Românii și mașinile lor - Care e vârsta medie a parcului auto, unde sunt cele mai vechi mașini și cât de mult a crescut ponderea diesel-ului

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 20 iunie 2019, 11:44 Economie | Auto


Evolutia pe grupe de varsta a parcului auto national
Foto: APIA
În România vârsta medie a parcului auto este de 15,4 ani, cu câțiva ani peste media UE, iar în Mehedinți și Caraș-Severin media a depășit 17 ani. Deși în 11 ani parcul auto a crescut cu aproape 3 milioane de mașini, România rămâne cu un grad de motorizare cu 40% sub media UE, arată datele dintr-un raport APIA.

În 2007 parcul auto era compus din 3,5 milioane de mașini, iar la final de 2018 s-a ajuns la 6,4 milioane, mai ales că eliminarea timbrului de mediu a adus un milion de mașini în ultimii doi ani.

Mașinile mai vechi de 15 ani aveau la finalul anului trecut o pondere de 47% din parcul auto total, mult față de 2010 când ponderea a fost de 26%. Categoria 6-15 ani reprezenta 44,5% din parcul auto, cu 13 puncte procentuale mai puțin decât acum câțiva ani. Doar 8% dintre mașini au mai puțin de șase ani vechime, în timp ce în 2008 ponderea acestor mașini mai noi era de 38%!

Evoluția parcului auto în funcție de tipul de combustibil arată o creșetere putermică a ponderii diesel-ului: de la 24,8% în 2007 la 44,6% în 2018. Raportul diesel-benzină în funcție de regiunea de dezvoltare indică faptul că în regiunea Nord-Vest dieselul domină (53,8%), fiind singura regiune în această situație. Pe de altă parte, în regiunea Sud benzina are cea mai ridicată pondere: peste 61%.

Vechimea medie a autoturismelor din parcul auto național este de 15,4 ani, mult peste media UE de 11 ani. În trei județe media a trecut de 17 ani: Mehedinți, Caraș-Severin și Suceava, urmate de Sălaj, Satu Mare și Botoșani.

Gradul de motorizare era la noi de 328 mașini/1.000 de locuitori, mult sub valoarea de la nivelul UE: 587. În două județe gradul de motorizare este de sub 200 mașini/1.000 loc (Vaslui 195 și Călărași 197). Teleorman, Iași și Ialomița completează top 5.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















14237 vizualizari

  • +5 (15 voturi)    
    15 ani ti se pare mult ? (Joi, 20 iunie 2019, 12:11)

    mmmircea [utilizator]

    Media UE fiind de 11.4 ani. Fii cinstit Vladut, cei 11 ani media UE sunt prea mult. In Romania 15 ani e prea bine raportat la venituri care sunt de 4-5 ori mai mici ca in Vest. Daca pastram proportia vechimea medie raportata la puterea de cumparare ar trebui sa fie de 25-30 de ani la noi.
    • 0 (10 voturi)    
      grea matematica asta.. (Joi, 20 iunie 2019, 12:30)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui mmmircea

      1. pai media UE include Romania si alte cateva tari care o trag in jos. altfel este undeva pe la 5-7 ani pentru tari ca UK sau Germania.

      2. veniturile de 4-5 ori mai mici se reflecta in primul rand in gradul de motorizare. cine munceste, isi permite o masina nou, fie ea si o amarata de dacie sandero.

      3. o masina veche de 15 ani este de ~10 ori mai ieftina decat una noua. deci nu se justifica proportia din perspectiva asta. romanii cumpara masini ieftine din prostie si pentru ca #ciumarosie incurajeaza importul de rable din vest.
      • +1 (13 voturi)    
        Mda (Joi, 20 iunie 2019, 13:32)

        DanielSurpateanu [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        @pehash

        Am Saab Aero 9-5 Aero 2.0T din 2011 - este cea mai buna masina pe care am avut-o vreodata (este si prima si sper ca si ultima masina), am dat 48.000 euro pe ea.
        De ce s-o schimb? Ca nu va coafeaza pe voi statisticile? Merge vis masina, este mai luxoasa decat orice jeg de nemteasca aveti/ati avut voi, motorul e bun la taxe (2.0 benzina) si alearga masina, e muuult prea mult pentru ce strazi avem noi.
        Ca sa iau ceva similar in 2019 - Mazda 6 full options, dar pe asta nu as vinde-o niciodata, este peste Mazda 6 2019 full. Pentru mine, evident! De ce as vinde o masina si as cumpara alta? Alta poluare, ca masina aia nu apare cum a aparut Isus pe lume, se folosesc resurse pentru a o construi.
        • +3 (9 voturi)    
          Păstreaz-o până la venirea Apocalipsei (Joi, 20 iunie 2019, 14:31)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui DanielSurpateanu

