acolo). Inca nu economisesti nimic. Platesti orice economie la baterie.
          • +1 (3 voturi)    
            da da... (Miercuri, 3 aprilie 2019, 12:14)

            stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Lok

            ...de-aia exista Tesle din 2014 cu peste un milion de km... pentru ca bateriile tin doar 2000 de cicluri incarcare/descarcare.

            Sigur ca daca iei in considerare producatori ca Nissan, care nu au facut o masina electrica de la zero ci au facut-o pe aceeasi linie de productie a masinilor cu combustie interna si nu au investit nimic in tehnologia bateriilor din primele modele, atunci ai dreptate.
            Dar ia care Tesla vrei tu si zi-mi care baterie "tine pe 2000 de cicluri incarcare/descarcare".
            Sau ia ultimul model de Nissan Leaf (ca intre timp au invatat si ei lectia de la Tesla) si vei vedea ca sunt mult mai bune decat primele modele de Leaf (la care cred ca te referi tu).
            • +2 (4 voturi)    
              :)))) 550 km pe zi. (Miercuri, 3 aprilie 2019, 13:07)

              Lok [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

              Regim de taxi. Dar asta presupune o incarcare pe zi, De fiecare data. Ma lasi cu milionul tau.
              • +2 (2 voturi)    
                mai precis (Miercuri, 3 aprilie 2019, 21:19)

                stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Lok

                Doua incarcari pe zi: una acasa peste noapte si una de 10-15 min la Supercharger.
                Te las, ca nu aveam de gand sa te tin.
          • +1 (5 voturi)    
            2000x400km (Miercuri, 3 aprilie 2019, 12:16)

            stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Lok

            =800000km.

            Cum arata un motor termic dupa 800000km.?
            • +2 (4 voturi)    
              NU gasesc nici un exemplu. (Miercuri, 3 aprilie 2019, 13:39)

              Lok [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

              Am gasit doar parcurgerea cu o flota austrailana a 1000000km. Cea mai uzata Tesla este de 400000 mile?!?!?. Si majoritatea articolelor sunt non-credibile cu iz de marketing platit.
              Realitatea este ca nu.
              • +1 (3 voturi)    
                pai eu nu aveam de gand sa-ti schimb religia (Miercuri, 3 aprilie 2019, 21:25)

                stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Lok

                Dar pana una alta la cum functioneaza un motor electric, o masina electrica are sanse sa treaca de 1 milion de km.

                https://www.thedrive.com/news/24242/tesla-shows-off-model-3-drive-unit-after-one-million-miles-of-driving

                Un motor diesel sau benzinar la cati km zici ca ajunge?
                • +1 (3 voturi)    
                  Motoru da. Bateria nu. (Joi, 4 aprilie 2019, 8:41)

                  Lok [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

                  Sa nu facem confuzia intre cele doua. La cat costa o Tesla+ bani pe consum, poti face una pe benzina sa mearga 1Gm fara probleme si platesti si benzina si iti ramane destul si pentru o motocicleta. Pana acuma este utilizata 300 Mm din motive de economie de piata, sau exprira masina din motive tehnologic morale.
                  • 0 (2 voturi)    
                    Tesla costa cat un BMW (Joi, 4 aprilie 2019, 21:33)

                    stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Lok

                    Deci care-i logica cu "la cat costa"? Vrei sa zici ca nu sunt sobe fumatoare de 50000EUR pe drumurile din Romania?
                    • 0 (2 voturi)    
                      Cat un BMW.... care din ele? (Vineri, 5 aprilie 2019, 9:07)

                      Lok [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

                      Si are calitatea interioara a unei Toyota.
                      Dar Tesla 50000 Euro +6000 Euro energie. Dupa 300000km (nu are rost mai mult, asta e media)
                      Toyota 18000 + 18000 benzina Euro.
                      Stii care e varianta mai ecologica? Aia care dupa toata viata ei a necesitat mai putin petrol de la productie la utilizare, iar petrol = bani.
                      Nu aduc in discutie intretinerea pentru ca e vadit in defavoarea Tesla. Incerc sa ii dau o sansa.
                      • +1 (3 voturi)    
                        330d Sedan 52030EUR (Vineri, 5 aprilie 2019, 20:40)

                        stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Lok

                        ... pe site-ul bmw.ro

                        Si lasa "calitatea interioara" ca cine cumpara o Tesla nu o cumpara pentru mobilier si decoratiuni interioara, ci pentru electronica de ultima generatie.

