Piața europeană a mașinilor noi a continuat să se schimbe în 2019: SUV-urile au atins un record de 38%, vânzările de mașlni 100% electrice au depășit 350.000 de unități, iar dieselul a coborât la o cotă scăzută, de doar 31% din total, arată datele JATO pentru 27 de țări europene. Dacia s-a plasat foarte bine, Sandero fiind al șaptelea cel mai bine vândut model european, iar Duster a fost pe 12. Tesla Model 3 a fost numărul unu la electrice, cu 95.000 de mașini.

Cele mai vandute 20 de marci si top de modele in Europa, anul trecutFoto: JATO

În cele 27 de piețe luate în calcul s-au înmatriculat 15,57 milioane de mașini noi, nivel similar cu 2017. Cel mai slab an din ultimii zece a fost 2013, cu 12,3 milioane.

Dieselul și-a continuat scăderea, spre 31% din total, cu cinci puncte mai puțin decât în 2018. Maximul pentru diesel a fost în 2011, cu o cotă de 55%, benzina având atunci 43%. Anul trecut 59% dintre mașinile noi înscrise au fost pe benzină, iar 8% au fost hibride și full-electrice. Mai exact, au fost 1,27 milioane de vehicule cu propulsie alternativă, dintre care peste 900.000 hibride și peste 350.000 eletrice.

Cele mai vândute modele full-electrice au fost Tesla Model 3, cu 95.000 de unități, Renault Zoe cu 45.000, BMW i3 cu 32.000 și Nissan Leaf, tot cu 32.000.

La capitolul tip de caroserie, SUV-urile au atins un maxim istoric de 38%, ceea ce înseamnă peste 6 milioane de unități. Duster a fost al treilea cel mai vândut SUV, după Renault Captur și VW Tiguan, iar top 5 a fost completat de Volkswaagen T-Roc și Nissan Qashqai.

În clasamentul celor mai vândute modele se află pe primele locuri Volkswagen Golf, Renault Clio, Volkswagen Polo și Ford Fiesta, însă la toate aceste patru modele vânzările au scăzut față de anul trecut.

Sandero a fost pe șapte, cu 224.000 de mașini, iar Duster a fost pe 12, cu 221.000 de unități livrate.