Românii și mașinile electrice - Cum arată cifrele față de țările din regiune și față de cele mai mari piețe europene

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 3 septembrie 2020, 12:41 Economie | Auto


Masina electrica la incarcat
Foto: Tom Wang | Dreamstime.com
Prima jumătate din 2020 a fost una record pentru mașinile 100% electrice, atât în întreaga Uniune Europeană, cât și în România, chiar dacă piața de la noi este încă minusculă. Austria, Polonia și Cehia sunt cele mai mari piețe din regiune pentru mașinile electrice, iar în România s-au înmatriculat în medie 100 pe lună în 2020. Numărul de modele full-electrice din piață crește constant, subvențiile au fost motivante și totalul stațiilor de încărcare se mărește în Europa.

Datele ACEA arată că s-au înmatriculat în primul semestru 155.000 de mașini electrice noi în UE, cu 40% față de prima jumătate a anului trecut, aici trebuind spus că nu există date pentru Bulgaria, Croația și Malta.

Franța a depășit 45.000 de unități, datorită subvențiilor venite de la stat, iar Germania a trecut de 44.000. Franța merită mențiune specială pentru creșterea de 114%, iar dintre toate țările UE, creșterea procentuală cea mai mare a fost în Cehia unde vânzările au urcat de peste trei ori, de la 360, la 1.254 unități. Nici Polonia nu stă rău, cu 1.130 de mașini, în timp ce Ungaria a ajuns la 1.002 mașini electrice.

În Austria au fost peste 4.800, în Slovacia 328 și în Grecia, doar 135.

România a ”bifat” 591 de mașini full-electrice, creștere de 30% față de S1 2019. În UE, pe locul trei s-a situat Olanda, cu peste 14.000 de mașini, dar au fost și câteva piețe unde numărul de mașini electrice nou - înmatriculate a scăzut: Spania, Portugalia, Irlanda.

În afara UE, două țări merg foarte bine: Norvegia, cu 28.000 (deși scăderea fost de 19%) și Marea Britanie (31.000, +158%).

În UE în toate piețele auto s-au înmatriculat 2,22 milioane mașini noi pe benzină, 1,26 milioane diesel și 774.000 cu propulsie alternativă de toate tipurile.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















1990 vizualizari

  • +2 (8 voturi)    
    De ce nu-mi iau mașină electrică (Joi, 3 septembrie 2020, 13:15)

    Tescovin [utilizator]

    1. Pentru că „mașina cu energie verde” e o minciună cu tehnologia momentului. Energia electrică cu care funcționează mașina provine din rețeaua energetică națională, alimentată în mare parte din combustibili fosili (cărbune, gaz natural, păcură).
    2. Pentru că poluează mediul. Dincolo de sursa primară de energie, bateria vehiculului este o bombă ecologică.
    3. Pentru că e scumpă, cu toate subvențiile de stat
    4. Pentru că nu vreau ca alții să plătească din buzunarul lor, prin intermediul subvențiilor de stat, ca să-mi iau eu mașină. Bineînțeles, și reciproca e valabilă, urmând aceeași logică ca în problema construirii Catedralei din bani publici.
    • 0 (10 voturi)    
      esti bun, bre, bun de tot (Joi, 3 septembrie 2020, 14:02)

      muciflenduri [utilizator] i-a raspuns lui Tescovin

      1. Nu vrei sa incarci cu electricitate, pentru ca ar putea proveni din pacura, dar vrei sa arzi benzina o viata intreaga. Esti un mare ecologist.
      2. Asa, ai decis tu si nu mai merita dezbatut.
      3. Si pentru ca o masina care foloseste tehnologii noi e scumpa, iti vei lua o troaca de la bulgari, facuta in 1997
      4. Tot postul e numai bullshit
      • +1 (3 voturi)    
        Nu sunt bun de tot... (Joi, 3 septembrie 2020, 14:43)

        Tescovin [utilizator] i-a raspuns lui muciflenduri

        ...ci probabil doar ceva mai inteligent decât dvs. În locul dvs. asta m-ar îngrijora.

