​Tanger este unul dintre locurile care s-a dezvoltat cel mai mult în ultimii 15 ani datorită unui plan de multe miliarde euro susținut de regele Marocului. Țara vrea să ajungă să producă un milion de mașini în 2022 și a trecut de 400.000 anul trecut, contând enorm cele două uzine Renault. Marocul vrea să construiască un al treilea terminal de containere în port, după ce în iunie ș-a inaugurat pe al doilea și tot mai multe companii se instalează în zona liberă de taxe. Marocul vrea și un al treilea mare constructor auto și face multe pentru a-l atrage.

Portul Tanger MedFoto: Vlad Barza / HotNews.ro

Anul trecut în Maroc au fost produse 402.150 de mașini Dacia și Renault, față de 376.284 în 2017. La uzina de la Tanger au fost produse 318.600 mașini, iar la Casablanca (uzina SOMACA), 83.550.

La Tanger sunt produse modelele Sandero, Lodgy, Logan MCV și Dokker, iar la Casablanca: Sandero și Logan. 94% din producția de la Tanger merge la export, iar la Casablanca ponderea este de 69%.

Peugeot - Citroen a deschis în iunie uzina de la Kenitra, unde va ajunge să producă 200.000 de mașini în 2021 și se pare că și cei de la Volkswagen sunt interesați de o uzină. În plus, la Tanger mai este loc pentru creșterea producției Renault și Dacia, iar la Casablanca producția Renault se va dubla în 2022, la 160.000 de mașini.

Și alte companii au anunțat investiții în Maroc: de exemplu niponii de la Kasai în zona Tanger, iar Yazaki, tot din Japonia, va deschide la Kenitra o a patra uzină în Maroc în ianuarie 2020 și numărul angajaților companiei va ajunge la 12.500 în țara nord-africană.

Există o zonă specială pentru industria auto: Tanger Automotive City unde sunt 28 de companii instalate, cele mai multe furnizând piese pentru Renault. O dezvoltare similară este vizată și pentru Kenitra (la uzina Peugeot-Citroen).

În plus, la portul Tanger Med s-a inaugurat în iunie al doilea terminal de containere care consolidează poziția de lider în Africa pentru acest port și îl apropie de top 20 mondial. Se dorește construirea unui alt terminal și totul va dura câțiva ani, fiind vizate transporturile și exporturile pentru domeniul energiei.

În 2003 regele Mohamed al VI-lea a anunțat un plan uriaș de industrializare și modernizare a regiunii din jurul orașului Tanger care este favorizat și de o poziție geografică extraordinară, fiind la doar 15 km de Spania și foarte aproape de Gibraltar, un punct cheie al navigației globale, cu 100.000 de nave ce trec în acea zonă în fiecare an.

Planul de opt miliarde euro și-a propus să industrializeze zona din jurul Tanger-ului și mai ales să creeze zeci de mii de locuri de muncă. Autoritățile au construit rapid zeci de kilometri de autostradă, zeci de kilometri de cale ferată și au anunțat investiții uriașe în port, creând și câteva zone comerciale libere de taxe.

Însă în zona portului Tanger au centre logistice sau de distribuție multe companii, de la Decathlon și Adidas, până la Adidas și Nippon Express.

Uzina Renault din Tanger a fost construită după investiții de 1,1 miliarde euro, în timp ce statul marocan a investit peste 800 milioane euro în lucrări de infrastructură, astfel încât uzina să aibă acces facil feroviar, rutier și maritim.

Anunțul proiectului uzinei a fost făcut în septembrie 2007, iar în ianuarie 2008 a fost semnată convenția de investiții cu statul marocan. În octombrie 2009 au început lucrările de construcție, uzina fiind inaugurată în februarie 2012. O lună mai târziu era prezentat la Salonul Auto de la Geneva primul model realizat la Tanger: Lodgy.