Industria auto este una dintre cele la care se pot cuantifica rapid efectele crizei sanitare, iar datele arată că suspendările anunțate până acum se vor ”traduce” într-o producție cu 1,5 milioane de mașini mai mică la nivelul UE. O uzina a reluat deja producția și mai multe stabilesc acum cum vor reîncepe. Vor fi aplicate măsuri de distanțare socială, în alte uzine vor fi închise cantinele și în autobuzele de transport jumătate dintre locuri vor fi goale. Muncitorilor li se va lua temperatura la intrarea în schimb la unele uzine.

Intr-o uzina autoFoto: Nissan

În primele două luni ale anului au fost produse 92.000 de mașini la Dacia și Ford, dintre care 51.000 la Dacia și 41.000 la Ford.

Ford a suspendat producția pe 19 martie și o va relua cel mai devreme la 4 mai, iar la Dacia este la fel, cu amendamentul că uzina Mecanică va relua producția pe 21 aprilie și cea de vehicule pe 4 mai.

Luând o medie lunară de 45.000 de mașini pentru cele două uzine, putem estima că va fi un minus de producție de aproximativ 70.000 de mașini. În țară producția auto a atins un nivel record de 490.000 de mașini anul trecut, cu 14.000 peste 2018. Anul acesta este greu de crezut că se va depăși 450.000 de unități, și asta în cel mai bun scenariu.

Datele ACEA arată că 1,13 milioane de oameni de la uzinele auto din EU nu lucrează acum și în unele locuri producția ar putea fi reluată doar după jumătatea lunii mai, dar cele mai multe vor relua în ultimele zile din aprilie și primele din mai.

În total, suspendările de până acum înseamnă că producția este cu 1,46 milioane de vehicule mai mică decât într-o perioadă normală. Piețele mari de pe continent au scăzut cu ponderi între 40% și 90%, cei mai mulți dealeri au și-au închis porțile și oamenii oricum nu prea ar merge la reprezentanțe, din moment ce au mai puțini bani și nici nu au voie să iasă din case decât pentru cazuri de forță majoră.

În Germania s-au produs cu 450.000 mai multe mașini, în Spania este vorba de 264.000, iar în Franța, de 114,000, arată datele ACEA care estimează că în România minusul va fi de cel puțin 51.000 (dar cum am explicat mai sus, totalul va fi mai mare).

În Cehia scăderea va fi de cel puțin 90.000, iar șeful Skoda spunea recent că reluarea producției în țările UE ar trebui să se facă într-un calendar unificat pentru că sunt legături comerciale puternice între țări și ar fi ineficient ca fiecare uzină să pornească independent de ceilalți.