                        Iar in privinta intretinerii, hai nu-mi da o sansa. La Tesla intretinerea este fix ZERO. Ca doar nu tre sa-i schimbi uleiul, ca la soba ta fumatoare.
                • +1 (3 voturi)    
                  Linkul nu e despre o masina la 1000000 (Joi, 4 aprilie 2019, 8:45)

                  Lok [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

                  E despre testarea angrenajului principal pentru distanta aia. Sau nu ceea ce ti-am cerut. Din nou insist sa ma lasi cu milionu tau.
  • -1 (11 voturi)    
    frumos (Marţi, 2 aprilie 2019, 15:57)

    gelu antigelu [utilizator]

    N-ar fi frumos ca guvernul norvegian sa initieze o lege prin care reciclarea bateriilor folosite la parcul auto electric sa se faca tot in Norvegia, pe banii norvegienilor si pe mediul lor? Adica hai sa fim ecologisti pana la capat nu?
    • +6 (12 voturi)    
      ai auzit de Tesla Powerwall? (Marţi, 2 aprilie 2019, 16:17)

      stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui gelu antigelu

      Sunt facute din baterii reciclate. Da' ati auzit si voi o poveste despre cumplita situatie a reciclarii bateriilor si o repetati ca pe Tatal Nostru. Adica doar religios, nu stiintific.
      Bateriile se pot recicla fara probleme. Iar pentru asta in vest bateriile folosite se aduna separat, nu se arunca la gunoi ca in Romania.
      Dar nah... pentru vulpe strugurii sunt acrii. Adica daca nu va permiteti o Tesla, atunci Tesla este rea, periculoasa si toxica.
      • +1 (7 voturi)    
        si functioneaza vreuna? (Marţi, 2 aprilie 2019, 21:57)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

        sau e vorba daca ne permitem?
        Nu stiu cum sa iti spun dar exceptand Romania, cam 80% din umanitate nu traieste la standardele de viata din US sau Norvegia si ca atare nu isi permite nici Tesla nici PowerWall.
        De altfel cred ca nici 80% din US nu isi permite Tesla!
        Dar stiu, voi vreti sa salvati umanitatea. Cu forta daca se poate.
        • 0 (6 voturi)    
          Nici nu (Marţi, 2 aprilie 2019, 22:24)

          mopsu [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

          merita sa-i raspunzi utopicului de serviciu ,daca ar fi posibil , după zece ani sa-i prezinti un rahat și sa -i bagi nasul.S a schimbi in UE sute de milioane de masini pe benzina-motorina cu cele electrice este fantezie curată.Numai minciuni sfruntate.. Cum elimini camioanele, trenurile, navele , autobuzele , cu ce efort financiar ? De unde?
          • +2 (4 voturi)    
            gugl (Miercuri, 3 aprilie 2019, 0:53)

            stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui mopsu

            https://electrek.co/2019/04/01/tesla-semi-electric-semi-truck-production-elon-musk/

            Stii cate au fost comandate de firme de transport pana acum?
            • +2 (4 voturi)    
              0 (Miercuri, 3 aprilie 2019, 10:56)

              Lok [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

              Si daca ar fi comandate dublu cat au fost pana acuma sa stii ca tot un concept ramane.
              • 0 (2 voturi)    
                q.e.d. (Miercuri, 3 aprilie 2019, 12:23)

                stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Lok

                Nu ma pun eu cu desteptaciunea romanilor. Daca tu spui asa, asa este.

                Intre timp, lumea merge inainte: https://www.businessinsider.com/companies-that-ordered-tesla-semi-2017-12?IR=T
                • 0 (2 voturi)    
                  2020. (Miercuri, 3 aprilie 2019, 13:04)

                  Lok [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

                  Pana atunci Tesla poate falimenta de 3 ori.
                  • 0 (2 voturi)    
                    ha ha ... (Miercuri, 3 aprilie 2019, 21:29)

                    stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Lok

                    Tu esti de-ala cu "falimentul Tesla"... :)))
                    Pai de 15 ani de cand exista, tot falimenteaza.

