De ce Bulgaria are mari speranțe că va câștiga uriașa investiție Volkswagen

de Vlad Barza     HotNews.ro
Miercuri, 16 octombrie 2019, 11:44 Economie | Auto


Harta industriei auto din Bulgaria si proiectele ei
Foto: Automotive Cluster Bulgaria
​În Bulgaria au renăscut în forță speranțele că țara va câștiga una dintre cele mai mari investiții puse la bătaie în zonă: uzina de peste un miliard de euro unde Volkswagen vrea să construiască Passat și Skoda Superb. Bulgaria s-a zbătut mult să convingă Volkswagen să se instaleze lângă Sofia, iar când s-a aflat că germanii aleseseră Turcia, protestele au fost puternice, turcii fiind acuzați că au promis avantaje ilegale. S-a vorbit acum câteva luni și de faptul că orașul Arad a fost în cărți, însă aproape toate sursele spuneau că a ieșit din competiție în ”semifinale”. România trebuie să facă o propunere convingătoare către VW pentru a mai avea o șansă, dar este greu de crezut că se va ocupa cineva, dată fiind situația politică tensionată din prezent.

Despre o uzină a grupului VW în regiune se discută de 2-3 ani, compania ar fi analizat zece amplasamente din trei țări, spuneau acum câteva luni unele surse, cele trei țări fiind Turcia, Bulgaria și România. Sursele din Serbia spuneau că și țara lor a fost în cărți, iar președintele Alexander Vucic declara în aprilie că țara sa ”nu se va preda” și va lupta până la ultima clipă pentru investiție.

Miza este uriașă, pentru că Volkswagen, care în regiunea noastră are uzină Audi în Ungaria, investește mult când alege o zonă. Pentru noua uzină ar fi vorba de 1,2 - 1,4 miliarde euro și ar fi create 4.000 de locuri de muncă, pentru a se ajunge la o producție anuală de 300.000 de mașini (iar aici ar fi vorba de mașini scumpe cu prețuri ce pornesc de la peste 25.000 de euro și ajung la 50.000 euro.

În Bulgaria, interesul Volkswagen pentru construcția uzinei a fost luat foarte în serios, mai ales că țara nu are producător auto, dar a atras mai multe investiții de la fabricanți de componente auto și își dezvoltă o industrie tot mai serioasă. Emulația a fost (și din nou este) în genul celei care a fost în România în 2008 când s-a vorbit de marea investiție Mercedes (câștigată de Ungaria).

Ministrul de finanțe Vladislav Goranov declara, după ce s-a aflat că Turcia ar fi fost aleasă, că Bulgaria a făcut tot ce s-a putut pentru a câștiga uzina. El a mai spus că orice companie așteaptă ca țara gazdă să facă investiții și a adăugat că ”90% dintre discuțiile de la negocieri au fost despre infrastructură”.

De precizat că, deși au fost multe declarații de la președintele bulgar și de la premierul Borisov pe tema uzinei în ultimele luni, oficialii nu au dat detalii din negocieri pentru a nu pune în pericol finalitatea lor. Spre comparație, nu la fel au procedat polonezii când au încercat să atragă uriașa investiție Jaguar - Land Rover câștigată de Slovacia. Sursele spuneau atunci că a contat măcar puțin și faptul că polonezii au tot făcut declarații în care se arătau siguri că vor câștiga, deși nimic nu era decis.


Skoda Superb (sursa - Skoda)

Bulgaria propune pentru VW un amplasament în zona unei foste oțelării de lângă capitala Sofia, sit ce aparține Bulgarian First Investment Bank și companiei austriece de imobiliare Soravia. Zona are nevoie de acțiuni de decontaminare, dar bulgarii spun că acest lucru se poate face fără probleme. Cei de la Soravia susțineau, citați de presa bulgară, că ar putea dura 18 luni adaptarea terenului și construirea uzinei.

Premierul Boyko Borisov declara în august că înțelegerea cu partea germană este să nu se dezvăluie nimic din negocieri ”Acela care face gălăgie multă nu se va alege cu absolut nimic”, a spus premierul.

Borisov a subliniat și că există deja o rețea de furnizori de componente auto de care VW se poate folosi și cu siguranță germanii vor convinge noi companii din industrie să producă pentru ei în Bulgaria.

Bulgaria a atras mai multe investiții auto în ultimul deceniu și acum are 250 de companii, 65.000 de angajați și o cifră anuală de afaceri de 5,5 miliarde euro. Vorbim de cifre cam de trei ori mai mici decât România, dar nu sunt cifre mici. La noi, industria auto exportă de ăste 18 miliarde euro și sunt peste 500 de companii producătoare de componente.

În zece ani numărul de angajați în industria auto bulgară s-a dublat, iar cea mai mare companie prezentă este Yazaki din Japonia, cu trei uzine și 5.500 de angajați. Zonele cu cele mai multe investiții sunt: Sofia, Pernik, Vrața, Mezdra, ”Trakia economic zone” de lângă Plovdiv, Sliven, Yambol, Kurdjali, Tărgoviște și Ruse.

Cea mai nouă investiție - de care bulgarii sunt foarte mândri pentru semnificația ei - este a Bosch care a deschis un centru de inginerie unde sunt 200 de oameni și se poate ajunge la 500 în 2023.