        1. Benzina e de departe preferabilă cărbunelui sau păcurii. Ca să nu zic că există și varianta gaz.
        2. Nu am decis, doar mi-am expus punctul de vedere. Vă invit și pe dvs. să argumentați cum anume bateria este eco-friendly.
        3. Logica dvs. de fier v-a dat cu oiștea-n gard. Cumpăr mașini normale, noi, odată la 6-7 ani, cu standarde de emisii conform normelor UE la zi.
        4. Mda, nu am cu ce să parez un astfel de „argument”...
      • +2 (2 voturi)    
        are dreptate (Vineri, 4 septembrie 2020, 1:08)

        Gica Georgescu [anonim] i-a raspuns lui muciflenduri

        Am facut analiza in alte comentarii.
        Colectand date de pe site-ul transelectrica am obtinut media amprentei de carbon pentru electricitatea produsa in Ro. Am cumulat cu amprenta (medie) de carbon a procesului de fabricatie a bateriei cu Litiu (deloc neglijabila) si am obtinut o amprenta (medie) de CO2 de 100-108g CO2/Km pentru masinile electrice.
        Spre comparatie o Dacia Logan pe benzina are specificata o amprenta de CO2 de 112g CO2/Km. Sa presupunem ca in cele mai grele conditii de exploatare loganul nou produce 125g CO2/Km, tot nu este foarte mult in comparatie cu cele 100-108g CO2/Km ale masinii electrice.
        Deci cat timp mai folosim carbune sau un procent insemnat de hidrocarburi la producerea de electricitate, masina electrica nu este un mare beneficiu pentru mediu.
        Cu banii de electrica iti iei 2 loganuri sau un singur logan si donezi diferenta pentru educatia copiilor din zone defavorizate. In felul asta sprijini economia nationala si iti faci tie un bine asigurandu-te ca o sa aiba cine sa-ti plateasca tie (si mie) pensia.
    • -1 (5 voturi)    
      Matale te informezi de la Radio Erevan (Joi, 3 septembrie 2020, 14:29)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Tescovin

      Energia electrica provine intr-adevar in buna masura din arderea combustibililor folsili. Da' energia folosita de-o masina cu motor cu ardere interna, pe langa ca provine integral din arderea combustibililor fosili, e cel putin dubla. Masina cu motor cu ardere interna n-are franare cu recuperare de energie, si termocentralele ating eficiente pe care motorul mic de pe masina nici in vis nu le atinge.

      Daca faci o socoteala, cu subventii, cu economia de benzina si cu costul mult redus cu intretinerea, costurile curente cu o masina electrica sunt clar mai mici decat cu orice masina cu ardere interna comparabila.

      Aia cu poluarea din cauza bateriei e o gogoasa si-o barba cat China de mare. Masinile electrice, cand se caseaza, se recicleaza. Exista un motiv foarte egoist pentru care industria auto va recicla cu mare lacomie mai ales bateriile: e mai ieftin decat sa le produci de la zero din materiale proaspete. Pe ansamblu, scurgerile de ulei, arderea incompleta, milioanele de masini care n-au nici un fel de catalizatori sau la care motorul functioneaza prost si arde incomplet combustibilul polueaza mult mai mult.

      Subventiile se traduc intr-o poluare mult mai redusa a zonelor aglomerate, cu multe masini, chestie de care beficiaza si cei ce locuiesc in zonele alea. Asa ca subventiile alea sunt o investitie indirecta intr-o stare de sanatate mai buna a intregii populatii. Sau tu ai impresia ca statul roman, cot la cot cu alte state, subventioneaza masinile electrice de florile marului? Ai idee ce economie s-a realiza prin reducerea incidentei cancerului pulmonar cu doar 5%?
      • +2 (4 voturi)    
        dezinformezi (Vineri, 4 septembrie 2020, 1:39)

