Premierul bulgar Borisov vede un avantaj pentru țara sa în duelul cu Turcia pentru noua fabrică Volkswagen (VW). El a promis politici favorabile pentru business și subvenții de la stat, scrie Hans-Peter Siebenhaar, corespondent pentru Europa de Sud-Est al influentului ziar economic Handelsblatt, într-un amplu articol, citează Rador.

O linie de productie a VolkswagenFoto: Volkswagen

Bulgaria nu renunță atât de repede la lupta pentru noua fabrică Volkswagen. Țara din UE consideră că are șanse mari să câștige un contract cu compania Wolfsburg pentru un proiect de un miliard de dolari, în apropierea capitalei Sofia.

"Bulgaria are o locație mai bună decât orice țară din regiune în ceea ce privește riscul pentru investiții", a declarat premierul Boiko Borisov, pentru Handelsblatt, într-o declarație scrisă. Este convins că investițiile viitoare ale Volkswagen vor fi pozitive pentru toată Europa de Est. "Acest lucru va conduce la sinergii pentru toate țările din regiune".

Prim-ministrul bulgar, în vârstă de 60 de ani, enumeră ca avantaje-cheie pentru ţara sa un sistem fiscal competitiv, reglementări favorabile afacerilor și ajutor de la stat, combinate cu legături bune de transport și costuri scăzute ale forței de muncă.

Borisov promite să epuizeze toate oportunitățile de subvenționare pentru VW. "Guvernul bulgar a oferit Volkswagen sprijinul maxim admis de stat în conformitate cu legislația europeană, după cum e stabilit de Comisia Europeană pentru regiune", a spus Borisov.

Volkswagen vrea de circa un an să ia o decizie cu privire la construcția noii fabrici auto. "Continuăm să fim în proces de selecţie. În ultimele luni, am analizat diverse opțiuni pentru amplasarea noii noastre fabrici, avem o listă cu locaţii favorite. După faza de analiză, urmează acum faza de negociere cu ceilalţi candidați", a declarat un purtător de cuvânt al VW. În ultimele săptămâni, cercurile din jurul grupului au spus în mod repetat că uzina ar putea fi construită în vestul Turciei, lângă Izmir.

Inițial au participat la concurs 10 locații din 3 țări din Europa de Est și Turcia. Rămân două în ultima rundă - în Bulgaria și Turcia. Noua fabrică, similar cu fabrica din capitala slovacă, Bratislava, va deveni o fabrică pentru mai multe mărci din VW Group. De exemplu, filiala cehă a mărcii cehe Skoda are nevoie de noi instalații de producție, iar VW are nevoie de altele noi pentru a fabrica Passat.

Uzina Emden, districtul Friesland, unde modelul Passat mediu iese în prezent de pe bandă, trebuie transformată complet în producția de mașini electrice. VW Passat și Skoda Superb sunt fabricate pe baza unei platforme comune de construcţie. Prin urmare, ambele mașini vor fi fabricate în viitor împreună în fabrică.

Consiliul de Supraveghere decide

Până la începutul lunii septembrie, cel târziu, Consiliul de Supraveghere al VW trebuie să aleagă locaţia. "Nu există deocamdată nicio decizie finală a Consiliului de supraveghere", a declarat premierul Saxoniei Inferioare, Stephan Weil, care face parte din Consiliului de Supraveghere al VW. "Desigur, aceasta va fi o decizie economică, nu una politică", a adăugat Weil. Din cauza drepturilor democratice limitate în Turcia, o nouă fabrică a VW lângă Izmir este considerată controversată din punct de vedere politic.

Bulgaria oferă VW o mare zonă industrială în afara capitalei Sofia, în apropierea aeroportului. Terenul fostei fabrici de oțel (Kremikovtzi) aparține First Investment Bank din Bulgaria și companiei imobiliare austriece Soravia.