          Nici eu nu mi-am schimbat mașina de 10 ani. Dar nu pentru că ar fi mai bună decât una din 2019, ci pentru că nu o folosesc decât ocazional și încă merge bine. Fiecare cu plăcerile lui.

          Cât despre poluare.. eu nu respir noxele de la fabrica de mașini, ci pe alea scoase de mașini în trafic. Deci este discutabil dacă merită sau nu să cumpărăm ultima tehnologie..
      • +4 (6 voturi)    
        am doua intrebari (Joi, 20 iunie 2019, 15:22)

        Pacala se intoarce [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        am doua intrebari pentru justitiarii astia:
        1. care e problema (reala!) cu masini diesel
        2. care e problema (reala!) in a avea un parc invechit?

        Am avut discutiile astea de nenumarate ori, si de fiecare data am constata ca, in general la cei din presa, e o isterie generala ca dieselul e rau, parcul trebuie (musai!) mentinul al 3-5ani vechime. si toate astea cu motivatia ca e bine pentru prevenirea poluarii!!!

        Pai oameni buni:
        1. stiti cam care e diferenta dintre normele euro? cam cu cat e mai poluata o masina EURO3 fata de una EURO5 de exemplu?
        2. Cam cat de multa poluare se produce producant o masina noua, si casand una veche?

        Reinnoirea parcului auto e o mare prostie, daca singura motivatie e cea a poluarii. E bine sa fie cat mai noi din 1000 de motive, dar nu cel al poluarii. Iar legat de diesel nici nu vreau sa mai discut ca e mult tare de povestit.

        Va zic doar atat: dieselul nu o sa dispara. 25% din ce iese din rafinarea petrolului e carbunrant diesel... sa-mi explice un ecologist unde o sa se arunce un sfert din petrol. Se va folosi in mod sigur undeva, e prea pretios.
        Ganditi'va ca piata auto e puternig regularizara si arderea dieselul e printre cele mai curate acolo. Daca nu o sa se foloseasca acolo, o sa se arda in termocentrale sau, mai rau, in trasportul maritim (unde nu e nici un fel de norma de reglementare, cum nu e nici un aeronautica).

        I-a apucat pe toti isteria asta si e exploatata politic de toti idiotii.
        • 0 (2 voturi)    
          problema este simpla (Joi, 20 iunie 2019, 17:42)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui Pacala se intoarce

          1. masinile diesel mai vechi aveau norme de poluare pentru NOx prea relaxate.
          2. masinile diesel pot emite noxe mult mai mari daca filtrul si catalizatorul nu sunt intretinute corespunzator, ba chair "sparte" de idiotii care cred ca astfel vor castiga raliul dintre semafoare.

          ca raspuns punctual la intrebarea ta despre norme, intre un diesel Euro 3 si unul Euro 5 (ultimul fiind deja un vechi de 10 ani), diferenta este semnificativa - emisiile de NOx de 3 ori mai mici, emisiile de particule fine (PM) de 10 ori mai mici.

          nu inteleg de ce ti se pare "o mare prostie" sa schimbi parcul auto din cauza poluarii. poate ca viata ta nu valoreaza prea mult cand nu ai la ce sa te uiti in oglinda, dar multi dintre noi gandesc altfel.
          • +4 (4 voturi)    
            Normele de poluare (Vineri, 21 iunie 2019, 8:19)