Bulgaria spune că atuurile sale țin de faptul că este membru UE, are stabilitate politică, fluctuațiile monedei sunt mici și taxele și impozitele sunt printre cele mai mici din UE (rata de impozitare pe veniturile companiilor este 10%, la fel și impozitul pe veniturile personale).

Bulgarii mai susțin că au și forță de muncă calificată și că anual sunt 61.000 de absolvenți, de la 51 de universități. Ei mai spun că este mare numărul celor care vorbesc o limbă străină. Bulgaria are 800 km de autostrăzi, patru aeroporturi mari (Sofia, Plovdiv, Varna și Burgas) și două porturi importante ( Varna și Burgas).

Trebuie spus că în septembrie, când a apărut pe surse faptul că Turcia a câștigat marea investiție, mai multe voci din Bulgaria au protestat, acuzând Turcia că nu a jucat corect și că promis lucruri ilegale.

Presa bulgară scria că Volkswagen ”neglijează” oferta țării și favorizează Turcia și pentru că Erdogan ar fi promis că va schimba legislația din prezent care taxează dur mașinile cu motor de peste 1,6 litri.

Alegerea Turciei de către VW pentru o investiție atât de mare a fost criticată de câțiva deputați europeni care au acuzat Turcia că a promis companiei germane contracte publice generoase și subvenții uriașe.

Reinhard Bütikofer, din Partidul Verzilor din Germania, declara recent că alegerea Turciei a cauzat consternare în Parlamentul European. Politicianul spunea că situația se deteriorează în Turcia, atât la capitolul respectării drepturilor omului, cât și la capitolul independenței mass-media. Bütikofer mai susținea că celor de la Volkswagen li s-au promis contracte prin care autoritățile publice vor cumpăra 40.000 de mașini și subvenții de 400 milioane euro.

Despre șansele României de a obține investiția, trebuie spus că sunt extrem de mici. Aradul este aproape de Ungaria și infrastructură este, însă în vestul țării criza de forță de muncă este profundă. În plus, salariile sunt mai mici în Bulgaria (cam cu 25% decât la noi, în timp ce în Turcia sunt cu 25% mai mici decât în Bulgaria).

Și la noi decizia de a suspenda construirea fabricii în Turcia a fost prilej de declarații și de speranțe.

Marți, ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat Ştefan-Radu Oprea a anunțat că Guvernul a reluat discuțiile cu grupul Volkswagen pentru a aduce investiția în România, în contextul în care producătorul auto a comunicat că amână anunţul unei investiţii în Turcia.

Europarlamentarul Gheorghe Falcă, a declarat, marți, pentru Mediafax că reprezentanții Volkswagen au analizat mai multe locuri din Turcia, Ungaria, România, Serbia și Bulgaria pentru deschiderea unei fabrici Skoda și că din România a fost ales Aradul.

„Volkswagen a avut un proiect de extindere și a anunțat că amână investiția în Turcia. Înainte au decis să prospere în Europa de Est prin realizarea unei fabrici Skoda. A fost analizată Ungaria, România, Serbia și Turcia, în România erau vizate mai multe locații. Primăria Arad a aflat. Locațiile propuse de Guvern nu au îndeplinit condițiile, în timp ce locația din Arad a îndeplinit condițiile și am început primul nivel de negociere. Am făcut partea de negociere pe patru direcții apoi, statul român a preluat partea mea de negociere și a făcut o ofertă consultanților, la fel cum au făcut și Ungaria și Serbia, doar că Turcia a făcut o ofertă mult mai mare și atunci s-au decis să nu mute Skoda în sud estul Europei. )...) Apoi Volkswagen a anunțat că amână proiectul. Vom vedea dacă continuă în sud-estul Europei investiția. În acest moment negocierile se pot relua, nu știm de unde”, a spus Gheorghe Falcă.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















13476 vizualizari

  • +23 (37 voturi)    
    Doamne, ocoleste-i pe romani (Miercuri, 16 octombrie 2019, 11:52)

    Itsoc [utilizator]

    Daca nu erau francezii care sa cumpere Dacia, Romania era zero in industria auto.
    Asta dupa ce a mai ratat si investitia Daimler.
    Asta cu VW nici nu se gandeste s-o ia.

    Dar sa ne gandim ce ar fi insemnat daca ivnestitiile astea doua ar fi fost de amploarea celei facuta de Renault?
    Cat capital ar fi intrat in Romania? cata tehnologie?
    Ce contributie ar fi avut cele doua la PIB? 5-- 6% ? cat sa acoperi doua ministere mari, educatie si sanatate.
    Cate posturi noi? 20-30.000 ?

