Uzina Toyota din Valenciennes este prima mare uzină auto din Franța care a reluat producția, iar modul cum se face arată cât de complicată este încercarea de a reveni la normal. Producția va fi mică destul de mult timp, muncitorilor nu le va fi ușor să se obișnuiască în noile condiții cu limitări, iar productivitatea va fi mai scăzută. În plus, la uzina franceză o parte dintre sindicaliști s-au opus reluării producției și au spus că patronatul pune oamenii în pericol prin reluarea producției.

Masini YarisFoto: Toyota

”Este clar că nu se va opri coronavirusul pe 11 mai, dar trebuie să ne pregătim, iar această pregătire va dura. Trebuie să adaptăm utilajele industriale pentru a putea produce în viitor”, spune Luciano Biondo, șeful uzinei care produce modelul Yaris în Franța.

11 mai este o dată importantă, fiindcă se ridică primele restricții în Franța, însă cea mai mare parte vor rămâne. În aceste condiții, decizia Toyota de a reîncepe producția pe 21 aprilie a fost privită de mulți cu uimire, iar unul dintre liderii sindicali a spus că este o nebunie și că viața muncitorilor este pusă în pericol. Restul sindicatelor au fost de acord cu reluarea producției, cu condiția ca angajații să fie în siguranță.

Foarte multe voci cer în Franța ca industria să repornească, mai ales că efectele crizei încep să se simtă. Repornirea va dura foarte mult.

Însă lucrurile nu vor avansa rapid la uzina care produce micul model de oraș Yaris. În prima zi au venit pe bază de voluntariat 500 dintre cei 4.500 de salariați, iar miercuri vor veni alte câteva sute, în timp ce prima mașină va fi produsă joi. Șefii uzinei admit că unor angajați le este frică să revină, din cauza pericolului Covid-19, și tocmai de aceea au putut decide fiecare dintre ei dacă să vină sau nu.

Însă, fabrica ce producea 1.000 de mașini pe zi înainte de criză va face în primele zile cam 50 pe zi și ritmul va rămâne mult timp scăzut, pentru că în primele două săptămâni numărul de angajați prezenți la sit nu va trece de 1.000-1.500. Producția va crește lent, va ajunge la 100 pe zi, la 150, și tot așa.

15% dintre salariați, cei care sunt mai aproape de pensionare sau care au unele probleme medicale, nu vor reveni încă, iar ceilalți 85% vor veni pe rând, câte două zile, pentru a se obișnui cu noile condiții de muncă. Însă în primele săptămâni nu vor fi simultan la uzină mai mult de o treime dintre salariații apți. Pentru a avea componente pentru trenurile de rulare, Toyota repornește și fabrica din Polonia.

Angajații trebuie să testeze cum merge producția în noile condiții de distanțare socială, iar aici nu vorbim doar de măști și mănuși sau doar de măsurarea temperaturii. Miile de posturi de lucru trebuie adaptate pentru distanțarea socială, dar aproape 100 de posturi nu permit păstrarea unei distanțe de peste un metru, astfel că angajații vor purta și vizetă, pentru a fi mai feriți.

Cantina uzinei nu va funcționa, fiindcă ar fi prea riscant să fie adunați la un loc atât de mulți oameni, iar în multe zone vor fi montate panouri izolatoare din plexiglas. Practic, în primele 15 zile angajații vor trebui să se obișnuiască în aceste condiții de protocol sanitar sever și să vadă ce lucruri pot îmbunătăți. Oficialii Toyota spun că se așteaptă la scăderea productivității, dat fiind că vor exista aceste schimbări la posturile de lucru și practic elemente care ”frânează” producția.

Este imposibil de spus când va reveni producția la 1.000 de mașini/zi, dar uzina are 35.000 de comenzi dinainte de izbucnirea crizei. Din această primăvară ar trebui să înceapă și producția noii generații Yaris, iar de la anul, a unui SUV mic.

Surse: BFMTV, Le Figaro, Automotive News