Prima jumătate din 2020 a fost una record pentru mașinile 100% electrice, atât în întreaga Uniune Europeană, cât și în România, chiar dacă piața de la noi este încă minusculă. Austria, Polonia și Cehia sunt cele mai mari piețe din regiune pentru mașinile electrice, iar în România s-au înmatriculat în medie 100 pe lună în 2020. Numărul de modele full-electrice din piață crește constant, subvențiile au fost motivante și totalul stațiilor de încărcare se mărește în Europa.

Masina electrica la incarcatFoto: Tom Wang | Dreamstime.com

Datele ACEA arată că s-au înmatriculat în primul semestru 155.000 de mașini electrice noi în UE, cu 40% față de prima jumătate a anului trecut, aici trebuind spus că nu există date pentru Bulgaria, Croația și Malta.

Franța a depășit 45.000 de unități, datorită subvențiilor venite de la stat, iar Germania a trecut de 44.000. Franța merită mențiune specială pentru creșterea de 114%, iar dintre toate țările UE, creșterea procentuală cea mai mare a fost în Cehia unde vânzările au urcat de peste trei ori, de la 360, la 1.254 unități. Nici Polonia nu stă rău, cu 1.130 de mașini, în timp ce Ungaria a ajuns la 1.002 mașini electrice.

În Austria au fost peste 4.800, în Slovacia 328 și în Grecia, doar 135.

România a ”bifat” 591 de mașini full-electrice, creștere de 30% față de S1 2019. În UE, pe locul trei s-a situat Olanda, cu peste 14.000 de mașini, dar au fost și câteva piețe unde numărul de mașini electrice nou - înmatriculate a scăzut: Spania, Portugalia, Irlanda.

În afara UE, două țări merg foarte bine: Norvegia, cu 28.000 (deși scăderea fost de 19%) și Marea Britanie (31.000, +158%).

În UE în toate piețele auto s-au înmatriculat 2,22 milioane mașini noi pe benzină, 1,26 milioane diesel și 774.000 cu propulsie alternativă de toate tipurile.