    dar nah, noi suntem daci, nu ne place munca, nu ne plac investitiile si nici autostrazile, noi votam PSD si suntem stapani pe mlastina in veci!
    • +15 (19 voturi)    
      Volkwswagen a venit inca din 1990 (Miercuri, 16 octombrie 2019, 13:07)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Itsoc

      sa cumpere Dacia Pitesti. Sa recunoastem ca atunci singurele fabrici viabile din Europa de est erau Dacia Pitesti si Skoda Cehia (ungurii, bulgarii, slovacii nu aveau nici macar o fabrica). I s-au cerut vreo 2 mil de dolari spaga ca sa se privatizeze compania...drept ptr care nemtii s-au inchinat de mirare si au plecat rapid in Cehia (iar cehii au acceptat privatizarea imediat).
      Astazi, daca ai nostri guvernanti ar fi avut mai multa minte in cap, aveam Volkswagen la Pitesti.
      • -6 (10 voturi)    
        De ce la Pitesti? (Miercuri, 16 octombrie 2019, 14:21)

        Habermas [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        De ce nu la Bacau, de exemplu?
        Nu intreb aiurea sau la deruta.
        • +4 (12 voturi)    
          ca esti vai de tine... (Miercuri, 16 octombrie 2019, 15:04)

          Dr.Mythnick [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

          ei nu vor sa construiasca de la zero o fabrica, ca asa se duc in Serbia sau Moldova... vor sa cumpere o fabrica existenta pe care sa o modernizeze. O fabrica existenta are deja ceva infrastructura atasata , este intr-o zona cu forta de munca...

          Evident ca nu la Bacau , acolo probabil s-ar fi cerut mita de la PSD...

          votezi PSD, merita sa traiesti ca prostul in saracie!
          • +7 (9 voturi)    
            Pot construi lejer de la zero (Miercuri, 16 octombrie 2019, 16:28)

            pehash [utilizator] i-a raspuns lui Dr.Mythnick

            "O fabrica existenta" nu este un argument relevant. Utilajele vechi se duc oricum la fier vechi si halele costa foarte putin.
            Mana de lucru ieftina, dar cu experienta, valoreaza mult mai mult.
            Mana de lucru, infrastructura de transport, reteaua de furnizori locali, mediul fiscal si legislativ, astea sunt importante. Cand investesti miliarde, vrei sa ai garantia succesului. Din pacate, in Romania cred ca au vazut garantia esecului.
            • +3 (3 voturi)    
              castigam daca exista autostrada in Moldova (Miercuri, 16 octombrie 2019, 19:05)

              Poiana lui Occam [utilizator] i-a raspuns lui pehash

              dar zic ca e mai bine sa avem pensii speciale
              • +1 (5 voturi)    
                Și vouchere de vacanță. (Joi, 17 octombrie 2019, 7:39)

                prec [utilizator] i-a raspuns lui Poiana lui Occam

                Pensionări la 40 de ani.....
        • +7 (9 voturi)    
          Pentru ca acolo erau deja uzinele (Miercuri, 16 octombrie 2019, 15:09)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

          comuniste Dacia, iar Volkswagen a vrut sa le cumpere. Nu a fost vorba de o investitie greenfield (pe loc gol) ca cea de acum, ci de achizitionarea uneia deja existente. Cand li s-a cerut spaga mare, s-au crucit, au plecat si au cumparat uzinele Skoda din Cehia.
          La Bacau nu era nicio uzina producatoare de masini, de aceea nu a fost in discutie.
          • -3 (5 voturi)    
            S-ar fi schimbat de la brownfield la greenfield (Miercuri, 16 octombrie 2019, 19:29)

            Habermas [utilizator] i-a raspuns lui bancher

            daca ar fi avut motive, si motive pot fi garla. Cum zice si Pehash mai sus, in ziua de azi este chiar mai rentabil sa construiesti de la zero, singurul interes brownfield fiind sa gaseasca un amplasament intr-o fosta zona industriala pe care sa-l curete si sa-l ocupe ei. Cu o propunere buna (in cazul asta din partea Romaniei - oriunde in Romania), orice este posibil. Chiar si acolo unde nu este inca autostrada.
            • +3 (5 voturi)    
              In ziua de azi e mai rentabil (Miercuri, 16 octombrie 2019, 21:14)

              AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

              da, in ziua de azi, nu acum 25-30 de ani.
              Ce naiba, in anii '90 in plina epoca Iliescu, nici mama investitorului nu ar fi facut o investitie greenfield.
              Cuvantul "Mineriade" iti sugereaza ceva?
        • 0 (0 voturi)    
          ce fabrica auto exista la Bacau in anii 90? (Miercuri, 16 octombrie 2019, 21:09)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

          Sau o remodelau pe aia de avioane?
          • +1 (3 voturi)    
            exclus (Joi, 17 octombrie 2019, 9:57)

            bancher [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

            industria aeronautica nu are prea multe in comun cu cea auto. Plus ca, chiar crede cineva ca Iliescu sau alt guvernant din anii 1990 ar fi avut curajul sa vanda ROMBAC?
            La Bacau se putea justifica doar o investitie greenfield, numai ca pe vremea aceea nu erau la moda (la moda fiind privatizarile catre straini).
  • +1 (15 voturi)    
    Nu cred că.. (Miercuri, 16 octombrie 2019, 11:59)

    modream [utilizator]

    ...are mari șanse BG pentru asta, se lungește drumul mult prea mult și nu există autostrăzi care să lege BG cu Ungaria direct. RO este mult mai accesibilă
    • +7 (11 voturi)    
      Nu crezi sau nu știi. (Miercuri, 16 octombrie 2019, 13:08)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui modream