            was [utilizator] i-a raspuns lui pehash

            Cifrele cu normele de poluare sunt relative si nu absolute. Fata de anii '50 secolul trecut noxele din esapament la EURO 5 sunt mai putin de 1%, apoi daca scazi de trei ori o sa fie 0.33%. Acum suna altfel, nu-i asa?
            Legat de masinile electrice: pentru producerea acumlatorilor, pentru o capacitate de 1 kWh se produce 140 kg de CO2, un Tesla noua care are un acumlator de 100 kWh deja a produs in timpul fabricatiei 14 tone de CO2, si masina inca nu a rulat. Apoi eficienta termocentralelor este pe la 32-34 % (in Germania a ajuns la 42 % cu tehnologia avansata), ditribuirea energiei electrice are si ea pierderi, incarcarea acumlatorului este cu pierdere (caldura care se degajeaza in timpul incarcarii), motorul electric are un randament pe la 90 %. Poluarea tot se produce si cu masini electrice, egal sau mai mult decat cu masinile cu combustie interna, numai ca acea poluare este produs in alt loc (la fabricarea acumlatorului de exemplu in China), dar cum atmosfera planetei albastre nu cunoaste hotare, per global tot acolo suntem sau mai rau.
            Chiar si la masinile cu hidrogen randamentul final al energiei care ajunge la roti este de 7.4% (!) din totalul energiei pe care ai folosit pana ce hidrogenul este in rezervor.
            In orase este bine sa folosesti local masini electrice (cu poluare zero - doar local), dar per total poluarea cu transportul nu scade ci creste. daca imparti acei 14 tone de CO2 la zece ani in care ai fi ars combustibil fosil (cu un randament pe la 40-45% in cazul diesel), vei vedea ca masina electrica polueaza si cand sta in garaj, nefolosit.
            • 0 (4 voturi)    
              pe cifre.. (Vineri, 21 iunie 2019, 9:48)

              pehash [utilizator] i-a raspuns lui was

              1. In primul rand, 140kg CO2/kwh e un pic umflat, este doar ~100kg. Depinde si de producator. Daca si-a umplut acoperisul cu fotovoltaice si curtea fabricii cu eoliene, sau lucreaza cu electricitate de la un baraj de acumulare?..

              2. O baterie de 100kWh este o exceptie. Majoritatea au intre 40 si 60. Pentru oras iti ajung si 30kWh.

              3. Mix-ul de energie electrica in Romania este favorabil automobilelor electrice. In momentul asta SEN raporteaza 46% hidro, 18% nuclear, 5% solar. Doar 30% carbune si hidrocarburi. Tehnologia evolueaza, o centrala pe gaz in cogenerare, ca aia deschisa de Petrom la Brazi are o eficienta de 57%, aproape dublu fata de cele vechi pe carbuni.

              4. Cu un efort rezonabil se pot finaliza celelalte 2 reactoare la Cernavoda. Printr-un program national de subventii se pot umple acoperisurile de panouri fotovoltaice. Putem scapa complet de ars hidrocarburi in 7-8 ani, daca s-ar dori acest lucru.
              • +2 (2 voturi)    
                da si nu (Vineri, 21 iunie 2019, 17:35)

                was [utilizator] i-a raspuns lui pehash

                1. Daca 140 kg/kWh este este umflat, este discutabil. Productia panourilor fotovoltaice este costisitor si poluant fabricarea lor. Stiai ca pentru 1 Euro profit (in UE) se degajeaza 500 g de CO2?
                2. Poate ca o baterie de 100 kWh capacitate este raritate, dar va creste capacitatea medie a bateriilor auto ca sa poate fi crescuta autonmia, pentru ca clientul nu vrea sa ramana in pana de curent la un drum mai lung, desii poate ca doar de cateva ori ar avea nevoie pe am pentru o autonomie de peste 200 km pe zi.
                3. La aste nu ma pricep, dardaca va creste proportia autovehiculelor electrice, va trebui crescut si capacitate de productie, si mai ales noaptea pentru ca atunci vor incarca oamenii cel mai mult masinile. Cum energia electrica deocamdata este greu de stocat, cad cele fotovoltaice, iar hidro depinde de vreme. ramane cel fosil si nuclear, dintre care nuclearu este cel mai utin poluant, dar si cel mai riscant in caz de accident.
                4. Da, poate sa creasca capacitate de productie a energiei nucleare, dar oare asta dorim (eu personal sunt pro nuclear). In Germania este in scadere, pe francezi nu-i prea intereseaza riscul de accidente nucleare (tocmai am citit ca s-a produs o poluare a unui rau).
                .Per total masina cu zero emisii si "green" este o utopie sau foarte departe de a fi produs. Chiar daca local nu vedem poluarea creata de masinile electrice, ea exista, chiar inainte sa mergi 1 metru cu noua masina electrica pe care ai luat, pentru ca deja a produs multe noxe inca in timpul fabricatiei. trebuie sa privesti lucrurile global si nu local.
                • -1 (3 voturi)    
                  zero emisii nu este utopie! (Sâmbătă, 22 iunie 2019, 10:08)

                  pehash [utilizator] i-a raspuns lui was

                  zero emisii este posibil si azi, dar costa.