        Gica Georgescu [anonim] i-a raspuns lui Eu the first

        Bateriile cu Litiu au amprenta de carbon uriasa prin faptul ca folosesc multe elemente rare iar pentru extragerea acestora este minata o cantitate mare de minereuri. Impactul asupra mediului il are si consumul de apa in zonele in care Litiul este extras din solutie de saramura, se intampla ca fix acele zone din America de sud sa nu detina apa din abundenta. Producerea grafitului folosit la anozii bateriei polueaza puternic aerul in regiuni din China. Daca nu se intampla la tine in tara nu e ca si cum nu s-ar intampla deloc.
        Ce ai scris despre reciclare este o minciuna. In prezent niciun producator de baterii cu Litiu nu foloseste materiale reciclate din alte baterii.
        Tehnologiile de fabricatie difera, la fel si compozitia bateriei, cu Cobalt, fara Cobalt, cu Fier si oxid de Fosfor sau fara etc.
        Tehnologia de reciclare trebuie sa fie adaptata la cea de fabricare a bateriei deci vom avea nevoie de pana la 15 tipuri de tehnologii de reciclat baterii. Este fezabil dar inca nu se procedeaza astfel si chiar si atunci cand se va trece la reciclare, procedura nu asigura niciodata recuperare a 100% din componente, 50% pentru Litiu ar fi un rezultat optimist cu un consum de energie considerabil.
        Banii de subventii ar trebui folositi mai intai pentru modernizarea centralelor electrice si instalarea unei capacitati de productie de energie verde care sa faca fata varfurilor de consum produse de masinile electrice.
        Intr-un oras ca Bucuresti, unde principalul factor de poluare il reprezinta praful de pe carosabil ridicat in aer de masini, situatia nu se imbunatateste foarte mult.Cat timp se schimba borduri sau se fac sapaturi si se lasa pamant sau beton pe asfalt, acela devine sursa de praf si ajunge in plamanii locuitorilor.
        Nu-mi zice de noxele masinlor pe benzina. La euro6 au fost aduse la un nivel insesizabil.
        Principalul motiv pentru tranzitia la electric il reprezinta urgenta climatica si nevoia de a reduce CO2 atmosferic dar si electrica are o amprenta insemnata de CO2.
        • -1 (1 vot)    
          Orice activitate de minerit e poluanta (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 10:41)

          Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Gica Georgescu

          Orice produs tehnologic are o amprenta insemnata de CO2. Doar atat ca aia e semnificativ mai redusa la vehiculele electrice.

          Nu stiu daca-i coincidenta sau nu, da' mai toate zacamintele de litiu sunt situate in zone aride. Dar dintre primele zece mine de litiu din lume, dupa cantitatea de metal disponibila, doar una e in America de Sud - in Mexic. Majoritatea sunt in Australia.

          Evident ca reciclarea n-are cum sa ia avant cand inca nu-s baterii disponibile de reciclat. Tesla cel putin deja isi dezvolta propriile procese de reciclare, si altii au pornit firme care recicleaza nu doar bateriile ci si deseurile din procesul de fabricatie. Avand insa in vedere ca multe baterii de pe automobile electrice o sa fie folosite poate zece ani sau mai mult (pierd nici 20% din capacitate in timpul asta), o sa mai dureze pana o industrie de reciclare a bateriilor de la automobile electrice va avea suficienta materie prima de procesat.
    • 0 (4 voturi)    
      Mare parte (Joi, 3 septembrie 2020, 15:27)

      TurmentatuTheThird [utilizator] i-a raspuns lui Tescovin

      1. Mare parte înseamnă doar aproape o treime. Mdap, exact, cam o treime din energie e produsă arzând cărbune, gaz și petrol. Restul e nuclear, hidro, eoliene. Nu vreau să intru în discuția gen: oare ce face statul român pentru ca să fie mai ușor producerea de energie verde, că nu are rost. Nu vrei să știi ce înseamnă să devii prosumator. Nici nu am avut legislație pentru ei până acum 2 ani.

      2. Mdap, ai dreptate, producerea bateriei produce mai mult CO2. Dar, și e un mare dar, studiile arată că pe toată durata de viață a mașinii, mașina electrică produce cu 65% mai puțin CO2. Plus, bateriile se reciclează. Nu cred că reciclezi benzina.