                    Credeam ca romanii s-au nascut poeti si i-au lasat pe altii sa fie profeti. Evident m-am inselat, romanii sunt multilateral si multilongitudinal calificati.
                    • +1 (3 voturi)    
                      Tesla va crapa odata cu Iluzia progresista (Vineri, 5 aprilie 2019, 9:08)

                      Lok [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

                      Si multumita lui Trump... se clatina.
                      • 0 (2 voturi)    
                        ciudat (Vineri, 5 aprilie 2019, 20:42)

                        stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Lok

                        ... ca s-a nimerit fix in timpul lui Trump sa aiba profit pentru prima data in istorie! :))))
                        Deci... cum ziceam, wishful thinking nu tine de skills de profet.
                      • 0 (2 voturi)    
                        pana una alta, avand in vedere falimentul Tesla (Luni, 8 aprilie 2019, 18:35)

                        stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Lok

                        https://www.msn.com/en-us/money/companies/fiat-chrysler-to-pay-tesla-hundreds-of-millions-of-euros-to-pool-fleet/ar-BBVGWKi
        • +3 (5 voturi)    
          ne permitem ne permitem (Miercuri, 3 aprilie 2019, 0:57)

          stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

          Ia uita-te cate masini de 35000USD (~32000EUR) vezi pe drumurile din Romania. Nu toti au Dacie.
          In fiecare an ies modele noi de electrice, tot mai ieftine si cu performante si autonomie tot mai buna.
      • +1 (3 voturi)    
        Problema este ca un Powerwall de 5000 de euro (Miercuri, 3 aprilie 2019, 10:58)

        Lok [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

        Poate stoca 4000 de Euro de energie in durata sa de viata. Asadar inca nu iti scoti banii de productie. Si nu iti reduci amprenta de CO2 nici cu un Powerwall nici cu o Tesla.
        • -1 (3 voturi)    
          uh... what? (Miercuri, 3 aprilie 2019, 12:26)

          stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Lok

          "Poate stoca 4000 de Euro de energie"? Asta-i din acelasi put al gandirii cu "tot un concept ramane" sau din altul?
          • 0 (2 voturi)    
            Asta e realitatea. E surpinzatoare. (Miercuri, 3 aprilie 2019, 13:55)

            Lok [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

            Hai sa ma chinui sa iti fac calculul in fata ta, cu mentiunea pentru anul curent. Valorile de sus sunt pentru anii precedenti sau ce este deja in utilizare.
            1kWh in anul curent este 120Euro. Un kWh costa aprox 0.6 RONI. Asadar banii din baterie sunt echivalentul a 950 de incarcari/descarcari complete. Daca 2000 de incarcari descarcari este un termen inseamna ca pentru 2000 kWh ai platit aproape 1.5x pretul din piata pentru curent. Daca adaogi faptul ca randamentele nu sunt 100% si bateria are si descarcare in gol.
            La Tesla modele vechi plateai cam 2.5x pretul pe curent ceea ce te pune in aceeasi economie cu o masina pe benzina de aceelasi volum. Fara sa mai spun ca la benzina platesti si taxe pentru scoli si spitale. La curent nu.
            In fine, inca nu bate cu economia. De unde si reticenta oamenilor de a pune banu jos.
            • 0 (2 voturi)    
              ai calculat acreala strugurilor? :)) (Miercuri, 3 aprilie 2019, 21:57)

              stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Lok

              Iti dau exemplul Modelului 3 Long Range Rear Wheel Drive: capacitate baterie 74 kWh, autonomie (combinata oras/autostrada) 523 km. O incarcare faci cu circa 52RON la tariful de 0.6RON (am bagat multa pierdere la incarcare, ca sa rotunjesc costul pe km).
              Asta inseamna un cost de 1RON/10km.
              Benzina costa 5,61 la Cluj. Rotunjesc in jos in favoarea fumului de esapament, ca sa nu te plangi:
              5RON/l x 5litri/100km => 125RON (cu muuulta indulgenta) pentru aceeasi distanta de 523km care cu Tesla o parcurgi cu 52RON.