                  1. exista tehnologii de captare CO2 pentru fabrici. aerul si apa folosite in procese tehnologice pot fi purificate pana ajung mai curate decat au intrat. important este ca populatia sa constientizeze costurile pe termen lung pe care le implica poluarea si sa accepte sa plateasca in plus pentru un mediu curat, nu pentru a curata unul poluat.

                  2. cele 3 surse de energie regenerabila - wind, wave, solar sunt, practic, inepuizabile. exista inca o problema legata de stocare, pentru ca nu sunt constante, dar sunt suficiente tehnologii deja dezvoltate pentru stocare. aceeasi problema, a costurilor, este singura piedica de moment. dar o decizie constienta, informata, la nivel de tara, poate sa elimine aceasta piedica.
          • +1 (3 voturi)    
            ce ne zici tud e fapt (Sâmbătă, 22 iunie 2019, 12:14)

            Pacala se intoarce [utilizator] i-a raspuns lui pehash

            ce ne zici tu de fapt e ca din cauza ca sunt multi care nu-si ingrijesc masinile, ar trebuipedepsita tehnologia?

            Pai exista o verificare periodica a masinilor nu? Nu cumva sunt pedepsiti consumatorii pentru ineficienta autoritatilor?
  • +15 (15 voturi)    
    . (Joi, 20 iunie 2019, 12:11)

    Landser [utilizator]

    Vreau sa vad un motiv pt care sa schimb masinile in romania cu unele noi! Pt ca eu am o gramada de motive sa le pastrez pe cele actuale iar principalul motiv este ca masina e cea mai proasta investitie posibila(mai ales una noua ,ma refer la 0 km).
    Pt ce masina noua cand drumurile sunt pline de gropi? Pt ce noua cand nu exista autostrazi si stam sa imbâxim turbo datorita vitezelor mici de pe strazi? Pt ce noua cand in bucale daca nu ai legatura cu metroul trebuue sa mergi cu masina?
    De ce sa ne batem joc min 20000 euro pt o masina 0km cat de cat ok?probabil ca un pesedist care nu munceste pe bani nu intelege!
    Si la urma urmei dau bani pt o tablețică in bord si un filtru de particule care creeaza numai probleme!
  • +5 (5 voturi)    
    Evolutia parcului auto (Joi, 20 iunie 2019, 12:22)

    emilclick [utilizator]

    Cred ca situatia a evoluat pozitiv, pentru cetateanul roman, in intervalul 2007-2018, daca ne uitam ca numarul de automobile aproape s-a dublat in acest interval. Si va trebui sa se dubleze dinnou in urmatorii 10 ani daca vrem sa ne apropiem de numarul de masini la 1000 locuitori din tarile avansate.
    Nu cred ca e o problema ca ponderea masinilor second hend este mare, avand in vedere ca majoritatea sunt la un nivel calitativ si de performanta superior. Domina masinile germane si mai nou si ceva renault. Romanii se orienteaza catre produse de calitate, de cele mai multe ori, de calitate superioara unui automobil nou din clasa low cost..
    Problema grava la noi este ca nu s-a facut nimic pe masura acestei cresteri a parcului. Cu un Pasaj Basarab nu ai rezolvat nimic. E ca si cum intr-o instalatie de conducte de apa pe 1/2'' ai monta undeva pe la juma niste vane de 4-5'' N-ar avea nici un efect la fluxul general.
    Tarile din jurul nostru s-au miscat mult mai bine, maiales Polonia.
    Cand vad cum arata intersectiile importante din China, SUA, Japonia si chiar Polonia, am impresia ca suntem in urma cu doua secole in domeniul infrastructurii auto.
    Ne zbatem de 30 de ani in promisiuni si proiecte, dar in realitate nu am facu aproape nimic.
  • +7 (7 voturi)    
    de la un internaut (2017) (Joi, 20 iunie 2019, 12:57)

    Toni_Romania [utilizator]

