Cum a ajuns Renault din nou într-o situație critică și salvarea ce ar putea veni de la statul francez

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 21 mai 2020, 10:39 Economie | Auto


Gama Renault
Foto: Renault
​Renault are din nou nevoie de ajutorul statului francez, iar de data aceasta lucrurile sunt și mai complicate decât în alte situații dificile din istoria mărcii, fiindcă se vorbește de posibila închidere a unor uzine din Franța, lucru de care statul nici nu vrea să audă. Încă dinainte de scandalul Ghosn, Renault suferea, iar acțiunile au scăzut dur în ultimii doi ani. În articol puteți citi despre cum Renault a ajuns din nou într-o situație extrem de gravă.

Anul trecut a fost primul din ultimii 10 cu pierderi pentru Renault, 141 milioane euro, față de profit de peste 3 miliarde euro în 2018. Și cifra de afaceri a scăzut, cu 3,3%, până la 55,5 miliarde euro.

Și în 2020, pe fondul unei piețe în recul, Renault anticipa înainte de criza coronavirusului, noi scăderi la capitolul rentabilitate și o cifră de afaceri care va stagna la nivelul celei din 2019. Criza Covid -19 a fragilizat însă și mai mult vânzările grupului și îi pune viitorul în pericol.

În UE, cota de piață a mărcii a fost de 6,7% anul trecut, în timp ce acum 15 ani era de peste 10%. Vânzările în UE au fost de 1,05 milioane unități Renault, în timp ce în 2005 a vândut 1,57 milioane mașini. Însă atunci, Dacia abia intra pe piețele din Vest, iar marca a vândut anul trecut în UE peste jumătate de milion de mașini. În primele patru luni ale anului vânzările sale au scăzut cu 53%.

Cotația acțiunilor Renault era de peste 95 de euro în martie 2018, de peste cinci ori mai mult decât în prezent. În iunie 2017 acțiunile au depășit 115 euro. Doar în ianuarie 2009 acțiunile au dus-o mai rău, scăzând sub 15 euro.

Acțiunile Renault sunt la aproape 18 euro, iar valoarea de piață este 5,1 miliarde euro.

După 2010, noul limbaj de design promovat de Laurens van den Acker prin modele precum Clio sau Captur a adus clienți mărcii și lucrurile păreau să meargă excelent. Însă, în ultimii ani vânzările nu au mers grozav mai ales la modele precum Megane, Espace, Scenic sau Talisman, de la care așteptările erau mai mari. În plus, au fost mari costurile relansării mărcii sportive Alpine.

Situația financiară este gravă și Renault va anunța un plan de restructurare pe 29 mai, iar șefii companiei discută cu sindicatele. Planul ar fi să se realizeze economii anuale de 2 miliarde euro până în 2022 inclusiv, iar compania este pe cale să obțină un împrumut de 5 miliarde de euro, garantat de statul francez (care deține 15% din acțiunile companiei).

Planul de restructurare va cuprinde probabil și reduceri de capacitate la uzinele din Rusia și Coreea de Sud, țări unde grupul spera într-o creștere bună a vânzărilor pe termen mediu, însă unde realitatea se dovedește mult mai dură. Cea mai controversată idee este cea privind închiderea a trei uzine din Franța și convertirea unei uzine de asamblare auto în uzină de construcție a bateriilor pentru mașini electrice. Statul francez nici nu vrea să audă însă de închideri de uzine.

Aici trebuie spus că grupul a vândut 3,75 milioane mașini anul trecut, iar cele electrice au reprezentat sub 2% din total, chiar dacă Renault are printre cele mai vândute modele full-electric din piață, Zoe. O problemă ține de faptul că bateriile sunt fabricate în Asia și se vorbește de ani buni despre construirea unor uzine de baterii în Europa, de către consorții formate din companii din industrie.

Ar fi a treia oară când statul intervine pentru a salva Renault, companie naționalizată în 1945 și privatizată progresiv în anii '90. În anii '80 Renault a obținut o recapitalizare de 18 miliarde de franci, direct prin ștergerea datoriilor. A doua salvare a venit în 2008 când, atât Renault, cât și PSA, au obținut împrumuturi publice participative de 3 miliarde euro, pe o perioadă de cinci ani. Una dintre condiții era ca pe acea perioadă să nu închidă nicio uzină din Franța.

