Cum schimbă coronavirusul uzinele auto, de la spațiul de lucru până la toalete, cantină și ”pauza de țigară”

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 20 aprilie 2020, 11:46 Economie | Auto


Lucru in conditii speciale intr-o uzina auto
Foto: Volkswagen
​Uzinele auto europene încep, rând pe rând, să reia producția, dar totul se va face în condiții cu totul diferite. Muncitorii vor purta măști, stațiile de lucru vor fi dezinfectate tot mai des și peste tot se va încerca păstrarea unei distanțe cât mai mari între oameni. În unele uzine li se va lua temperatura angajaților, altele vor schimba modul cum cantinele vor funcționa, iar noile reguli se vor aplica la baie, la ”pauza de țigară” și cam peste tot. Multe dintre noile reguli se vor aplica și în alte locuri de muncă, iar cu distanțarea socială va trebui să ne obișnuim.

Uzinele auto reiau producția în Europa, după mai bine de o lună de pauză. Unele au început în prima parte din aprilie și o mulțime de alte uzine, din Suedia până în Franța, reiau producția până la 1 mai. Dacia reia o parte din producție la 21 aprilie și uzina de Vehicule va produce din 4 mai, dată de la care va începe lucrul și la Ford Craiova.

Chiar dacă în aproape toate țările sunt restricții severe de circulație, activitatea economică trebuie reluată, fiindcă altfel se va ajunge și în sectorul auto la concedieri masive, mai ales în rândul furnizorilor de componente auto care nu au puterea financiară a marilor companii auto.

Pentru a împiedica răspândirea Covid-19 sunt instituite noi măsuri de siguranță în ideea de a păstra cât mai mult spațiu între oameni. Angajații vor purta măști și mănuși, vor folosi dezinfectant și spațiul de lucru va fi curățat mult mai des (în unele locuri chiar și la o oră). Unele fabrici au plasat, pe cât posibil, paravane de carton în spațiul de lucru, iar unde muncitorii nu pot fi ținuți la distanța de 1,5-2 metri unul de altul vor fi obligați să poarte și vizetă de plastic. De precizat că oamenii vor trebui să se obișnuiască să poarte masca de protecție la lucru, iar asta nu va fi ușor fiindcă nu de puține ori este cald în hala de producție și ritmul de muncă este alert.

Apoi, în unele uzine ședințele se vor ține cu mai puțini oameni în aceeași încăpere și durata va fi cât mai scurtă posibil, iar la uzina Toyota din Franța ședințele se vor ține cu ușa deschisă pentru ca cei care intră sau ies să nu mai fie nevoiți să pună mâna pe clanță, ci să deschidă cu cotul. La uzina franceză sindicatele au protestat puternic împotriva deciziei patronatului de a relua lucrul.

Cantina este un spațiu cu risc, fiindcă se adună mii de oameni la un loc, astfel că în unele cazuri se va limita numărul de oameni ce pot intra simultan, tot pentru respectarea distanțării sociale.

La unele uzine se vor închide cantinele, iar muncitorii sunt încurajați să mănânce la sfârșitul schimbului de lucru. La fel, și transportul muncitorilor către punctul de lucru va suferi schimbări: fie vor fi într-un autobuz/microbuz de două ori mai puțini oameni, fie, unde se va putea, va fi dublat numărul de vehicule de transport, tot pentru a se păstra un spațiu între muncitori.

În Franța nu vor mai fi scrumiere comune în locul special de fumat, ci vor exista scrumiere individuale, pentru ca angajații să nu se mai adune mai mulți la un loc. La o uzina Peugeot din Franța se va încerca menținerea distanțării și la baie: un grup sanitar din două va fi închis.

La uzinele Volvo vor fi modificate și spațiile de birouri, pentru a fi mai mare distanța între ele, iar la furnizorul Magna Steyr a fost mărit spațiul de parcare, fiindcă mai mulți oameni vin cu mașinile personale la muncă, în loc de transportul în comun.

Unii constructori instalează termoscanere pentru a le lua temperatura angajaților, câțiva discută despre posibilitatea de a le face teste de sânge. Ford a început, în SUA, un test pe un număr mic de angajați care poartă la mâini brățări cu senzori care îi avertizează sonor când se apropie prea mult de un alt coleg.

Aceste măsuri iau timp, simpla echipare și dezechipare poate dura peste o jumătate de oră. La fel și curățarea mult mai temeinică a spațiului de lucru ia timp, iar distanțarea pe linia de producție înseamnă că eficiența scade și sunt realizate mai puține mașini.

Toate uzinele reîncep la capacitate mult redusă față de vremurile normale, unele chiar și la sub o cincime din potențial. Este adevărat că și cererea este foarte mică, în condițiile în care piața din UE a scăzut cu 55% în martie și în unele țări scăderea a fost de peste 70%.

În cele mai multe uzine vin întâi la muncă un număr mic de angajați, spre exemplu un schimb din trei, iar primele zile sunt dedicate instructajului pentru noile măsuri sanitare severe.

Despre cât de speciale sunt lucrurile o arată declarațiile unui important oficial de la Volkswagen.

“Nu am mai trecut printr-o astfel de situație. (...)În lumina acestei pandemii, trebuie să ne adaptăm acestor rutine. Un răspuns este acela în privința asigurării de sănătate. Cu cele 100 de măsuri luate la Volkswagen, ținem riscul de infectare cât se poate de jos. Acest lucru va seta un standard în industrie, dar trebuie sa fim realiști: la început, noile proceduri vor da curs unor întrebări și parte din colegi vor fi mai rezervați. Niciodată nu am dezvoltat, produs sau vândut în asemenea condiții”, spune Bernd Osterloh, președinte al Consiliului Muncitorilor de la Volkswagen.

