Dacia va prezenta joi prima sa mașină electrică. De ce momentul este unul istoric

de Vlad Barza     HotNews.ro
Miercuri, 14 octombrie 2020, 9:45 Economie | Auto


Dacia Spring
Foto: Dacia
​Dacia va prezenta joi versiunea de serie a modelului electric Spring, la șapte luni după ce a prezentat primele poze cu conceptul. Va fi cea mai ieftină mașină 100% electrică de pe piața auto europeană, cu un preț de pornire undeva pe la 14-16.000 de euro care va putea scădea sub 10.000 de euro după aplicarea subvențiilor. Din mai multe motive este un moment cu totul special. La același eveniment de joi, Renault va prezenta un concept de SUV electric pe platforma CMF-EV.

Dacia Spring va deveni cel mai ieftin model electric de pe piața UE, diferența față de concurență urmând să fie de 3-4.000 de euro. Pentru mulți ani lansarea unei mașini electrice Dacia nu avea rost, fiindcă erau mai mari costurile de producție și prețul mașinii ar fi fost mult prea mare pentru publicul potențial al mărcii. În plus, nici stațiile de încărcare nu erau suficient acum 4-5 ani, dar acest număr a crescut puternic în ultimii 2-3 ani.

Acum însă, mașinile electrice ating cifre record, tot mai mulți producători auto lansează modele și autonomia este în medie mult mai mare decât la mașinile electrice care erau lansate acum un deceniu. În aceste luni cota mașinilor 100% electrice și a hibridelor plug-in a ajuns la o zecime din mașinile noi vândute în Europa și se estimează că va urca spre 15% în 2021.

Luând în calcul doar mașinile full-electrice, în UE s-au vândut 220.000 în șase luni, creștere de 22% față de prima parte din 2019, iar numărul de modele disponibile a ajuns la aproximativ 30.

Vânzările de mașini 100% electrice se vor apropia de jumătate de milion în Europa anul acesta, iar două modele vor depăși cu siguranță 50.000 de unități fiecare: Renault Zoe și Tesla Model 3.

A contat mult și faptul că aproape toate țările europene au subvenții pentru cumpărătorii de mașini full-electrice, iar prețul devine mai acceptabil pentru public. În plus, și pentru Dacia, un model electric coboară media emisiilor medii de CO2 pentru marcă, lucru bun în perspectiva noilor reguli europene.

Micul SUV de oraș va atrage clienți mai tineri pentru Dacia, va fi lejer cea mai bine vândută mașină electrică de pe piața locală, dar autonomia reală va fi probabil undeva între 150 și 170 km.

Modelul are la bază o mașină electrică din China, numită Renault K-ZE. Dacia electrică va ajunge la clienți în 2021.

Mașina are patru locuri și cinci uși, lungimea este de 3,73 metri, cu 34 cm mai puțin decât Sandero și cu 61 cm mai puțin decât Duster. Nu este o mașină cu care să mergi în concediu departe, dar este o mașină de oraș și una care s-ar putea preta pentru servicii de ride-sharing,

Vorbim deci de o mașină de clasă A, dar aspectul de SUV ar putea face modelul mai atrăgător pentru publicul tânăr, mai ales că SUV-urile de oraș s-au vândut super-bine în Europa în ultimii ani.

Pentru viitorul mărci Dacia contează mult și faptul că noul CEO al Renault, Luca de Meo, este foarte dornic să dezvolte marca și i-a dat o autonomie fără precedent în cadrul grupului.

Anul trecut s-au înmatriculat în România 1.500 de mașini full-electrice noi. Cum arată ultimii șapte ani:

2013: 4
2014: 7
2015: 24
2016: 74
2017: 137
2018: 605
2019: 1.506

Piața totală poate atinge 2.000 de mașini în acest an și poate ajunge spre 5.000 în 2023.

Cele mai ieftine mașini electrice de pe piața europeană sunt Renault Twingo Electric și Skoda Citigo e iV.