      3. Costul inițial al mașinii e mai mare. Corect. Însă, după 5 ani de folosință plătești mai puțin dacă ai o mașină electrică (Model 3), versus dacă ai avea o mașină ICE (din acceași clasă, nu Logan). Sunt studii... caută. Dacă e prea scumpă pentru tine, mai ai un pic de răbdare. Sunt mulți producători care încep să aibă mașini electrice în ofertă, și le va scădea și prețul inițial.

      4. Dacă ar zice Firea: am nevoie de 5 lei de la fiecare astfel încât mâine să cumpăr tramvaie, troleibuze, autobuze electrice, să scot din oraș toate CET-urile, și să plantez copaci peste tot... i-ai da? Știu, e naiv exemplul, dar așa e și cu subvențiile pentru mașinile electrice. Toată lumea vrea să respire aer curat, dar cumva trebuie împinși de la spate pentru a face schimbarea. Împingerea ar consta în: taxe pentru poluatori, subvenții pentru "verzi". Și dacă tu crezi că nu plătești subvenții și pentru cărbunele ars în termocentrale, ești dezinformat. Caută...
      • +1 (3 voturi)    
        Daca faci socoteala (Vineri, 4 septembrie 2020, 2:04)

        Gica Georgescu [anonim] i-a raspuns lui TurmentatuTheThird

        1. Chiar daca reprezinta doar o treime, centralele pe carbune sau hidrocarburi au o amprenta uriasa de CO2. Daca iei in calcul pierderile pe liniile de transmisiune, cu acest procent de energie din carbune si hidrocarburi obtii o amprenta de aprox 86g CO2/Km pentru masinile electrice alimentate la noi in tara. Daca mai iei in calcul si amprenta bateriei, se adauga 22g CO2/Km pentru o baterie de 54KWh cu o durata de exploatare de 200 000Km (scenariu optimist). Deci ajungi la 108g CO2/Km pentru electricele alimentate cu energie din SEN in Romania, adica beneficiu pentru mediu foarte mic, comparat cu un motor pe benzina Euro6 care scoate 120g CO2/Km
        2. Daca bateria se recicleaza nu este echivalent cu a capta CO2-ul eliberat pentru fabricarea sa, ca sa aiba sens analogia pe care ai facut-o cu benzina.
        Chiar si daca sunt reciclate, eficienta recliclarii este de 50-60%, cu un consum mare de energie.
        3. Masina electrica are pret de achizitie mare dar cost de intretinere scazut. Desi si-o doresc saracii, nu si-o permit decat bogatii, folosind subventii adica bani colectati inclusiv de la saraci. Cat timp nu este revolutionata tehnologia bateriei pentru a folosi mai putine elemente rare si pentru a o face scalabila si potrivita inclusiv pentru masini grele sau chiar avioane, masina electrica de acum nu e niciun salt tehnologic, este la fel ca EV1 din anii '90 dar echipata cu baterii de laptop. Este adevarat ca bateriile cu Litiu au evoluat in ultimii ani. Parerea mea este ca nu au evoluat suficient pentru a rezolva problema transportului. Cat timp nu vin cu o solutie scalabila pentru tiruri si masini agricole, producatorii nu merita subventia.
        3. Subventiile pentru electrice sunt clar o risipa de bani. Se dau pentru ca sunt interese uriase mai ales din partea producatorilor germani si francezi. Se face lobby la parlamentari pentru astfel de beneficii. Fara subventii, s-ar vinde doar modele de top gen Tesla Model S sau model X pe care si le-ar permite doar bogatii.
      • 0 (2 voturi)    
        @turmentatu III (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 8:09)

        adrian_rolland [utilizator] i-a raspuns lui TurmentatuTheThird

        As dori sa vin cu niste argumente IMPOTRIVA cumpararii unei masinii electrice in acest moment:

        1. Subventia se 10000 euro se da unor persoane care nu prea ar avea nevoie de ea, tinind cont ca pot sa plateasca 30-40-100000 euro pentru o masina de clasa MICA

        2.DA, este frumos sa nu ai zgomot si poluare in oras, dar citi din cei aproape 2 milioane de posesori auto din Bucuresti isi permit o electrica noua in acest moment

        3.Ce faci cu autobuzerle, tirurile , microbuzele, tractoare (!!) si alte utilaje de constructii care polueaza intr-o singura zi cit poluez eu cu diesel intr-o luna sau mai bine..