      Eu din comentariul tău înțeleg că nu știi nimic despre autostrăzile din Bulgaria.Nu sunt multe dar sunt bine făcute și rezolvă problemele de infrastructură rutieră cu brio.
    • +2 (4 voturi)    
      Ba eu zic ca Sofia e mai bine (Miercuri, 16 octombrie 2019, 15:09)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui modream

      legata de occident decat Bucurestiul.
  • +13 (23 voturi)    
    Dacă aveam o fărâmă de infrastructură nu (Miercuri, 16 octombrie 2019, 12:01)

    prec [utilizator]

    ne-am fi făcut probleme. Dar, deh, puliticienii rrrumânistanezi au ales să sacrifice orice investiție pentru a da pomeni: pensionări la 40 de ani, vouchere de vacanță, pensii „speciale” de 8.000-9000 de euro, mai mari decât aveau salariile, armate uriașe de funcționari. Acum este timpul „să plătim” acest lux, acest huzur pe banii publici.
    • +12 (12 voturi)    
      In Adeal ai infrastructura mai buna (Miercuri, 16 octombrie 2019, 13:09)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui prec

      Din Sibiu ajungi pana la granita cu Ungaria pe autostrada...daca faceau fabrica la Arad, nu erau probleme de infrastructura. Ajungi repede la autostrada spre Ungaria.
      • -2 (4 voturi)    
        Nu prea mai găsești forță de muncă. (Miercuri, 16 octombrie 2019, 17:00)

        asavreau [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Zonele din România unde este o infrastructură cât de cât rezonabilă au început să aibă deficit de forță de muncă.De aceea moldovenii trebuie să scape de PSD,să-și facă o autostradă.Dacă Bucureștiul nu face autostrada Moldovei,moldovenii ar putea lua exemplul celor din vest,Cluj,Arad,Timișoara,Oradea și să-și facă singuri autostrada.
    • +5 (7 voturi)    
      ne-ar trebui (Miercuri, 16 octombrie 2019, 13:11)

      Levellers [utilizator] i-a raspuns lui prec

      si o infrastructura cerebrala, mai ales din partea administrativa.
      • +6 (8 voturi)    
        O au, dar e scoasa din priza. (Miercuri, 16 octombrie 2019, 14:22)

        Habermas [utilizator] i-a raspuns lui Levellers

        Sta in depozit la subsol :)
    • +9 (11 voturi)    
      Intrebari (Miercuri, 16 octombrie 2019, 13:18)

      MihaiDumitrescu1 [anonim] i-a raspuns lui prec

      1. Ce anume lipseste dpdv al infrastructurii in zona
      Arad - Timisoara - Lugoj ? Autostrada ? cale ferata ? Aeroport ? Conectivitate imediata cu Spatiul Schengen prin Ungaria aflata la nici 100km ?

      2. Care este avantajul amplasarii in Bulgaria (poate salariile mai mici, dar ingineri auto, proiectanti cu experienta, de unde ?)

      3. Intre Bulgaria si UE nu tot infrastructura romaneasca va fi folosita ?
      • 0 (4 voturi)    
        pai. (Miercuri, 16 octombrie 2019, 14:25)

        AdrianAdr [utilizator] i-a raspuns lui MihaiDumitrescu1

        1. Conectivitatea prin autostrăzi cu restul tarilor. Uita-te pe o harta și vei vedea ca de la Sofia ai autostrada pana in Turcia și dacă tot ai amintit de Ungaria, pana acolo prin Serbia. Doar autostrada....

        2. inginerii ii aduci și ii și formezi. Intr-o fabrica iți trebuie mai multi muncitori (cu salariul minim; la ei este undeva la 260E și iar la noi 460E - conform Euro-stat).

        3. Nu, după cum ziceam la punctul 1 prin Serbia. Daca am fi avut autostrada Arad-Constanta cred ca eram avantajați.

        Si cred ca depinde și de stabilitatea economica si politica. Daca la noi se da azi o lege și maine o ordonanță sa o schimbe...trage concluziile.
        Am câțiva prieteni care din cauza amplasării magazinelor pe străzi neasfaltate au trebuit sa își mute afacerea ca pierdeau clienții, stricau mașinile de marfa, etc. Chiar dacă ii costa mai mult chiria.
        Oricum la final cred ca singuri factori majori in luarea deciziilor sunt infrastructura și facilitățile oferite.

        Si mie mi-ar fi plăcut o fabrica VW la Arad!
        • +5 (5 voturi)    
          La toti ne=ar fi placut o (Miercuri, 16 octombrie 2019, 15:12)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui AdrianAdr

          fabrica la Arad...sa ne luam Passat facut in Romania era lucru mare....dar asta e, daca nu ai cu cine.. (si cand zic ca nu ai cu cine ma refer la guvernanti).
      • +4 (4 voturi)    
        probabil Serbia e in carti (Miercuri, 16 octombrie 2019, 15:56)

        Je__ [utilizator] i-a raspuns lui MihaiDumitrescu1

        sa intre in UE

        In zona Banatului nu exista suficienta forta de munca, si cea care este e scumpa
  • +9 (11 voturi)    
    mda (Miercuri, 16 octombrie 2019, 12:10)

    codyrocco [utilizator]

    si...cum e treaba aia, cu "bulgarii sunt sub noi"?
  • +6 (18 voturi)    
    De ce? (Miercuri, 16 octombrie 2019, 12:13)

    CapitanulPanait [utilizator]

    Stam si ne intrebam de ce fug toti de Romania?

