România și parcul ei auto - O comparație cu restul Europei - Vârstă medie, tip de combustibil, grad de motorizare

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 4 februarie 2021, 8:48 Economie | Auto


Masini
Foto: Vlad Ispas | Dreamstime.com
​În UE erau în circulație peste 275 milioane de automobile, dintre care peste 8 milioane în România. Numărul de mașini raportat la populație este la noi mult sub media UE, deși a crescut puternic în ultimii ani, iar vârsta parcului auto este cu cinci ani mai mare decât media UE. În articol puteți vedea cum stă România față de alte țări UE și la segmentarea parcului auto în funcție de tipul de combustibil și cum ne plasăm la categoria vehicule utilitare.

Parcul auto total

În UE erau la final de 2019 aproximativ 277 milioane vehicule, cu 21 de milioane mai multe decât acum 5 ani. În Germania sunt peste 51 de milioane, în Franța și Italia peste 44 de milioane și în Spania erau 29 de milioane. În România era 8,1 milioane, cu două milioane mai multe decât în 2015. În Ungaria erau 4,3 milioane vehicule, în Austria 5,5 milioane vehicule, iar în Polonia peste 28 milioane (cu 4 milioane peste 2015).

În Rusia erau 52 de milioane de vehicule, în Marea Britanie 40 de milioane și în Turcia peste 17 milioane.

Gradul de motorizare la autoturisme

Raportul dintre populația totală și numărul de vehicule aflate în circulație se exprimă în număr de vehicule la 1.000 loc. Media UE este 569 vehicule/1000 locuitori, în timp ce acum 5 ani era 553/1.000.

România era la 355 vehicule/1.000 locuitori, media crescând puternic în patru ani, de la 259/1.000 în 2019. Gradul de motorizare este 694 în Luxemburg, 655 în Italia, 575 în Germania, 342 în Letonia și 642 în Polonia.

În Regatul Unit gradul de motorizare este 528, în Norvegia și Elveția este mai mare de 520, iar în Rusia este 301, dublu față de Turcia.

Gradul de motorizare la vehicule comerciale

Media UE este 70 de vehicule la 1.000 loc, România se găsește la 58, Portugalia la 125, Polonia la 105, Grecia la 108 și Franța la 100. Rusia are un grad de motorizare de 57 vehicule comerciale la 1.000 locuitori, iar Turcia, 65.

Vârsta medie a parcului auto

În UE vârsta medie este de 11,5 ani, în Marea Britanie este 8 ani, iar în Elveția este 8,6 ani. În România vârsta medie a parcului auto este de 16,5 ani, în Estonia de 16,7 ani, iar în Grecia, 16 ani. În Polonia media este de 14,1 ani, iar în Lituania, 16.8 ani. În Luxemburg vârsta medie a parcului auto este 6,5 ani, în Austria este 8,3 ani, iar în Irlanda 8,4 ani.

Tipul de combustibil la autoturisme

În UE, parcul auto este format în proporție de 52,9% din mașini pe benzină, 42,3% diesel și 2,7% GPL, celelalte categorii având procente mici.

În Grecia benzina are 91,1% din parcul auto total, în România 55,3%, iar în Danemarca ponderea benzinei este 66,9%. Diesel-ul are o pondere de 58,9% în Franța, de 55% în Austria și de 69,2% în Letonia. Dintre piețele mari, Spania mai are o pondere importantă pentru mașinile pe motorină: 58,9%. În Marea Britanie dieselul reprezintă 39%

Norvegia este țara în care mașinile pur-electrice au cea mai mare pondere din parcul auto total: 10%, în timp ce media din UE este de sub 0,5%. În Italia GPL-ul are o cotă de 6,5%, în timp ce mașinile full-electrice au mai puțin de 0,2% din parcul auto în mai bine de jumătate dintre țările UE.

Tipul de combustibil la vehicule comerciale ușoare

Aici lucrurile sunt mult mai clare: 89,5% din parcul auto din UE este diesel, în România ponderea fiind 82,7%, la fel ca și în Cehia. Mai mică este ponderea motorinei în Polonia, 66,7%, dar în Germania este 93% și în Spania, 94%. Irlanda are cea mai mare pondere a diesel-ului: 98%, împreună cu Portugalia (99,2%).

Autobuze


În UE sunt aproape 700.000 de autobuze, cu 50.000 mai multe decât acum 5 ani. În România sunt 25.000, în Italia sunt 100.000, în Polonia sunt 122.000, iar în Croația, 6.000. În Rusia sunt 409.000, iar în Turcia, 219.000.

Vehicule comerciale ușoare

Sunt 28 de milioane în UE, dintre care 811.000 în România, peste 6 milioane în Franța și 4,1 milioane în Italia. În Rusia sunt 4,1 milioane, în Turcia 4,3 milioane și Regatul Unit, 4,5 milioane.

Vehicule comerciale medii și grele

În UE sunt 6,2 milioane, dintre care aproape 300.000 în România, un milion în Germania și 1,1 milioane în Polonia.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.















.*.


7733 vizualizari

  • +4 (6 voturi)    
    Pe DN1 ... (Joi, 4 februarie 2021, 10:05)

    ciuma.rosie [utilizator]

    ...de la Bucuresti la PLoiesti de 20 de ani sunt aceleasi locuri (in fata unor porti) unde se vand masini second-hand pe PERSOANA FIZICA. Oare cand trec la plata tva si taxe samsarii de masini care sunt mana in mana cu primariile locale care le accepta astfel de comert ???? DNA nu se sesizeaza ?
  • +1 (5 voturi)    
    parcul auto in Romania? (Joi, 4 februarie 2021, 10:25)

    Coresponedntu [utilizator]

    Romania are sarcina importanta din partea UE, sa devina centrul REMAT in cadrul tranzitiei verzi. Ce inseamna asta? toate autoturismele asa zis cazane Diesel si benzina care se inlocuiesc in statele mai bogate din UE, trebuie valorificate in tari ca Bulgaria, Romania si in general Estul Europei. In Germania, Olanda etc se schimba parcul auto, Diesel nu se mai cumpara si f putine pe benzina. Se trece la electric si transport in comun electric, bicicleta etc. Vamile romanesti de la granita de vest sunt pline de samsari tuciuriii care cara masini din Vest spre Est. Guvernele Romaniei sunt impasibile la acest fenomen. Fiecare cocalar este insa fericit, va fi posesor de BMW X6 sau X5 cu 200 000 km la bord, eventual manarit la 60 000 km, contra unei sume modice, pana in 20 mii Euro.
    • +3 (5 voturi)    
      harta poluarii (Joi, 4 februarie 2021, 13:37)

      Thakka [utilizator] i-a raspuns lui Coresponedntu

      Daca te-ai uita la o harta a poluarii in Europa, ai vedea ca Romania sta mult mai bine decat tari precum Italia, Bosnia, Serbia, Ucraina. Iar tari pe care le lauzi, gen Belgia, Olanda, Marea Britanie sunt la nivelul nostru sau chiar mai rau...
      Avem cel mai mare voucher verde din Europa, dar nici asa multi dintre noi nu isi permit o masina electrica. Ca sa nu mai zic ca nu ai unde incarca masina daca nu stai la casa...
  • +2 (6 voturi)    
    ce face statul cu (Joi, 4 februarie 2021, 18:21)

    Fu Thien Zbang [utilizator]

    evaziunea fiscală a celor care vând mașini sh și nu au firme?
    sunt pline parcările din ro cu mașini sh și cu anunț de „vând”!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by