Subiectul închiderii uzinelor va fi intens dezbătut și de data asta, însă pare mult mai posibil că acest lucru se va întâmpla.

Luca de Meo, fostul șef al Seat, vine la conducerea Renault la 1 iulie și va avea misiunea grea de a relansa marca. Ajutată de ”balonul de oxigen” primit de la stat, Renault va trebui să facă mașinile din nou atractive publicului, lucru deloc ușor pe o piața concurențială grav afectată de criza Covid-19. Renault era deja slăbită înaintea crizei sanitare, dar aceasta a fragilizat-o și mai mult.

Surse: Les Echos, BFMTV, Le Figaro






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















4938 vizualizari

  • +2 (8 voturi)    
    Industria auto.... (Joi, 21 mai 2020, 10:42)

    ggiiggii [utilizator]

    nou bula ce se va sparge cat de curand.
    Nu te poti baza pe "consumul" de automobile....
    Atatea resurse si atatea poluare aiurea, doar ca sa ai ultimul model de Renault, Audi sau BMW....o prostie
    • -4 (8 voturi)    
      stai linistit.. (Joi, 21 mai 2020, 12:05)

      Ismail Paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui ggiiggii

      .. ca nu mai cumpara nimeni cazane frantzujesti.
      • -1 (3 voturi)    
        Nu am vrut sa aduc vorba... (Joi, 21 mai 2020, 15:10)

        ggiiggii [utilizator] i-a raspuns lui Ismail Paine de circ

        despre calitatea automobilelor de productie franceza.
        De ce sa dau banii pe un jeg de Renault, cand imi pot lua o japoneza fiabila....cu ceva banuti in plus.
        Astept sa vad cum se descurca DACIA in toata afacerea asta...
  • +1 (3 voturi)    
    majoritatea constructorilor (Joi, 21 mai 2020, 12:25)

    mmmircea [utilizator]

    vor avea nevoie de pachete de sprijin financiar. De vina e chiar legiuitorul, in cazul de fata UE. In 2005 pretul unui megane sport era de 25k euro, azi e de 40k euro, iar discursul scumpirilor excesive e valabil pentru toate marcile si e datorat in primul rand normelor de depoluare din ce in ce mai dese si mai stricte. Pentru Romania 2005-2020 a fost per ansamblu o perioada de crestere substantiala a veniturilor, cel putin in randul clasei de mijloc. In vestul Europei am avut de-a face cu o stagnare a nivelului salarial. Situatia e cu atat mai complicata cu cat directia in care UE taraste industria, adica spre electrificare presupune o noua scumpire semnificativa a masinilor, in conditiile in care oamenii nu-si mai permit nici macar preturile actuale.
  • 0 (4 voturi)    
    Sun fan al marcii (Joi, 21 mai 2020, 13:06)

    B.Dan [utilizator]

    Dupa 2010 Renault a facut greseala sa-si simplifice design-ul la masini, mergand pe un aspect simplu, robust si banal, tipic nemtesc. Sunt departe de a fi expert, dar sunt totusi un mare pasionat al masinilor, dar din punctul meu de vedere, masinile frantuzesti nu vor fi niciodata masini nemtesti (si nu din cauza calitatii - unde ca sa fim sinceri, nici cele nemtesti nu mai stralucesc). Masinii nemtesti ii sta bine sa fie simpla, nu te astepti la altceva, atrage prin banalitate. Masinii frantuzesti nu-i sta bine sa fie simpla. Fix greseala asta a facut-o si Peugeot cu ceva timp inainte de Renault, insa Peugeot a inceput sa corecteze asta in ultimii ani (datorita lui Carlos Tavares - care a scos PSA din mizerie). Imi aduc aminte cu placere de Clio II (prima mea masina), de Megane II sau de Laguna Coupe (masina pe care am detinut-o si inca a ramas in familie - o splendoare). Era la mintea cocosului ca Renault nu va vinde Talisman, e un segment s-asa aglomerat, intr-un context in care oamenii cauta compacte sau SUV-uri (unele wanabe).


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by