    Noi stam si radem de restul lumii cum ca ei sunt prosti si noi cei mai destepti: bulgarii cu ceafa lata neam de zarzavagii, ungurii ca sunt sovini si cu gandul la Ungaria Mare, nemtii ca sunt rigizi si fara inventivitate, si tot asa.

    - Toti vecinii nostrii au construit autostrazi functionale care nu se surpa
    - Toti vecinii nostrii sunt cu gandul la munca nu la pomana
    - In Romania sunt 1,7 milioane de oameni care nu au muncit niciodata
    - Aia putini care vin la munca musai baga o cafea cu ''mitilic'' de dimineata, asa de incurajare
    - In Romania se fura de pe strada, din casa, din fabrici, din buget de oriunde

    Si lista poate continua.

    Si ne intrebam de ce?

    Evident ca intrebarea ne-o punem la crasma din sat, la un paharel de tuica, dimineata la ora 9 asteptand ajutorul social....
    • +7 (13 voturi)    
      Hoti, lenesi si asistati social sunt peste tot (Miercuri, 16 octombrie 2019, 13:11)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui CapitanulPanait

      Romanii, in ciuda parerii generale, sunt mult mai harnici decat ungurii, turcii, grecii, si alte natiuni de prin Est.
      Investitorii de ocoloesc din pricina lipsei autostrazilor, nonapartenenta la spatiul Schengen, imprevizibilitatea legilor si instabilitatea economica.
      • -3 (9 voturi)    
        mai harnici? (Miercuri, 16 octombrie 2019, 13:51)

        Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Dupa cum arata RO fata de HU, nu cred.
        • +1 (3 voturi)    
          Ungurii sunt mai seriosi, (Miercuri, 16 octombrie 2019, 15:13)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

          dar in nicun caz mai harnici decat romanii.
          Si mai aproape de occident, iar asta a fost un fapt primordial in atragerea investitiilor in Ungaria si nu la Iasi, spre ex.
          • +2 (4 voturi)    
            serios vs.harnic (Miercuri, 16 octombrie 2019, 15:34)

            Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui bancher

            Afirmatia ta ma face sa ma gandesc la ce a zis Carol 1 dupa un an de domnie cand a fost intrebat ce parere are de romani: "Popor talentat, dar fara caracter.".

            Cum sa fii harnic fara a fi "serios"???
            • +1 (5 voturi)    
              Simplu (Miercuri, 16 octombrie 2019, 17:12)

              bancher [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

              Muncesti mult si bine, cu conditia sa fii dirijat si controlat de unul care se pricepe la mesria respectiva.
              Din pacate la noi cei nepriceputi sunt la conducere.
          • -1 (3 voturi)    
            Ba și mai harnici. (Miercuri, 16 octombrie 2019, 15:58)

            prec [utilizator] i-a raspuns lui bancher

            În special față de holteni.
            • 0 (2 voturi)    
              Si ti-am spus (Miercuri, 16 octombrie 2019, 17:13)

              bancher [utilizator] i-a raspuns lui prec

              sa nu mai tragi iarba pe nas....dauneaza grav creierului.
              • -1 (1 vot)    
                Te supără adevărul? (Joi, 17 octombrie 2019, 7:45)

                prec [utilizator] i-a raspuns lui bancher

                Râcâie?
        • +1 (3 voturi)    
          pentru un inchinator al PSD-ului ma mir (Miercuri, 16 octombrie 2019, 21:22)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

          Ca nu stii unde e diferenta!
          In anii '90 cand Ungaria privatiza la greu la noi domnea Ilici si "nu ne vindem tara"
          Si uite asa am pierdut 10 ani de zile iar urmasii lui Iliescu au involuat in cretinii PSD-isti care ne conduc azi.
      • -1 (1 vot)    
        Harnici ca holtenii tăi, așa-i? (Joi, 17 octombrie 2019, 12:53)

        prec [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Harnici, serioși și paroliști. Cu Olguța-n frunte, nu?
        • 0 (0 voturi)    
          am un business in Oltenia, (Joi, 17 octombrie 2019, 16:26)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui prec

          si acesta e un motiv ptr care plec des din Bucuresti pana in zona...da, sunt harnici, rapizi, eficienti, fac treaba. Insa trebuie sa ma duc sa ii controlez, sa nu o ia pe aratura.
          Dar tu amaraciune, cum e sa te vinzi pe 2 RON la primarul PSD de la tine din comuna?? Ca e clar ca esti postac PSD de la tara.
    • +3 (3 voturi)    
      articolul ala zice ca in (Miercuri, 16 octombrie 2019, 15:20)

      Sufleu [utilizator] i-a raspuns lui CapitanulPanait

      Romania sunt de 3 ori mai multe fabrici de automotive decat in Bulgaria si concluzia unora e ca nu se intampla nimic la capitolul asta in Romania si suntem de caruta. Apropo de gradul de literatie sau analfabetism functional ...
  • +7 (7 voturi)    
    Nu prea sunt argumente acolo (Miercuri, 16 octombrie 2019, 13:04)

    Sufleu [utilizator]

    in favoarea Bulgariei, asa cum pretinde articolul. De asta l-am citit, sa vad de ce ar fi preferata Bulgaria insa nu am inteles.