Dacia electrică, o poveste veche - Cum arătau declarațiile oficialilor Renault acum 11 ani

Renault a prezentat în 2009 primele mașini electrice și le-a lansat în 2011, iar despre Dacia electrică s-a vorbit încă de acum 10 ani, dar nu a venit timpul nici acum.

Ce spunea în 2009 Jacques Chauvet, care atunci era director pe regiunea Euromed la Renault

Mașinile electrice nu au cum să se dezvolte rapid în vreo țară. În România, dacă este vorba de București, este multă poluare, iar clienții de automobile trebuie sa conștientizeze faptul că mașinile electrice vor deveni acceptabile ca preț și comparabile cu cele cu motor termic. Este clar că unele țări, cum ar fi Franța, îi subvenționează pe cei care își iau mașini electrice și costul mașinii scade chiar sub cele cu motor termic. Subvențiile nu pot dura la nesfârșit din păcate, dar mașina electrică are nevoie de timp să se dezvolte ca tehnologie și se va ieftini, astfel încât să merite a fi produsă în volume mari.

Când am putea vedea o Dacie cu motor electric? ”În niciun caz imediat, însă pe termen lung este posibil să vedem o Dacie cu motor electric, nimic nu împiedică montarea unui astfel de motor pe platforma Dacia, însă e vorba de o marcă low-cost iar bateria este foarte scumpă, dar peste câțiva ani va exista o Dacie electrică în momentul în care prețul bateriei se va diminua. (...) În orice caz, Dacia va rămâne marcă low-cost, nu va devia de la strategia sa.

Câteva luni mai târziu, la final de 2009 în interviul său ”de adio”, Francois Fourmont vorbea despre Dacia electrică ce ar putea apărea peste un deceniu, adică în 2019. Fourmont a fost unul dintre cei mai carismatici directori ai Dacia pe care a condus-o într-o perioadă grea, dar de creștere.

Un model Dacia cu motor electric este o soluție pe termen scurt și mediu?
Francos Fourmont

”Pe termen scurt cu siguranță nu este o soluție, pe termen mediu, depinde ce înțelegem prin termen mediu, prioritatea în cadrul grupului este lansarea modelelor electrice anunțate de Renault, însă la un orizont de zece ani, de ce nu o Dacie electrică?”






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















17390 vizualizari

  • -1 (27 voturi)    
    Specificatie cheie? (Miercuri, 14 octombrie 2020, 10:00)

    comentacu [utilizator]

    Eu vreau sa stiu in primul rand ce lungime are prelungitorul...
    • +7 (23 voturi)    
      prelungitorul (Miercuri, 14 octombrie 2020, 10:06)

      silviust [utilizator] i-a raspuns lui comentacu

      Scrie pe undeva, e cât autonomia reală.
    • +7 (11 voturi)    
      Prelungitorul (Miercuri, 14 octombrie 2020, 10:12)

      TurmentatuTheThird [utilizator] i-a raspuns lui comentacu

      "[...] autonomia reală va fi probabil undeva între 150 și 170 km."

      Dacă vor exista stații de încărcare și mașina se va încarcă în 30min... maxim 1h, atunci nu ai mai avea nevoie de taxi-uri cu motor cu ardere internă.

      Iar dacă vrei ceva cu prelungitor mai lung, sunt și alte opțiuni, cu prelungitor de 850km. Mai scumpe, într-adevăr.
  • -24 (32 voturi)    
    200 Km, vai de capul meu (Miercuri, 14 octombrie 2020, 10:11)

    xolv [utilizator]

    e cazul sa mergem inapoi in pestera
    • +15 (25 voturi)    
      tu nici n-ai iesit de acolo (Miercuri, 14 octombrie 2020, 10:39)

      banuk [utilizator] i-a raspuns lui xolv

      ...
      • -15 (19 voturi)    
        Ba da (Miercuri, 14 octombrie 2020, 11:39)

        xolv [utilizator] i-a raspuns lui banuk

        am vizitat-o pe maica-ta
    • +7 (7 voturi)    
      are sub 200km, (Miercuri, 14 octombrie 2020, 12:53)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui xolv

      undeva la 150-170km autonomie. Insa, masinile care au autonomie de 250km sar de 25 000 euro, iar cele cu 350km sar de 35 000 euro.
      La pretul cerut, pare OK o autonomie de 170km. Se incarca in o ora, o poti incarca si la priza de acasa (daca stai la casa sau la un etaj inferior)
    • +3 (5 voturi)    
      tu probabil da... (Miercuri, 14 octombrie 2020, 18:51)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui xolv