    "Povestea cu 5,15 milioane de mașini e o manipulare grosolană, iar cea mai bună dovadă e faptul că 1 milion sunt în București. Probabil că toate autoturismele instituțiilor publice intră în astea 5,15 mil. Cam 20% din ele (alt milion) sunt mai vechi de 20 de ani. Prin toate satele se găsesc Dacii strămoșești, circulă din an în Paști sau deloc, dar apar în statistici ca înmatriculate. Am văzut inclusiv scene în care omul vine 2 km cu Dacia lui veche pe drumul comunal, dar nu intră pe cel național, traversează pe jos strada până la magazin, aduce cumpărăturile la mașină și se întoarce tot pe drumul comunal. Aspect: dacă nu ai 250 de euro salariu, habar n-ai cum trăiește omul care are 250 de euro salariu, chiar dacă din statistici reiese că are mașină. Când cheltui 2.000 de euro pe lună în România, e foarte ușor să ai impresia că toată lumea o duce bine."
  • -3 (7 voturi)    
    automobile (Joi, 20 iunie 2019, 13:37)

    vasilica_costica [utilizator]

    rominu cumpara ieftin, full option si le alearga cu fum pe unde poate ca are masina de marca si full option, merge matizu pe autostrada cu 140 / ora de n-ai aer, opel corsa 1.2 mpi minim 140 /h gafait si cu poticneli, mai trece un focus dar mai ales bmveaie lasind in urma un iz de fum gros si motorina nearsa de se impute habitaclu, deci masina ieftina full option cu piese second hand, cu fum si ne simtem bine, iar pe autostrada dai bataie min 140 cit o tine, si flambat cu farurile si depasiri pe dreapta pe banda de urgenta ca are masina bengoasa de peste 15 ani care in opinia lui e mai buna decat una noua, tine pretul mai bine
    • +5 (5 voturi)    
      Poluare (Joi, 20 iunie 2019, 15:44)

      Cetateanu [utilizator] i-a raspuns lui vasilica_costica

      Sarind peste unele amanunte, aveti dreptate. Problema la poluare cu masinile vechi este ticalosia serviceurilor de ITP, a RARului si nesimtirii si indolentei politiei. Pai cand mitocanul te lasa in ceata in mijloc de Bucuresti cine o fi implicat? Sau cine-i boul (vaca) care da autorizatii de circulatie prin oras a camioanelor de zeci de tone care pune orasul pe negura? Pana nu vom avea niste politicieni si functionari responsabili ( si la gunoi cu cei care nu-si fac treaba) orasele vor fi mijloace de asasinat in masa. Nu conteaza vechimea daca masina este in parametri, si poate fi facuta sa fie. Si incet incet (poate mai repede decat spera unii) electricitatea va rezolva aceste probleme. Deja se anunta auto-electrice la pretul celor cu motoare termice (SEATul).
  • +4 (6 voturi)    
    Actual am 2 mașini (Joi, 20 iunie 2019, 16:00)

    falcoind [utilizator]

    una din 2004 noi și una 2017 feb .
    aceeași clasa aproximativ aceeași motorizare aproximativ , una 1.9 TDI alta 2.0 TDI mașina din 2004 are 270 000 km si merge FB cea din 2017 e cu sub 30 000 Km, Cea di 2004 e undeva ca preț azi la 2500 euro o mașina care a fost 36000 la vremea ei , cea din 2017 e sub 20 000 euro deși acum 2 ani a fost 46 000 . Daca nu faci in 7 luni bani pt o mașina, de ce naiba i-ai da pe ea ? in 2 ani o iei la juma de preț , și in 15 la sub 10% .funcționala încă 2-3 ani.Voi vreți mașini noi doar pt Romania unde venitul mediu anual e sub 6000 euro , din bani ăștia nu reușește sa trăiască romanasu nu sa își cumpere mașina noua. Apropo prima mașina cumpărată avea 14 ani la achiziție și am dat-o când a făcut 18 ani a mai mers încă 4 ani măcar era la vremea aia 1-2000 mărci și era un "jaf" de dacie 1310 asa erau vremurile azi un tânăr care își începe viata vrea direct mașina noua de 20 000 euro măcar nu se uita ca ii înglobat in datorii.
    Inca o data valoare maxima a mașini pe care ti-o permiți egal cu 7 ori veniturile tale nete pe o luna. Iar valoarea ei de noua nu are voie sa depășească venitul tau pe 2 ani dacă cumperi second .


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version