În România vârsta medie a parcului auto este de 15,4 ani, cu câțiva ani peste media UE, iar în Mehedinți și Caraș-Severin media a depășit 17 ani. Deși în 11 ani parcul auto a crescut cu aproape 3 milioane de mașini, România rămâne cu un grad de motorizare cu 40% sub media UE, arată datele dintr-un raport APIA.

Evolutia pe grupe de varsta a parcului auto nationalFoto: APIA

În 2007 parcul auto era compus din 3,5 milioane de mașini, iar la final de 2018 s-a ajuns la 6,4 milioane, mai ales că eliminarea timbrului de mediu a adus un milion de mașini în ultimii doi ani.

Mașinile mai vechi de 15 ani aveau la finalul anului trecut o pondere de 47% din parcul auto total, mult față de 2010 când ponderea a fost de 26%. Categoria 6-15 ani reprezenta 44,5% din parcul auto, cu 13 puncte procentuale mai puțin decât acum câțiva ani. Doar 8% dintre mașini au mai puțin de șase ani vechime, în timp ce în 2008 ponderea acestor mașini mai noi era de 38%!

Evoluția parcului auto în funcție de tipul de combustibil arată o creșetere putermică a ponderii diesel-ului: de la 24,8% în 2007 la 44,6% în 2018. Raportul diesel-benzină în funcție de regiunea de dezvoltare indică faptul că în regiunea Nord-Vest dieselul domină (53,8%), fiind singura regiune în această situație. Pe de altă parte, în regiunea Sud benzina are cea mai ridicată pondere: peste 61%.

Vechimea medie a autoturismelor din parcul auto național este de 15,4 ani, mult peste media UE de 11 ani. În trei județe media a trecut de 17 ani: Mehedinți, Caraș-Severin și Suceava, urmate de Sălaj, Satu Mare și Botoșani.

Gradul de motorizare era la noi de 328 mașini/1.000 de locuitori, mult sub valoarea de la nivelul UE: 587. În două județe gradul de motorizare este de sub 200 mașini/1.000 loc (Vaslui 195 și Călărași 197). Teleorman, Iași și Ialomița completează top 5.