Problemele, precum contaminarea solului de la fostele instalaţii siderurgice ale locaţiei, sunt rezolvabile", a confirmat Matthias Kolbecker, arhitect și director executiv al afacerii de familie al Schwarzwald Kohlbecker Gesamtplan, cu 170 de angajați, care au construit multe fabrici de mașini pentru Daimler, Audi și Jaguar Land Rover. "Terenul poate fi transformat și astfel folosit și în scop comercial", a spus arhitectul, în vârstă de 53 de ani, care este implicat direct în planificarea imobilului ca posibilă locație VW.

Prim-ministrul bulgar Borisov încurajează o puternică industrie națională de aprovizionare. "La o întâlnire privată, am primit asigurări din partea premierului că va face totul pentru a obține investiția", a declarat Liubomir Stanislavov, director executiv al grupului auto în Bulgaria. "Dacă Volkswagen va deveni primul astfel de investitor în Bulgaria, grupul va primi aproape cu siguranță un statut foarte exclusivist".

Politician conservator, Boiko Borisov, pentru a treia oară prim-ministru al Bulgariei, laudă avantajele suplimentare oferite de Bulgaria. "Principalul avantaj al Bulgariei este îmbunătățirea continuă a mediului de afaceri, comparativ cu alte țări din regiune". Astfel, sistemul fiscal a fost extrem de simplificat. Statul balcanic are o cota unică de 10% pentru companii și venituri. Există însă și alte facilităţi fiscale. "Impozitul pe dividende pe acest tip de investiții este zero în țară", a spus Borisov.

Șeful partidului conservator de guvernământ GERB are, de asemenea, o relație bună cu cancelarul german Angela Merkel. Guvernul din Sofia a sprijinit recent alegerea candidatului CDU, Ursula von der Leyen, în calitate de nou președinte al Comisiei Europene.

Pentru grupul Soravia din Viena, construirea unei fabrici VW ar fi cel mai mare proiect din lunga sa istorie. "Volumul investițiilor variază între 1,4 miliarde și 1,5 miliarde de euro", a declarat Hano Soravia, director executiv al grupului pentru sud-estului Europei. Grupul Soravia, cu 1.500 de angajați, are în prezent proiecte în valoare totală de 1,5 miliarde de euro.

Oamenii din industrie sunt siguri că locația noii fabrici VW va fi decisă în curând. VW i-a încredinţat furnizorului internaţional de imobiliare Jones Lang LaSalle sarcina de a căuta terenul.

În cele din urmă, lucrurile legate de noua uzină VW pot evolua foarte repede. "Uzina și infrastructura pot fi construite în 18 luni", a declarat dezvoltatorul imobiliar Soravia. "Într-un an și jumătate o puteți construi”, a confirmat arhitectul. Într-un document confidențial la care Handelsblatt are acces se arată că procesul complex de omologare în Bulgaria este de 180 până la 210 zile.

Bulgaria, una dintre cele mai sărace țări din UE, și-a stabilit obiectivul de a extinde în continuare industria auto. Potrivit cifrelor guvernului, deja 250 de companii existente în industria auto cu 65.000 de angajați au realizat anul trecut o cifră de afaceri de peste 5,5 miliarde de euro.

Relații bune

Euforia lui Borisov este mare. El promite să arate Volkswagen că va fi „cel mai fidel partener al celui mai mare gigant auto din lume”. Primul ministru face referire la condițiile bune pentru investitorii germani în trecut. "Viitoarea noastră cooperare cu VW şi alte companii germane este garantată de cele mai bune relaţii economice şi comerciale pe care le-am obținut în cadrul UE".

Potrivit guvernului, 35.300 de persoane lucrează în Balcani pentru companii germane, inclusiv furnizori precum Leonie și Mahle. Companiile germane ar genera mai mult de patru la sută din cifra de afaceri netă a țării din UE.

Anul trecut, exporturile către Germania au crescut cu peste 16%, la 8,2 miliarde de euro. Conform surselor din industrie, Bulgaria generează în prezent aproximativ zece la sută din produsul intern brut din industria auto.