      Masina aia nu e pentru mers la mare la greci cu ea. E de mers prin oras. Si... nu e pentru oricine, ci doar pentru cei care inteleg diferenta dintre ieftineala unui motor diesel euro3 + bolile respiratorii produse de poluare, versus masina electrica.
  • -11 (27 voturi)    
    real, pe ce merge? (Miercuri, 14 octombrie 2020, 10:17)

    codyrocco [utilizator]

    are acumulatori, sau foloseste baterii R6 de-alea 777?
    • +4 (4 voturi)    
      bineinteles ca are acumulatori (Miercuri, 14 octombrie 2020, 14:19)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui codyrocco

      bateriile nu se incarca de la priza. Le folosesti pana se descarca, si le arunci. Doar acumulatorii se reincarca.
      • +1 (1 vot)    
        deci (Joi, 15 octombrie 2020, 14:08)

        codyrocco [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        https://ro.wikipedia.org/wiki/Sarcasm
  • +10 (18 voturi)    
    Cànd mașinile electrice vor avea autonomie (Miercuri, 14 octombrie 2020, 10:21)

    nick24 [utilizator]

    reală de 500km și greutate sub 1300kg, atunci nu va mai cumpăra nimeni mașini pe benzină, că pe diesel nu mai cumpără nimeni, decât pe la noi de la second hand.
    • +5 (9 voturi)    
      Nu aud nimic (Miercuri, 14 octombrie 2020, 10:43)

      Zache58 [utilizator] i-a raspuns lui nick24

      de statiile de incarcare.Ar trebui sa fie in lucru sau functionale macar pe tronsonul Bucuresti-Ploiesti-Brasov si in marile orase amintite.Daca lumea nu vede realizate statiile de incarcare,nu cumpara nimeni ,sa mearga la piata prin Bucuresti,parerea mea.In Romania avem inca probleme cu furnizarea curentului la case/blocuri,plus furnizarea caldurii in Bucuresti,WC-uri in curte,etc.
      • +1 (1 vot)    
        cererea si oferta.. (Joi, 15 octombrie 2020, 15:32)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui Zache58

        Sunt prea putine masini electrice in Romania momentan. Nu se apuca nimeni sa construiasca lanturi de statii de incarcare pentru cateva mii de masini, din care doar cateva zeci au efectiv nevoie intr-o zi de statii de incarcare.
        Masinile electrice de oras, cum este acest Renault KZE, nu au nevoie de statii de incarcare la sute de kW DC pe autostrazi, ci de statii AC la ~7kW in parcarile supermarketurilor si mall-urilor.
    • 0 (12 voturi)    
      n-ai inteles (Miercuri, 14 octombrie 2020, 11:35)

      mmmircea [utilizator] i-a raspuns lui nick24

      nu o sa ai niciodata o greutate apropiata de o masina de dimensiuni similare pe benzina.
      Un vw id3 de 204 cai, cantareste nici mai mult, nici mai putin de 1.9 tone, spre comparatie un golf gti are 1.5 tone. Cum se traduc cateva sute de kg in plus in comportamentul rutier ? E simplu, iei un Golf, va urcati 4 persoane, indesati portbagajul, si asa se va comporta si e id3-ul, doar cu sofer. Sa zici merci ca id3 inca are disc de frana pe spate, majoritatea electricelor au tamburi, inclusiv id4, care incarcat ajunge la 2.4t. Iti dai seama ca franarea la viteze de autostrada e o placere, dar despre ce viteza de autostrada vorbim, ca daca depasesti 90-110kmh se prabuseste autonomia.
      • 0 (2 voturi)    
        "niciodata"? (Joi, 15 octombrie 2020, 16:38)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui mmmircea

        mmmircea, acest Nostradamus de Romania, care stie deja ca tehnologia bateriilor si-a atins limitele ;)

        Un ID.3 de 1.9 tone va fi echipat cu suspensii pe masura greutatii, ca urmare se va comporta in trafic excelent. In plus, pentru franare foloseste si motorul electric, recuperand o parte din energia cinetica.