              Cum iti dadea tie cu virgula? :))))
              • +2 (4 voturi)    
                Pai vezi ca stii sa calculezi. (Joi, 4 aprilie 2019, 8:56)

                Lok [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

                La Benzina platesti 2.5x cat dai pe curent.
                Cool pana aici. Dar daca adaogi bateria in pret la modelele vechi ajungi la un cost per km de 2.5x pretul curentului. 2.5 versus 2.5 da paritate. Vezi ca ai fost dragutz si mi-ai confirmat.
                Chiar daca la modelele noi vorbim de o reducere de 40% la consum financiar a unei electrice versus benzina, inca nu merita sa faci efortul deoarece ai de incarcat, ai de cautat statii, nu poti merge departe etc.
                Cu taxele ti-am mai spus? Cum benzina este la aproximativ 2.5 Roni pretul neaccizat. Curentul este aproape subventionat. Daca se trezesc gubernantii sa ceara taxe egale ( pun pariu ca o vor face cand vor fi destule) electricul e proper fuc***.
                • 0 (2 voturi)    
                  90% dintre proprietarii de Tesla Model S si X (Joi, 4 aprilie 2019, 21:27)

                  stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Lok

                  ...sunt independenti energetic. Adica au panouri solare si baterii Powerwall.
                  Sigur ca pentru cei de la bloc nu este posibil, dar statiile de incarcare tind sa fie mai multe prin orase.

                  In fine, bunavointa mea s-a cam terminat si - cum ziceam - n-am de gand sa-ti schimb religia.

                  Eu fac ca mine, tu fa ca tine. Apoi fiecare va suporta consecintele deciziei sale.
                  Un lucru-i sigur: pana ce vor face majoritatea ca mine, eu cu bicicleta in spatele tevilor de esapament nu ma duc. De bine de rau, Tesla are HEPA Filter si Bioweapon Defense Mode in timp ce ma duc prin fumul vostru.
                  • +1 (3 voturi)    
                    Asta se numesc "independenti" (Vineri, 5 aprilie 2019, 9:02)

                    Lok [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

                    Dar uita ca au ars la propriu atata petrol in productia panourilor bateriei si a instaltiei complete cata energie ar scoate in 10 ani. Sper sa ii tina atat instalatia, dar deobicei nu se intampla asta.
                    Sau nu mai cheltui bani pe energie pentru ca i-ai dat deja la cumparare.
                    Iluzia progresista persista.
                    • 0 (2 voturi)    
                      cat petrol au ars? (Vineri, 5 aprilie 2019, 20:43)

                      stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Lok

                      Hai sa vedem ce scoti din putul gandirii... :)))
                      Deci asa dupa capul tau cam cum se produce un panou solar?
            • 0 (2 voturi)    
              la benzina platesti si taxe pentru (Joi, 4 aprilie 2019, 1:30)

              stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Lok

              ....costurile din sistemul de sanatate pentru toate bolile produse de smog? Asa... macar 1% din costuri?
              • 0 (4 voturi)    
                Cauzalitatea nu este demonstrata. (Joi, 4 aprilie 2019, 10:17)

                Lok [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

                Cauta "mucociliary escalator" si vei intelege de ce PM2.5 nu pot produce afectiunile pulmonare. E doar o miscare politica de taxare suplimentara.
                • 0 (2 voturi)    
                  pai pana ce va fi demonstrata (Vineri, 5 aprilie 2019, 20:45)

                  stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Lok

                  ...de ce nu fumezi tu singur toate tevile de esapament si sa ne scutesti pe noi restul de demonstratie?
                  Nu de altceva dar mie nu-mi trebuie demonstratia ta ca sa stiu daca vreau sa respir fum de esapament sau nu.
  • +1 (1 vot)    
    o tara saraca, (Miercuri, 3 aprilie 2019, 0:22)

    iodixit [utilizator]

    cu oameni cinstiti si muncitori, carora Dumnezeu le-a pus mina pe cap cind au dat de petrol.
    • +2 (4 voturi)    
      in cateva zile vei vedea si ceilalti (Miercuri, 3 aprilie 2019, 1:23)

      stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui iodixit

      carora "Dumnezeu le-a pus mana in cap"
      https://electrek.co/2019/04/01/tesla-model-3-europe-numbers-march/
    • +3 (5 voturi)    
      @AliKimiku (Miercuri, 3 aprilie 2019, 1:27)

      stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui iodixit

      In vreo 5 ani vei putea cumpara sobe aproape gratis din Norvegia, ca in 2025 la ei vor fi interzise toate sobele (prea multa caldura pentru o tara ca Norvegia).
      • +2 (2 voturi)    
        Multumesc, nu ma intereseaza (Miercuri, 3 aprilie 2019, 21:42)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

        Prefer japonezele de ultima generatie.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by