    Daca ar fi sa compari Aradul (ca locatie propusa de Romania) cu Sofia (ca locatie propusa de Bulgaria), Aradul e avantajat din toate punctele de vedere: infrastructura si acces rapid la pietele din vest (pe autostrada si cale ferata), forta de munca cu experienta (sunt zeci daca nu sute de fabricute automotive in regiune), furnizori (la fel, cu zecile daca nu sutele), probabil si din Ungaria (inclusiv de la fabrica Audi de la Gyor) etc. Bulgaria nu are niciun atu in afacerea asta, decat un lobby foarte puternic.
    • 0 (4 voturi)    
      PSD-ul era problema. (Miercuri, 16 octombrie 2019, 14:24)

      Habermas [utilizator] i-a raspuns lui Sufleu

      Acuma este pe cale de rezolvare, deci sanse sunt.
    • +2 (2 voturi)    
      Bulgaria are autostrada pana in Turcia (Miercuri, 16 octombrie 2019, 15:14)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Sufleu

      Iar de acolo imbarca masinile pe vapor.
      Asta ar avea sens..
      • 0 (2 voturi)    
        un vecin si-a cumparat un Fiat (Joi, 17 octombrie 2019, 10:31)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        facut in Turcia...si de acolo a venit pe vapor, nu pe sosea. Deci, trasnportul pe sosea de la Sofia pana la Istanbul, si apoi imbarcare pe vapor, ar fi o solutie.
  • -4 (12 voturi)    
    In timpul asta neamtul nostru ce face? (Miercuri, 16 octombrie 2019, 13:31)

    holinessdani [utilizator]

    Pai neamtul nostru n-are nici o treaba cu romanii si Romania.
    El se gandeste doar la urmatoarea vacanta de 5 ani la statiunea de lux Cotroceni.
    Apoi se cearta cu unii, se opune la tot si la orice, si binenteles se ocupa cu administrarea fondului imobiliar personal format din 'jde mii de case.
    Probabil ca nici nu stie ca exista o tara Germania, populata de cetateni germani si culmea care vorbesc germana!
    Alegerea locatiei are o componenta politica de vreo 50%, si asta scrie scrie clar si in articol ca parlamentarii, adica oamenii politici, au intors decizia firmei in privinta Turciei.
    Dar la noi tocmai groparii tarii sunt considerati salvatorii providentiali, gen ceasca, ilici, bas si acum iohanila!
    • +2 (8 voturi)    
      Tu un' te crezi ba' aicea? (Miercuri, 16 octombrie 2019, 14:26)

      Habermas [utilizator] i-a raspuns lui holinessdani

      In Turkistan Erdoganistan? Valea cu aburelile tale de birt rural.
      • 0 (4 voturi)    
        Pardon, scuzati (Miercuri, 16 octombrie 2019, 15:50)

        holinessdani [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

        Nu mi-am dat seama ca e un topic dedicat hipsterilor nervosi si isterici.
        Da apropos, de ce sunteti nervosi?
        • +1 (3 voturi)    
          Nu sunt nervos, sunt sacait. (Miercuri, 16 octombrie 2019, 17:02)

          Habermas [utilizator] i-a raspuns lui holinessdani

          Nu suport prostia si necinstea.
          • -2 (4 voturi)    
            Nu te mai uita-n oglindă. (Miercuri, 16 octombrie 2019, 17:25)

            prec [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

            Lasă oglinzile acoperite.
            • -2 (2 voturi)    
              Esti un trol al PSD, (Joi, 17 octombrie 2019, 10:04)

              bancher [utilizator] i-a raspuns lui prec

              Agresiv, platit si rau intentionat.
              Hot news ar trebui sa mai baneze trivialitatile si atacurile la persoana, chiar si pe al meu daca e cazul. Din cauza a 1-2 ultilizatori (gen Mazeta, Newlook si prec) acest site risca sa cada in derizoriu. Este clar ca ei au intrat pe acest site ca sa incite la cearta si zazanie intre utilizatori.
              Tu, prec, nici nu spui ceva interesant, nici nu vii cu data concrete, doar atacuri la persoana si atat.
              • -1 (1 vot)    
                Holtene, așa ți-a șoptit neuronul? (Joi, 17 octombrie 2019, 12:42)

                prec [utilizator] i-a raspuns lui bancher

                Adevărul este atac la persoană? Nasol, holtene. Nasol.
                Dar care „adevăr” este bun? Al tău? Și al pesedeului?
  • 0 (6 voturi)    
    in anii 90 (Miercuri, 16 octombrie 2019, 13:44)

    Toni_Romania [utilizator]

    In anii 90 si LEVIS si MATTEL au vrut sa deschida uzine in RO dar cand au vazut ce smenuri fac cei de "sus", au renuntat. Polonia si Cehia si Ungaria sunt pline de uzine ale multinationalelor. Noi ne taram cu Ford si Renault (care nu va mai sta mult).
  • +1 (5 voturi)    
    Ungaria (Miercuri, 16 octombrie 2019, 13:46)

