Însă lucrurile nu vor avansa rapid la uzina care produce micul model de oraș Yaris. În prima zi au venit pe bază de voluntariat 500 dintre cei 4.500 de salariați, iar miercuri vor veni alte câteva sute, în timp ce prima mașină va fi produsă joi. Șefii uzinei admit că unor angajați le este frică să revină, din cauza pericolului Covid-19, și tocmai de aceea au putut decide fiecare dintre ei dacă să vină sau nu.
Însă, fabrica ce producea 1.000 de mașini pe zi înainte de criză va face în primele zile cam 50 pe zi și ritmul va rămâne mult timp scăzut, pentru că în primele două săptămâni numărul de angajați prezenți la sit nu va trece de 1.000-1.500. Producția va crește lent, va ajunge la 100 pe zi, la 150, și tot așa.
15% dintre salariați, cei care sunt mai aproape de pensionare sau care au unele probleme medicale, nu vor reveni încă, iar ceilalți 85% vor veni pe rând, câte două zile, pentru a se obișnui cu noile condiții de muncă. Însă în primele săptămâni nu vor fi simultan la uzină mai mult de o treime dintre salariații apți. Pentru a avea componente pentru trenurile de rulare, Toyota repornește și fabrica din Polonia.
Angajații trebuie să testeze cum merge producția în noile condiții de distanțare socială, iar aici nu vorbim doar de măști și mănuși sau doar de măsurarea temperaturii. Miile de posturi de lucru trebuie adaptate pentru distanțarea socială, dar aproape 100 de posturi nu permit păstrarea unei distanțe de peste un metru, astfel că angajații vor purta și vizetă, pentru a fi mai feriți.
Cantina uzinei nu va funcționa, fiindcă ar fi prea riscant să fie adunați la un loc atât de mulți oameni, iar în multe zone vor fi montate panouri izolatoare din plexiglas. Practic, în primele 15 zile angajații vor trebui să se obișnuiască în aceste condiții de protocol sanitar sever și să vadă ce lucruri pot îmbunătăți. Oficialii Toyota spun că se așteaptă la scăderea productivității, dat fiind că vor exista aceste schimbări la posturile de lucru și practic elemente care ”frânează” producția.
Este imposibil de spus când va reveni producția la 1.000 de mașini/zi, dar uzina are 35.000 de comenzi dinainte de izbucnirea crizei. Din această primăvară ar trebui să înceapă și producția noii generații Yaris, iar de la anul, a unui SUV mic.
Surse: BFMTV, Le Figaro, Automotive News