        Autonomia pe autostrada este semnificativ mai scazuta decat media WLTP si temperaturile scazute o vor afecta in plus. Din fericire, in ziua de azi e foarte usor de aflat de pe internet care este autonomia reala la viteze de ~120km/h.
    • +2 (2 voturi)    
      cam greu ce vrei tu... (Miercuri, 14 octombrie 2020, 19:03)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui nick24

      Ca sa scoti 500 km autonomie ai nevoie de minim 1200 de kile de baterie. E adevarat ca nu mai ai motor electric cu toate componentele aferente, deci mai scazi de acolo cateva sute, dar nu multe tare. o tona in plus cel putin aduce. Si ca sa te incadrezi cu tot restul componentelor in 300 de kile probabil nu e imposibil, dar ar extrem de scump.

      Oricum, nici eu nu consider electricele pure o solutie inca, deocamdata mi se pare ca un hibrid PHEV, care se traduce in condus electric in oras si pe combustibil cu consum jumate in afara e mult mai practic decat electricul.
  • +7 (7 voturi)    
    hmm (Miercuri, 14 octombrie 2020, 11:09)

    adrian_rolland [utilizator]

    Ar fi interesant de facut un articol cu starea bateriilor celor 35 de masini electrice vindute intre 2013-2015.
    • +1 (3 voturi)    
      in general sunt garantate 8-10 ani / 150k km (Miercuri, 14 octombrie 2020, 19:05)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui adrian_rolland

      Cam price producator de masina electrica iti garanteaza capacitate 80% timp de 8-10 ani/150k km. Si cam asta e durata de viata a bateriei.
      • 0 (0 voturi)    
        Omul a intrebat de starea reala, nu de garantii (Joi, 15 octombrie 2020, 20:35)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        E o mica mare diferenta.
        Personal, garantia de 8 ani la o astfel de baterie mi se pare fabulatie dar numai timpul ne poate spune asta.
        • 0 (0 voturi)    
          Poate nu intelegi termenul (Vineri, 16 octombrie 2020, 12:42)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

          Garantie inseamna ca daca bateria nu mai duce 80% din cat scrie in specificatii in conditiile descrise acolo, producatorul e obligat sa ti-o schimbe sau sa ti-o repare.

          Si nu vad de ce ti se pare fabulatie garantia de 8 ani. Nu se apuca toti producatorii de masini sa faca electrice ca sa se strice bateria dupa 2 ani, ca nu mai cumpara nimeni masini electrice dupa aia, si raman cu alea de pe stoc nevandute. Tesla vinde de mult timp electrice si vanzarile ii cresc.
  • -13 (17 voturi)    
    primul cazan electric.. (Miercuri, 14 octombrie 2020, 11:20)

    Ismail Paine de circ [utilizator]

    ... era nevoie de asa ceva.
    • +9 (9 voturi)    
      hehe (Miercuri, 14 octombrie 2020, 12:16)

      transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui Ismail Paine de circ

      Voi tot cu Samara sunteti sau cum de ti-ai amintit asa rapid de cazane?
    • +8 (8 voturi)    
      ISMAILE, faci ce faci si o dai (Miercuri, 14 octombrie 2020, 12:56)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Ismail Paine de circ

      in bara. Nici eu nu sunt fan Dacia, dar ai rabdare sa o vedem pe strada, inainte sa criticam.
    • +5 (5 voturi)    
      om vedea (Miercuri, 14 octombrie 2020, 19:06)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Ismail Paine de circ

      Daca se vinde, inseamna ca era nevoie. Probabil asha ai zis si despre Logan si despre Duster, si uite ca pentru unii pretul mic a fost o solutie, macar pentru a doua masina a familiei, aia cu care mergi la piata sau la serviciu in oras.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by