Furnizorii de componente au mult de suferit și câteva companii mai mici deja au au făcut concedieri în SUA și Europa. Puterea lor de a rezista mult timp fără a produce este mult redusă față de companiile foarte mari care au rezerve. Faptul că marii producători au anunțat date clare de reluare a producției este un semn bun și pentru furnizori.

Însă, așa cum arată și exemplele din trecut, vor trece luni de zile până când producția să revină la volumele dinaintea crizei Covid-19, iar revenirea va fi grav amânată dacă vor exista și în toamnă carantine în țările europene.

Surse: Financial Times, Reuters, Automotive News, Bloomberg, La Tribune








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















11923 vizualizari

  • +9 (9 voturi)    
    Oricum suntem putini . (Luni, 20 aprilie 2020, 12:09)

    cosminas [utilizator]

    Maine din nou la munca . Cine va tine la operatorii din productie , si-a luat si o sa ia in continuare un minim de masuri.In autobuz stam in zig-zag , un scaun ocupat din 2 si un rand liber intre noi , distanta suficienta apoi angajatorul ne ia periodic temperatura.
    • -6 (12 voturi)    
      Mai este o varianta (Luni, 20 aprilie 2020, 13:04)

      intruderul [utilizator] i-a raspuns lui cosminas

      #statiacasa.A,si musai sa ne spalam pe maini.
      • +10 (10 voturi)    
        Hmm. (Luni, 20 aprilie 2020, 13:44)

        cosminas [utilizator] i-a raspuns lui intruderul

        Cam greu ! Facturile si ratele cine le plateste ? Economia trebuie sa-si revina incet , incet .
        • -3 (7 voturi)    
          Eram ironic... (Luni, 20 aprilie 2020, 14:28)

          intruderul [utilizator] i-a raspuns lui cosminas

          De 35 de zile ne-au haituit cu #statiacasa si #spala-te pe maini.

          Daca restrictiile se ridica pe rand,viceversa nu era valabila?

          Trebuiau sa inchida judete intregi unde foamea este mai crunta decat coronavirusul?Si chiar si in acest caz,daca inchizi tot trebuie sa si oferi,nu pur si simplu stingi lumina si scapa cine poate...

          Mai are rost sa enunt masurile pe care le-au luat autoritatile la schimb cu restrictiile?
          • +3 (7 voturi)    
            Chiar daca... (Luni, 20 aprilie 2020, 14:53)

            cosminas [utilizator] i-a raspuns lui intruderul

            ... ni se ofera conditii de igienizare in cantitati indestulatoare sapun lichid , dezinfectant , hartie igienica ... spalatul pe maini va fi optional in functie de persoane.Cunosc colegi care dupa ce vin de la pisoar , nu isi mai spala mainile.Iar , dupa cum preciza autorul articolului , masca va fi greu de purtat , mai ales la masinile care degaja caldura sau in conditiile in care aerul conditionat nu face fata sau in unele cazuri , nu exista .
  • -1 (13 voturi)    
    mi se pare incredibil (Luni, 20 aprilie 2020, 14:19)

    hanu [utilizator]

    ca cineva isi imagineaza ca lumea va mai consuma ca inainte... eu cand croncaneam ca nu e buna punerea pe pauza a economiei pt ca distruge increderea consumatorilor imi luam minusuri...

    Ma bucur ca sunt optimisti si produc masini noi, sa vedem cine mai cumpara?...
    • +2 (2 voturi)    
      in Romania (Luni, 20 aprilie 2020, 18:16)

      mmmircea [utilizator] i-a raspuns lui hanu

      si sa vrem nu vom mai avea pe ce sa cumparam. Sunt multi bugetari si corporatisti care te umplu de minusuri. Nu-i nimic, dupa 1 iunie urmeaza sa simta si ei criza pe pielea lor, la stat urmeaza taieri, iar la corporatie work force reduction, si o sa zboare de n-o sa le vina nici lor sa creada. Oricum 80 la suta din ei muncesc la fel de putin si de prost ca la stat.
      • +1 (1 vot)    
        problema pare sa nu fie inteleasa (Luni, 20 aprilie 2020, 21:22)

        hanu [utilizator] i-a raspuns lui mmmircea

        nici de vorbitorul de la VW. O tot tine cu productia in sus productia in jos... Productia e in final ultima problema daca ai cerere, vei gasi o cale pana se drege lantul de productie/distributie. Problema e alta, aceea ca asemenea evenimente produc schimbari de comportament in consumatorii elegibili care dintr-o data, chiar in ipoteza ca ar avea banii necesari, se vor gandi de doua ori inainte de a cumpara masina noua daca cea pe care o au nu poate fi tinuta mai mult... Asta inseamna ca degeaba produci 200k masini daca nu le poti vinde ca inainte. Par sa ignore toti shiftul din gandirea consumatorilor, pe care se para ca ii asimileaza toti cu niste roboti care la comanda "gata epidemia, consumati" incep sa cheltuie ca apucatii. Lucrurile nu asa functioneaza. Spre deosebire marea depresiune acum exista instrumentele lichiditatii dar asta duce la inflatii, distrugerea clasei de mijloc, a micilor economii, in final al oricarui comportament tip "delayed gratification" care este baza oricarei bunastari sustenabile. Dar nu ai cu cine domle, nivelul cetateniei in general este absolut lamentabil.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by