    Toni_Romania [utilizator]

    Ungaria are uzine VW, Audi, Mercedes, Opel.
    Care asambleaza zeci de mii de masini noi pe an.
    Ce sa mai spui?
    • 0 (2 voturi)    
      mica erata (Miercuri, 16 octombrie 2019, 15:17)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

      Romania a depasit Ungaria la numarul de masini produse. Diferenta este ca ai nostri fac masini ieftine, gen Logan, Lodgy, Sandero , Duster si Ford Ecosport, iar ungurii fac Audi, si alte masini care bat spre premium. Normal ca ei pe un Audi TT incaseaza 40 000 euro, in timp ce Dacia Pitesti ia 9000 euro pe un Logan.
      • +1 (1 vot)    
        cifre (Miercuri, 16 octombrie 2019, 15:38)

        Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        2018

        -400 000 masini Hu
        -500.000 masini Ro

        Pt. o tara de doar 9 mil. oameni, productia din HU e mai mare, in mod relativ.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_industry_in_Hungary

        https://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_industry_in_Romania
        • +1 (1 vot)    
          500 000> 400 000 (Miercuri, 16 octombrie 2019, 17:14)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

          Restul sunt preturile de vanzare.
  • +2 (2 voturi)    
    Audi-Gyor-HU (Miercuri, 16 octombrie 2019, 13:50)

    Toni_Romania [utilizator]

    investitie de 32 md forint
    (si cica viktor e anti-occident...)

    http://cijeurope.com/en/encompassme-europe/14139/story/audi-hungaria-invests-huf-32bn-into-gyor-plant
  • +2 (2 voturi)    
    daca chestiunea e de salarii (Miercuri, 16 octombrie 2019, 13:54)

    dessik [utilizator]

    nu prea avem sanse oricum. E nevoie de imbunatatit infrastructura in mai multe orase, ca nu numai Aradul sa intruneasca conditiile. Presupun ca prin alte zone ar putea gasi si forta de munca mai ieftina.
  • +1 (7 voturi)    
    Potoloti-va, baieti! (Miercuri, 16 octombrie 2019, 13:59)

    Crup [utilizator]

    Investitia Volkswagen se va face tot in Turcia, doar ca se amana putin pana se mai linistesc apele. Adica pana cand turcii kilaresc o parte din kurzii din zona de la granita siriana cu Turcia, cealalta parte ii alunga din zona si repopuleaza masiv zona cu arabi. Sau, cu alte cuvinte, pana cand Turcia va epura etnic nordul Siriei.
    In acest caz, la modul practic (nu declarativ), epurarea etnica este permisa de catre Occident.
    VW isi va face noua investitie in Turcia si NICIUNDE altundeva in Europa. Bulgaria, Romania, etc, sunt folositi in acest caz strict ca jos de imagine.
    Embargoul european de a exporta in Turcia arme este o gluma; de parca nu exista Rusia pentru importul de arme. Sau China. Sau ce vreti voi.
    In ceea ce priveste SUA, domnul presedinte are doua (doua!) turnuri Trump Tower la Istanbul, ultimul inaugurat acum nu multi ani de catre Erdogan insusi! Asta spune tot si n-are sens sa-mi uzez tastatura explicand ce inseamna asta.
    Turcia este mult prea importanta pentru marea industrie europeana! Si nu doar pentru ea, ci pentru Europa de Vest in general. Si pentru domnul presedinte al Statelor Unite.
    Restul e gargara si public relationship.
    • +1 (3 voturi)    
      principal (Miercuri, 16 octombrie 2019, 14:59)

      Cetateanu [utilizator] i-a raspuns lui Crup

      Pricipalul argument pentru Turcia sau Bulgaria este faptu ca fabrica se doreste o punte catre est (orientul mijlociu, caucaz). Asa ca Aradul si infrastructura spre est, gata peste 100 de ani, e poveste.
      • +1 (1 vot)    
        sunt multe alte argumente (Miercuri, 16 octombrie 2019, 15:32)

        Crup [utilizator] i-a raspuns lui Cetateanu

        Sunt multe alte argumente, mult mai puternice decat locatia geografica. In era in care transporturile de marfa de mare capacitate (in principal trenuri - acolo unde nu exista cale navigabila si mai ales vapoarele) a devenit atat de ieftina (raportat la unitatea de volum) locatia geografica si-a pierdut enorm din importanta.
        Nu uita un lucru atat de evident: majoritatea lucrurilor care te inconjoara pe tine sunt facute in China! Nu in alta tara, ci in alt continent! Si chinezii nu mai sunt demult cea mai ieftina mana de munca posibila, deci nici macar argumentul asta nu mai este atat de important.
        Un ultim exemplu concret. Laptopul de pe care scriu acest mesaj este proiectat in Statele Unite, de catre o firma americana, fabricat in China, adus in Europa, Romania si cumparat de catre mine de la "coltul strazii" (adica un magazin din apropriere).
  • +1 (3 voturi)    
    O alta perspectiva - food for thought. (Miercuri, 16 octombrie 2019, 14:31)

    Habermas [utilizator]

    VW a avut un comportament imoral si ilegal si au fost dati de gol. In Turcia n-ar mai avea astfel de probleme, s-ar aranja, pentru ca este in afara UE.