        4.Cine va plati inlocuirea retelei electrice in orase (inclusiv alea "bogate" gen Bucuresti / Cluj, Timisoara) pentru a fi capabile sa asigure incarcarea a minim 30-40000 de masini pe timp de noapte / zi, tinind cont ca 10000 puse la incarcat in acelasi timp consuma cam cit un cartier din Bucuresti

        5.Uite cit ar fi costul unei reparatii minore / fara declansare de airbag la o electrica:

        https://0-100.ro/2020/08/27/accident-bmw-i3-reparatia/
        • 0 (0 voturi)    
          Complicat (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 11:28)

          Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui adrian_rolland

          Investitia initiala intr-o masina electrica e mai mare, da' rata la banca si benzina la una cu ardere interna sunt mai mult decat rata la banca si curentul la una electrica. Asa ca cine are cap, chiar daca n-are multi bani, si n-are de facut drumuri foarte lungi, isi ia electrica. Subventiaii reduce investitia initiala si pe urma are rata mai mica.

          Se monteaza in ritm accelerat statii de incarcare rapida peste tot in tara, dar multa lume incarca peste noapte acasa. In momentul in care e piata, firmele de distributie o sa creasca si capacitatea de distributie, ca doar asa isi pot mari vanzarile. Incarcarea lenta, de la priza, acasa, e mai ieftina, si de natura sa reduca presiunea pe retea in zonele aglomerate din orase.

          Transportul local va beneficia cel mai mult de masini electrice, pentru ca va putea folosi acumulatori mici care se schimba cu motostivuitorul la cap de linie, in loc sa tina tot autobuzul pe loc pentru incarcare. Infrastructura e mult mai ieftina decat cea pentru tramvaie sau trolee, si scad semnificativ si costurile de mentenanta si exploatare.

          Transportul de marfuri, pe masura ce carburantii vor deveni tot mai scumpi, va migra tot mai mult spre feroviar. Inca nu suntem acolo, din cauza ca nu doar la noi ci peste tot in Europa e cam debandada in domeniul feroviar. Da' e singura solutie de crestere - transportul rutier de marfa nu scaleaza.

          Daca te uiti la lista de piese ce-au fost schimbate, masina aia parc-a intrat sub un camion. Ala nu-i accident minor, chiar daca nu s-a umflat airbag-ul. La un BMW cu motor cu ardere interna, daca schimbai atatea piese, si de la caroserie si de la suspensie si de la motor, cre' ca ieseai tot acolo. Da' avand in vedere ca un motor cu ardere interna e mai complex, probabil ca aveai de schimbat mai multe piese si ieseai chiar mai scump.
  • 0 (0 voturi)    
    masina electrica (Miercuri, 9 septembrie 2020, 11:15)

    GabrielNegrila1 [anonim]

    ... este buna daca iti permiti sa ai 2 masini, una electrica ptr drumuri zilnice in oras si una cu motor clasic, termic, ptr drumuri lungi si concedii. \In plus trebuie sa nu stai la bloc ptr ca nu ai posibilitatea sa incarci electrica peste noapte de la reteaua electrica. Sunt curios cat or sa fie cozile la statiile de incarcare in zilele de varf ??? Sunt curios cate pene de curent se vor semnala cad si acum se simt in zilele de vara calduroase datorita AC-urilor care merg nonstop...o incarcare de masina consuma ceva mai mult decat un AC. Si de unde tine o baterie pe litiu 10 ani? Cat tine bateria la smartfone-ul dvs? 10 ani? Vise , vise, vise.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by