    Acuma s-au poticnit doar pentru ca au zis "Hopa, s-ar putea sa fie mai rau decat am crezut in Turkye".

    ---------------------

    Deci care este problema Romaniei? Una sistemica.
    Uitati de VW. Daca Romania isi rezolva problemele sistemice, ceea ce devine posibil (si cere multa munca) dupa era PSD, vor veni investitorii card, nu am mai sta sa ne curga balele dupa cate un "investitor major" providential pe care sa incercam sa-l atragem indiferent de ce probleme are EL.
    • 0 (0 voturi)    
      daca SUA impun restrictii la exporturile (Joi, 17 octombrie 2019, 10:06)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

      turcesti, s-a terminat cu fabricile de masini din Turcia. Nu cred ca VAG sunt asa de nebuni sa mai investeasca acolo.
  • +1 (7 voturi)    
    Nu vin aici (Miercuri, 16 octombrie 2019, 14:33)

    Coco Whistle [utilizator]

    Se folosesc de ‘semifinalista” ca sa mai negocieza cu bulgarii. Am pierdut f multe in acesti 30 ani si totul din cauza indiferentei si a psd, udmr, minoritati in general. Ce nu vom recupera niciodata sint romanii destepti care lucreaza pe afara, cistiga f bine, sint super educati si nu se vor intoarce nici in 4 scinduri.
    • +1 (5 voturi)    
      Si ma rog, (Miercuri, 16 octombrie 2019, 15:20)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Coco Whistle

      ca ce am pierdut de pe urma minoritatilor? Nu ne-au lasat minoritatile sa muncim? Am vrut noi sa facem autostrazi si nu ne-a lasat Pambuccian?
      • 0 (2 voturi)    
        au facut mereu dar mereu (Joi, 17 octombrie 2019, 9:42)

        Sufleu [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        potlogariile PSD. Pe spagi grele de la PSD. Cam atat. Mai stii si altceva?!
        • -1 (1 vot)    
          Lasă-l că-i mai cătinel. (Joi, 17 octombrie 2019, 12:47)

          prec [utilizator] i-a raspuns lui Sufleu

          El nu a realizat faptul că „minoritățile” au votat mereu cu pizideaua. De fapt ăsta a și fost scopul datorită căruia li s-au dat locuri în parlament.
  • -1 (1 vot)    
    șansele României sunt extrem de mici (Joi, 17 octombrie 2019, 2:07)

    Protoss [utilizator]

    In Romania este o criza de forță de muncă. În plus, salariile sunt mai mici în Bulgaria si în Turcia.


    lucrez intr-o companie moniala automotive, si astea 2 conteaza mai mult decat toate autostrazile din lume:
    Sa ai salarii mici si oameni care sa vina la lucru, sa ai de unde alege, insa la noi inafara de nivelul scazut al celor care muncesc pe banda mai este si salariul care, creste de la an la an, eu ma mir ca nu au ales Africa ca Renault, dar nu este timpul pierdut.
    • +1 (1 vot)    
      turcii din vestul Turciei au salarii mai (Joi, 17 octombrie 2019, 10:07)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Protoss

      mari decat romanii. Cei din est, gen Antalia, sunt prost platiti...dar muncitorii din zona industrializata au salarii mari.
  • +1 (1 vot)    
    Un aspect esential omis de analiza HN (Joi, 17 octombrie 2019, 8:53)

    Sufleu [utilizator]

    Bulgaria has decided to almost double the subsidies offered to Volkswagen to 260 million euro ($287 million) from originally offered 135 million euro. https://seenews.com/news/bulgaria-hasnt-sweetened-its-bid-for-volkswagen-plant-report-672887

    Deci Bulgaria e gata sa dea o "spaga" VW (aka pompos si elevat spus ajutor de stat) in valoare de un sfert de miliard de euro. Firesc ca VW sa vrea sa investeasca acolo unde o parte semnificativa din banii de investitie ii primeste de la stat. Sunt curios cat e pregatit statul roman sa doneze VW ca sa aleaga Romania.
  • +1 (1 vot)    
    Nu as cumpara (Joi, 17 octombrie 2019, 9:09)

    Dodel540 [utilizator]

    Imi aduc aminte acum ceva ani ce diferente erau intre Toyotele facute in Anglia versus cele facute in Turcia.
    Turcia este praf la calitate. Si cum nici VW nu straluceste la capitoulul asta, reteta "succesului" este garantata.
    VW facut in Turcia va suna extrem de putin tentant.Sau Skoda Superb.
    Nu mai vorbim de taxe de import, Turcia nefiind in UE.
    • -2 (2 voturi)    
      Turcia e in spatiul economic european (Joi, 17 octombrie 2019, 10:08)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Dodel540

      are taxe 0 la exporturi in UE
      • 0 (0 voturi)    
        Mai exact... (Joi, 17 octombrie 2019, 14:37)

        MihaiDumitrescu1 [anonim] i-a raspuns lui bancher

        ... Turcia NU este in spatiul economic european :)))


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version